Gå til innhold

PTSD - NHD?

Gjest sgjlksgeglfs

Anbefalte innlegg

Gjest sgjlksgeglfs

Ble utsatt for psykisk mishandling hjemme, og mobbet mye på barneskolen, en del på ungdomsskolen.. aldri utsatt for noe av de tingene man oftest får ptsd av, ulykker osv.

Kun denne langvarige mishandling, så lenge jeg kan huske har ikke mora mi vært stabil, kjeftet og skreket for alt og ingenting, om jeg bare pustet tungt EN gang (noe man ofte gjør ubevisst!), så måtte det være noe galt..

"stoler du ikke på meg siden du ikke kan si hva det er ? jeg finner det ut vet du! ringer vennene dine og spørr, du har venner ennå? de har ikke begynt og mobbe deg de og? kan ringe læreren din og spørre og jeg!" osv osv osv, et helvetes bråk for ingenting.. og jeg nektet jo så klart at det var noe, pga det var jo ingenting! endte jo med at jeg gråt pga HUN skrek og kjeftet og ikke trodde meg, men dette var enda et bevis for henne at noe var galt.. klarte ikke å se selv at kanskje det var hennes humør og beskyldninger.. snakket jeg til henne var det galt i blant, sa jeg ikke noe var det galt.. da var jeg ikke glad i henne mer og var utakknemling hun gjorde jo bare meg godt.. OSV! Ofte slamret hun med døra og gikk seg en tur, og der satt jeg alene og skjønte ikke noe..

Ekstremt stressende å vokse opp i.. flyttet ut da jeg var 17,5 ca, eller stakk av og bosatte meg i en annen by, gikk på skole der.. snakket med mormor og prøvde å unngå å møte henne.. faren min flytta ut da jeg var nesten fyllt 17..snakket ikke med han før halvveis i skoleåret da jeg fikk tak i ham igjen.. greit nok forhold mellom oss 2, han har alltid jobbet mye så føler ikke jeg "kjenner" ham så godt..

har mange "symptomer" på ptsd føler jeg:

- plaget med veldig mye mareritt, ofte hver natt i perioder.. at hun lager en stor sak utav noe igjen.. kjefter og BRØLER slik hun alltid gjorde..

- har ofte vondt i kroppen dagen etter mareritt, mer sliten når jeg våkner, enda jeg sov hele natta uten å våkne

- Ser jeg situasjoner og eller ting, som minner meg om henne/når jeg bodde der, føler jeg ofte at jeg er der igjen.. og får vondt.. Ikke så ofte det skjer, men det skjer jo..

- Orker ikke å gå i nærheten av barneskolen min, dessverre må jeg gå forbi for å komme til mormor, kan gå en litt lengre omvei, men da må jeg gå forbi der jeg vokste opp... har enda større sperrer mot å gå der, se blokka, se leiligheten.. kommer aldri til å gå inn dit mer, får mormor til å hente ting/be mora mi hente om det er noe jeg trenger..

- mye av oppveksten min er "borte", husker lite bra barneskoletida, bare at jeg ble mobbet (kan ikke utdype det, vet det var mye kommentarer, tror det var noe fysisk og, men det er så svakt..), og jeg husker hun kjeftet og brølte, og nektet for at hun var sinna på meg, for så å beklage alt ei stund etter jeg begynte å gråte, hun gråt også og var bare glad i meg. likevel skjedde det samme igjen 2 dager etter.. husker ikke detaljer..

- sleit mye skyldfølelse, en god venn av meg som jeg ble kjent med året før jeg flytta ut, vi har mye tilfelles,lik oppvekst,like intresser, og snakket mye om dette.. jeg føler jeg "skjønte" når jeg var 15 år vel.. at dette ikke var min feil, at hun er "gal" er ikke min feil, jeg har jo faktisk ikke gjort noenting... og det føltes godt å heller "hate" henne, enn å hate meg selv, når jeg bare var tilstede, gjorde aldri noe mot henne.

Han mente likevel at jeg hadde skyldfølelse for alt, sa mye unnskyld, taklet ikke å ta i mot gaver eller komplimenter, følte ikke jeg fortjente det.. pga at han gjorde meg klar over dette, så klarte jeg å bli kvitt det..

Det jeg lurer på nå er kan dette være PTSD? Selv om jeg ikke har blitt utsatt for EN ting, men mange ting over lange perioder? Og hva bør jeg gjøre? Logiske er jo å oppsøke psykolog, men verken jeg eller typen har jobb akkurat nå, da venter jeg heller til begge har fått jobb.. slik at jeg kan bruke de pengene (vet jeg får frikort osv, men er jo litt likevel).

Tror du dette kan bli verre?

Har hatt ofte mareritt før også, men da et par ganger i måneden, ikke mange ganger i uka slik som siste halve året spesielt... Sover heldigvis godt,så er ikke blitt redd for å sove, føler meg helt jævlig når jeg ikke får søvn så heller sove og risikere mareritt.. selv om jeg føler meg dårlig av de og.. Kan disse små "flashback"-hendelsene komme oftere? Føler det er 1-2 ganger i uka, hvor jeg ser/hører noe som minner meg om oppveksten, føler meg helt fjern og vondt i kroppen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274008-ptsd-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...