Gå til innhold

Hijab igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2728625.ece

Ei jente fikk fyken fordi hun nekta å la være å bruke hijab. Det synes jeg jaggu meg bare er bra! Jeg synes det er frekt og respektløst å tråkke på verdier som ligger i ryggraden på oss nordmenn. Som for eksempel likeverd. For det er faktisk det disse innvandrerdamene gjør når de krever å få bruke et hodeplagg som symboliserer undertrykkelse, de tråkker på verdier som er viktige for oss, og som faktisk er kjempa fram og blødd for.

Hvorfor i all vide verden skulle vi i Norge godta et hodeplagg som representerer alt vi ikke står for? Hvorfor i all vide verden skulle det ikke være lov å kreve av innvandrere at de tilpasser seg vår kultur, og respekterer våre verdier?

Irriterer meg grenseløst når jeg ser disse forurettede innvandrertrynene stå fram i media og kreve og forlange, uten vett og forstand til å forstå hva det dreier seg om.

Skrevet

Hvis hun mener det hodeplagget hun har på seg på bildet så skjønner jeg virkelig ikke hva som er arbeidsgivers problem! Det er jo bare et skjerf rundt hodet! Mange etnisk norske går da også med slike.

Men slør foran ansiktet skjønner jeg godt at arbeidsgivere motsetter seg.

Skrevet

Hvis hun mener det hodeplagget hun har på seg på bildet så skjønner jeg virkelig ikke hva som er arbeidsgivers problem! Det er jo bare et skjerf rundt hodet! Mange etnisk norske går da også med slike.

Det er ikke bare "et skjerf" rundt hodet, det er et hodeplagg som for oss symboliserer undertrykkelse og manglende likeverd - verdier som vi setter veldig høyt. Stakkar den som kommer til et muslimsk land og tråkker på verdier som DE setter høyt. Er helt enig med "musikeren" - det er frekt og respektløst.

Skrevet

Helt enig. med deg. Det der så jo bare ut som et skjerf på hue.

Og duh.. hijab ser sånn ut, sant: http://hodja.files.wordpress.com/2006/08/hijab.jpg

Sånn derre som dekker nesten hele ansiktet heter niqab: http://www.rights.no/images/niqab.jpg

Gjest er så enig
Skrevet

Hvorfor skal vi endre på ting fordi vi får flere innvandrere her? Jeg mener vi skal holde på vårt, men jeg ser selvsagt at samfunnet endrer seg veldig fort.

Skrevet

Det er ikke bare "et skjerf" rundt hodet, det er et hodeplagg som for oss symboliserer undertrykkelse og manglende likeverd - verdier som vi setter veldig høyt. Stakkar den som kommer til et muslimsk land og tråkker på verdier som DE setter høyt. Er helt enig med "musikeren" - det er frekt og respektløst.

SYns det er mer frekt og respektløst av dere 2 og ikke sette dere inn hva slikt slør betyr.. ja mange går med det fordi mannen krever det, atter andre velger å bruke det av frivillighet. Pga de føler heller for å dekke seg litt ekstra til og slippe ekle blikk fra menn, enn å gå kledd slik mange vestlige jenter gjør, nemlig med korte topper med utringning, lave bukser som viser mage osv..

Og jeg ville heller ikke hatt noen problem med å handle hos ei muslimsk jente som hadde på seg slør, hvilken forskjell gjør det uansett på personen???? kan dere 2 svare på det? Er det samme som å si at dere ikke vil handle med folk som går med skjorte og slips, pga de går "gammeldags" kledd. Ev ikke handle med kvinner som går i bukse heller en skjørt på et kontor, pga det er slik jenter skal kle seg?

Hilsen norsk jente som om jeg fikk valget mellom slør eller "moteriktig" påkledning, helt klart ville valgt det første, da det er min kropp og jeg velger selv hvem som skal se den. Og nei, jeg er ikke muslim.

personifisert
Skrevet

SYns det er mer frekt og respektløst av dere 2 og ikke sette dere inn hva slikt slør betyr.. ja mange går med det fordi mannen krever det, atter andre velger å bruke det av frivillighet. Pga de føler heller for å dekke seg litt ekstra til og slippe ekle blikk fra menn, enn å gå kledd slik mange vestlige jenter gjør, nemlig med korte topper med utringning, lave bukser som viser mage osv..

Og jeg ville heller ikke hatt noen problem med å handle hos ei muslimsk jente som hadde på seg slør, hvilken forskjell gjør det uansett på personen???? kan dere 2 svare på det? Er det samme som å si at dere ikke vil handle med folk som går med skjorte og slips, pga de går "gammeldags" kledd. Ev ikke handle med kvinner som går i bukse heller en skjørt på et kontor, pga det er slik jenter skal kle seg?

Hilsen norsk jente som om jeg fikk valget mellom slør eller "moteriktig" påkledning, helt klart ville valgt det første, da det er min kropp og jeg velger selv hvem som skal se den. Og nei, jeg er ikke muslim.

Selvsagt skal innvandrerne respektere og tilpasse seg til de lover, regler og skikker som er i det landet de flytter til. Vil de praktisere kvinneundertrykking, konemishandling, og det som værre er, så for de holde seg der de kommer ifra. De skal jo ikke komme hit og ødelegge vårt land! Vår kultur! Noe de jo er i ferd med å gjøre, dessverre med politikernes velsignelse. Nå er jo politikerne så redde (dumme) for å virke rasistiske at innvandrerne får gjøre som de vil, får hva de vil, og vi tilpasser alt til dem, sånn at det ender opp med at det er vi etniske nordmenn som blir diskriminert. Er det liksom riktig? Hadde vi fått det som vi ville om vi flyttet til Pakistan? Nei..

Skrevet

Selvsagt skal innvandrerne respektere og tilpasse seg til de lover, regler og skikker som er i det landet de flytter til. Vil de praktisere kvinneundertrykking, konemishandling, og det som værre er, så for de holde seg der de kommer ifra. De skal jo ikke komme hit og ødelegge vårt land! Vår kultur! Noe de jo er i ferd med å gjøre, dessverre med politikernes velsignelse. Nå er jo politikerne så redde (dumme) for å virke rasistiske at innvandrerne får gjøre som de vil, får hva de vil, og vi tilpasser alt til dem, sånn at det ender opp med at det er vi etniske nordmenn som blir diskriminert. Er det liksom riktig? Hadde vi fått det som vi ville om vi flyttet til Pakistan? Nei..

"Selvsagt skal innvandrerne respektere og tilpasse seg til de lover, regler og skikker som er i det landet de flytter til."

Hva om du må flytte til Pakistan for ett år i forbindelse med jobben? Vil det gjelde deg også?

(Og nei, du har ikke muligheten til å svare "Dit ville jeg aldri flyttet.")

Skrevet

Helt enig. med deg. Det der så jo bare ut som et skjerf på hue.

Og duh.. hijab ser sånn ut, sant: http://hodja.files.wordpress.com/2006/08/hijab.jpg

Sånn derre som dekker nesten hele ansiktet heter niqab: http://www.rights.no/images/niqab.jpg

Jeg skjønner ikke heeeelt hysteriet rundt hijab, den dekker jo bare hodet, det er da mange som går med hatt / luer / skjerft o.l.

Men jeg er helt enig med de som er mot niqab / slør i ulike varianter, det har noe med kommunikasjon å gjøre, bl.a.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg skjønner ikke heeeelt hysteriet rundt hijab, den dekker jo bare hodet, det er da mange som går med hatt / luer / skjerft o.l.

Men jeg er helt enig med de som er mot niqab / slør i ulike varianter, det har noe med kommunikasjon å gjøre, bl.a.

Så enig så enig!!

Skrevet

Hva er problemet med det hun har på hodet der? Mange etniske nordmenn går jo også med noe lignende. Det er ikke så mange år siden det var svært så populært med skaut.

En kommentar til det som sies i artikkelen om at det ikke kunne godtas at hun gikk med hodeplagg innendørs: I Norge er det tradisjon for at kvinner gjerne kan ha på seg hodeplagg innendørs -menn må ta det av.

Skrevet

Hva er problemet med det hun har på hodet der? Mange etniske nordmenn går jo også med noe lignende. Det er ikke så mange år siden det var svært så populært med skaut.

En kommentar til det som sies i artikkelen om at det ikke kunne godtas at hun gikk med hodeplagg innendørs: I Norge er det tradisjon for at kvinner gjerne kan ha på seg hodeplagg innendørs -menn må ta det av.

Problemet er at hijab er et symbol på mindreverd og undertrykkelse.

Skrevet

"Bare et skjerf"? Hijab er nok langt mer enn "bare et skjerf". Hijab er et hodeplagg kvinner i enkelte muslimske land er blitt tvunget til å ha på seg, av sjalu arabiske ektemenn, for å skjule sin kvinnelighet.

Skrevet

Hvis du mener å vite noe jeg ikke veit, så er du velkommen til å opplyse meg.

Synes du det ville være greit om noen gikk med ei t-skjorte med et stort hakekors på?

Skrevet

"Selvsagt skal innvandrerne respektere og tilpasse seg til de lover, regler og skikker som er i det landet de flytter til."

Hva om du må flytte til Pakistan for ett år i forbindelse med jobben? Vil det gjelde deg også?

Selvfølgelig skal en til en viss grad tilpasse seg det stedet en flytter til. For eksempel ved å lære seg hva som oppleves som støtende og krenkende i det landet, og å la være å gjøre det. Det er helt normal folkeskikk.

Det samme gjelder når du drar på besøk til noen. Pleier du å ha beina på bordet hjemme, gjør du ikke det i andres hjem.

petter smart
Skrevet

Ganske ironisk at de fleste som mener kvinner bør få gå med hijab o.l. er nettopp kvinner. Tror ikke folk skjønner hva hijaben egentlig står for. De ser bare et klesplagg, ikke det som ligger bak.

Det er trist at norske kvinner som er så opptatt av likestilling bryr seg så lite om kvinner i andre kulturer.

Skrevet

Problemet er at hijab er et symbol på mindreverd og undertrykkelse.

Ikke alle føler det sånn.

Skrevet

Ikke alle føler det sånn.

Kanskje da de som ikke føler det sånn burde gå litt i seg sjøl, og bedrive litt tankevirksomhet.

Synes du det burde være fritt fram for å bære hakekors bare fordi noen synes det er stilig å se på?

Skrevet

Kanskje da de som ikke føler det sånn burde gå litt i seg sjøl, og bedrive litt tankevirksomhet.

Synes du det burde være fritt fram for å bære hakekors bare fordi noen synes det er stilig å se på?

Er det forbudt å bære hakekors?

Og kan det virkelig sammenlignes? Å gå med halvtildekket hår betyr ikke "Hurra for den ariske rase, jeg hater alle andre, de bør utryddes."

personifisert
Skrevet

Det der dekket jeg i mitt forrige innlegg om du bare gidder lese skikkelig. Selvsagt måtte vi ha tilpasset oss skikkene dit vi flyttet, vi hadde jo ikke hatt noe valg. Uten tildekning der ville jeg vel mest sannsynlig blitt voldtatt og eller drept. Men naturligvis ville jeg aldri tenkt tanken på å dra til et slikt land igjen, og ingen kunne tvunget meg, så idiotisk spørsmål stilling. Ingen drar til pakistan herfra, og iallefall ikke for å få et bedre liv. De som kommer hit kommer jo for å ta det de kan få, og få det bedre, og midt oppi dette glemmer de å være taknemlige, tilpasse seg og ta vare på landet de kom til. Hva så når de også har ødelagt dette landet? Flytte til neste, som en flokk snyltere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...