Gå til innhold

Uvane om å snakke nedsettende om meg selv

Anbefalte innlegg

Gjest uvanen

Jeg har veldig dårlig selvbilde og har en tendens til hele tiden å si huff det her er så dårlig , eller negative ting om det jeg sier og gjør.

Hvordan oppfatter andre dette? som om jeg fisker etter sympati.Slik vil jeg ikke bli oppfattet men kanskje jeg søker bekreftelse og at det er derfor jeg gjør det.

Fortsetter under...

Gjest Silver Fairy

Snakker du dårlig om deg selv vil andre oppfatte deg som negativ også. Eller at du fisker etter komplimenter, noe jeg oppfatter som negativt. Jeg gir aldri komplimenter om noen fisker. Komplimenter skal komme av seg selv når man virkelig mener det, synes jeg. Føles det ikke bedre å høre noe fint når det kommer helt uventet?

Gjest uvanen

Snakker du dårlig om deg selv vil andre oppfatte deg som negativ også. Eller at du fisker etter komplimenter, noe jeg oppfatter som negativt. Jeg gir aldri komplimenter om noen fisker. Komplimenter skal komme av seg selv når man virkelig mener det, synes jeg. Føles det ikke bedre å høre noe fint når det kommer helt uventet?

Ja enig. Jeg fikk en ah--ha opplevelse om det her om dagen.Alltså fra min side er det ikke et forsøk på komplimenter men fordi jeg føler jeg må prestere hele tiden så senker jeg forventningene eller noe. Men det kan jo skje at andre tror en fisker og huff det vil jeg ikke .Det skal være ekte og jeg vil evt ha ekte komplimmenter. Som sagt er det mer en uvane. Som jeg bør riste av meg uten at det nødvendigvis ligger så mye bak.Oppdaget at jeg gjorde det mye uten å egentlig være klar over det selv.

takk for svar ; )

Gjest Uvanen

Hvilken bekreftelse søker du?

Vet ikke. Men jeg har dårlig selvtillitt og egentlig har jeg gjort det helt ubevist. Men så fikk jeg en slags a-ha opplevelse her at jeg hver gang jeg feks leverer en oppgave siser at den ikke er noe bra.Eller kommer med negative ting angående meg selv uten at jeg nødvendigvis søkte noe spessielt eller at det var noe mening med det. Jeg gjorde det så automatisk uten å tenke.Men nå skal jeg være bevist at jeg skal slutte å gjøre det.

Gjest Jente31

Vet ikke. Men jeg har dårlig selvtillitt og egentlig har jeg gjort det helt ubevist. Men så fikk jeg en slags a-ha opplevelse her at jeg hver gang jeg feks leverer en oppgave siser at den ikke er noe bra.Eller kommer med negative ting angående meg selv uten at jeg nødvendigvis søkte noe spessielt eller at det var noe mening med det. Jeg gjorde det så automatisk uten å tenke.Men nå skal jeg være bevist at jeg skal slutte å gjøre det.

Veldig bra! Du har innsett det selv, og det tror jeg er viktig for at du skal komme videre/få bukt med dette, som du, og kansje andre rundt deg, opplever som et problem.

Det er min mening/oppfatning, hadde du vært min venn(inne), og stadig snakket nedlatende om deg selv og vært negativ, tror jeg nok at jeg tilslutt ville blitt lei :-)

Masse lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...