Gå til innhold

Solarium

Anbefalte innlegg

Gjest J.R.-07
Skrevet

Hvor mye solarium kan man ta uten at det er skadelig?

Bare tanker jeg gjør meg her jeg sitter blå og vinterblek.

Har hørt at ti ganger i året er akseptabelt.Er det da snakk om 10.min eller 30.min.f.eks.pr.gang?

Skrevet

På det solariumet jeg var på igår, sto der maks 17 timer per år (synes jeg å huske :)

Hvor lang tid du bør ligge, kommer jo an på hudtypen din.

Det var iallefall deilig å komme ut med farge enn da jeg gikk inn.. Føler meg mer vel :)

Gjest Leylah
Skrevet

Det spørs hvilken hudtype du har, det bruker å stå anbefalt tid på solsenteret. Jeg har medium hudtype: Starter da med 10 minutter en dag, venter i 5 dager, så tar jeg 15 minutter, venter i 5 dager til, tar 20 minutt. Dette gjør jeg maks i en måned til jeg har fått ønsket resultat. Venter da en-to måneder før jeg tar det igjen. I vinterhalvåret tar jeg solarium mest for d-vitaminer. Jeg bruker alltid solbriller og beskyttelsekrem som jeg får kjøpt på solsenterene for brun og blid.

Gjest individuelt
Skrevet

Du kan nok ikke finne en bestemt grense for hvor mye som er farlig.

Solarium som er godkjent av myndighetene, er i prinsippet ikke farligere enn å sole seg utendørs. Solen inneholder mer av de farlige strålene enn det solariumsrørene gjør.

Det som er farlig med solarium er at det for mange kommer i tillegg til utendørs soling, og særlig på tider av året der nordisk hun ellers ville fått en lang pause fra solen.

I tillegg soler man seg kanskje steder der man ellers er tildekket av klær og som ikke har fått opparbeidet beskyttelse / pigment.

Følg i hvertfall anbefalingene til salongen / leverandøren, noen rør er sterke slik at en normaldose er mye kortere enn det er på svakere rør. nye rør er sterkere enn eldre rør.

Den største forskjellen er hvor mye akkurat din hud tåler.

Men noen soltimer i mai før man starter utendørssesongen, så lenge man ikke tar så mange minutter at man blir rød, skal mye til at er farlig.

Hvis man immidlertid strekker solsesongen ut med sydentur i november og solarium hver uke fra mars og er mye i solen hele sommeren, så kan det lett bli for mye for en i utgangspunktet blek nordmann..

Gjest J.R.-07
Skrevet

Du kan nok ikke finne en bestemt grense for hvor mye som er farlig.

Solarium som er godkjent av myndighetene, er i prinsippet ikke farligere enn å sole seg utendørs. Solen inneholder mer av de farlige strålene enn det solariumsrørene gjør.

Det som er farlig med solarium er at det for mange kommer i tillegg til utendørs soling, og særlig på tider av året der nordisk hun ellers ville fått en lang pause fra solen.

I tillegg soler man seg kanskje steder der man ellers er tildekket av klær og som ikke har fått opparbeidet beskyttelse / pigment.

Følg i hvertfall anbefalingene til salongen / leverandøren, noen rør er sterke slik at en normaldose er mye kortere enn det er på svakere rør. nye rør er sterkere enn eldre rør.

Den største forskjellen er hvor mye akkurat din hud tåler.

Men noen soltimer i mai før man starter utendørssesongen, så lenge man ikke tar så mange minutter at man blir rød, skal mye til at er farlig.

Hvis man immidlertid strekker solsesongen ut med sydentur i november og solarium hver uke fra mars og er mye i solen hele sommeren, så kan det lett bli for mye for en i utgangspunktet blek nordmann..

Tusen takk for utfyllende og nyttig innlegg.

Har en mørk hudtype,så da tar jeg sjansen på noen få solarium denne våren også.

Synest at jeg får mer føflekker og fregner av solarium enn av vanlig sol,men kanskje innbilning.

Gjest J.R.-07
Skrevet

Det spørs hvilken hudtype du har, det bruker å stå anbefalt tid på solsenteret. Jeg har medium hudtype: Starter da med 10 minutter en dag, venter i 5 dager, så tar jeg 15 minutter, venter i 5 dager til, tar 20 minutt. Dette gjør jeg maks i en måned til jeg har fått ønsket resultat. Venter da en-to måneder før jeg tar det igjen. I vinterhalvåret tar jeg solarium mest for d-vitaminer. Jeg bruker alltid solbriller og beskyttelsekrem som jeg får kjøpt på solsenterene for brun og blid.

Takk skal du ha:)

Har ikke sånn krem der jeg evt tar solarium,men får sole meg forsiktig da.

Gjest J.R.-07
Skrevet

På det solariumet jeg var på igår, sto der maks 17 timer per år (synes jeg å huske :)

Hvor lang tid du bør ligge, kommer jo an på hudtypen din.

Det var iallefall deilig å komme ut med farge enn da jeg gikk inn.. Føler meg mer vel :)

Hei og takk for svar.

17 timer er jo ganske mye.Ligger nok langt under den grensen.

Bare godt å føle seg litt "friskere":)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...