fei1365380229 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Hva er ditt favorittgrunnstoff? Jeg har sansen for Einsteinium, selv om det vel er 100% syntetisk. Men favoritten er kanskje nettopp Helium. Er diamanter ett grunnstoff? Er ikke så inne i det der egentlig , men jeg velger diamant som favorittgrunnstoff. 0 Siter
Gjest kanrataman Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Er diamanter ett grunnstoff? Er ikke så inne i det der egentlig , men jeg velger diamant som favorittgrunnstoff. Nei, diamant består av karbonatomer. Akkurat som blyet i blyantspisseren din, bare at atomene er strukturert på en annen måte. Og hvilken forskjell det gjør! Diamant er verdens hardeste material, så vidt jeg vet. 0 Siter
Gjest Polio Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Selvsagt. Viss er visstnok lov nå, har språkrådet funnet ut. Det er sikkert mye annet rart som er blitt lovlig innen språkverdenen. Sørvis og pøbb vet vi jo alle om. Det som irriterer meg, egentlig, er at språket forfaller over tid, og når dette forfallet har blitt vanlig så går Språkrådet inn for at det kan endres. Jeg synes heller man skal være nøye og skrive riktig!! 0 Siter
Gjest kanrataman Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Det som irriterer meg, egentlig, er at språket forfaller over tid, og når dette forfallet har blitt vanlig så går Språkrådet inn for at det kan endres. Jeg synes heller man skal være nøye og skrive riktig!! Greit nok med pub og sørvis (så blir det lettere for unga å lære å skrive), men "kjøle skap" og "frank furter pølse" håper jeg aldri blir tillatt. 0 Siter
Gjest kanrataman Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Lese- og skrivefeil har ingenting med dumhet å gjøre. Man kan ha lese- og skrivefeil og være lynende intelligent. Korrekt. Men ofte er det en link. 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Dritt i alle morsomheter på dyslektikernes bekostning. Bare fortsett og skriv du, det lærer man mer av enn å ikke tørre fordi man har noen skrivefeil hist og pist, evt. veldig mange . er så lei av alle som drar fram "stakar dysletikere". problemene vi ser på mange forumer idag er at folk skriver som de aldri fullførte 4. klasse. En del på et forum jeg også er på, skriver i signaturen sin "beklager for dysleksien min" og jeg ville aldri trodd de hadde dysleksi, pga de har en eller 2 småfeil i blant i innleggene sine, f eks glemmer en dobbeltkonsonant eller stokker litt på bokstaver. Ikke noe jeg har lagt særlig merke til. Så har du de som skriver som en dass, uten at de "beklager" for noe dysleksi, for de har ikke dysleksi, de har bare gitt faen i skolen. Og flere som jeg kjenner i virkeligheten med dysleksi skriver faktisk bedre enn mange uten, pga de VET at de skriver feil, så de ser over ting engang til. Det er det MANGE som ikke gjør, og skriver dermed altfor mye feil. Og du som mente at isen ikke beit: godt poeng med at ting bare kan bety en ting i setningen, men om man skal skrive delte ord overalt, så kommer det etterhvert en setning for det kan bety at isen biter, eller at den er i biter.. Da er det greit at vi holder oss til en ting, nemlig sette sammen ord som hører sammen, og dele ord som ikke hører sammen. Og hvis det er så logisk at isen ikke biter, så burde det vel også være lett å huske at de ordene skal sette sammen til isbit? 0 Siter
Babette Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Glemte den aller beste orddelingsfeilen. Fra By the Way (kafeteria): RØYK FRITT! Ha ha, den var skikkelig bra! 0 Siter
Babette Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Komplisert ja. Det er jo ikke regler som kan følges jo. Ja, det skrives pennal. Fant det akkurat ut, men jeg har alltid skrevet penal og har egentlig lyst til å fortsette med det. Det skrives da ikke bannan heller og ikke er jeg fra Trøgstad heller . Har også alltid skrevet giraff, men det skrives visst sjiraff det. Og sørvis kommer jeg aldri til å skrive, trur eg! Har faktisk begynt å skrive sjampanje og sjampinjonger . Hverandre har jeg alltid skrevet også, men det skal man jo heller ikke lenger. Men det er kanskje en tilnærming til at språket skal bli mere logisk. Sjampinjonger kan jeg også skrive, konjakk også, men champagne. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 er så lei av alle som drar fram "stakar dysletikere". problemene vi ser på mange forumer idag er at folk skriver som de aldri fullførte 4. klasse. En del på et forum jeg også er på, skriver i signaturen sin "beklager for dysleksien min" og jeg ville aldri trodd de hadde dysleksi, pga de har en eller 2 småfeil i blant i innleggene sine, f eks glemmer en dobbeltkonsonant eller stokker litt på bokstaver. Ikke noe jeg har lagt særlig merke til. Så har du de som skriver som en dass, uten at de "beklager" for noe dysleksi, for de har ikke dysleksi, de har bare gitt faen i skolen. Og flere som jeg kjenner i virkeligheten med dysleksi skriver faktisk bedre enn mange uten, pga de VET at de skriver feil, så de ser over ting engang til. Det er det MANGE som ikke gjør, og skriver dermed altfor mye feil. Og du som mente at isen ikke beit: godt poeng med at ting bare kan bety en ting i setningen, men om man skal skrive delte ord overalt, så kommer det etterhvert en setning for det kan bety at isen biter, eller at den er i biter.. Da er det greit at vi holder oss til en ting, nemlig sette sammen ord som hører sammen, og dele ord som ikke hører sammen. Og hvis det er så logisk at isen ikke biter, så burde det vel også være lett å huske at de ordene skal sette sammen til isbit? Nå er det opptil 20 % som har lese- og skriveproblemer i større eller mindre grad her til lands da. Selvfølgelig kan man gjøre noe med problemene så de blir bedre (det skulle vært stavekontroll her). Jeg gikk på høgskolen sammen med en jente som hadde dysleksi, hun hadde øvd og øvd og øvd siden hun var liten. Hun skrev som en kråke , men intelligent var hun. Heldigvis hadde hun PC med stavekontroll. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Sjampinjonger kan jeg også skrive, konjakk også, men champagne. Er sjelden vi har Champagne her i huset, det går mer på Cava . 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Komplisert ja. Det er jo ikke regler som kan følges jo. Ja, det skrives pennal. Fant det akkurat ut, men jeg har alltid skrevet penal og har egentlig lyst til å fortsette med det. Det skrives da ikke bannan heller og ikke er jeg fra Trøgstad heller . Har også alltid skrevet giraff, men det skrives visst sjiraff det. Og sørvis kommer jeg aldri til å skrive, trur eg! Har faktisk begynt å skrive sjampanje og sjampinjonger . Hverandre har jeg alltid skrevet også, men det skal man jo heller ikke lenger. Men det er kanskje en tilnærming til at språket skal bli mere logisk. Du kan skrive sjampingjonger, men ikke sjampanje - fordi Champagne er et egennavn - et sted i Franrike, og kan aldri skrives på noen annen måte, på samme måte som Oslo:-) 0 Siter
Gjest kanrataman Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Du kan skrive sjampingjonger, men ikke sjampanje - fordi Champagne er et egennavn - et sted i Franrike, og kan aldri skrives på noen annen måte, på samme måte som Oslo:-) Sjampanje er lov. Det gir faktisk 12300 treff på google. 0 Siter
Bookworm Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Sjampanje er lov. Det gir faktisk 12300 treff på google. Å Google er et godt parameter på rettskrivning, søk på Champagne i stedet da, og se på det som kommer opp der. Det ER et egennavn, det er ikke mulig å komme unna... 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Å Google er et godt parameter på rettskrivning, søk på Champagne i stedet da, og se på det som kommer opp der. Det ER et egennavn, det er ikke mulig å komme unna... På norsk er det lov å skrive Sjampanje om drikken, men stedsnavnet skrives Champagne ja. 0 Siter
Gjest kanrataman Skrevet 23. april 2007 Skrevet 23. april 2007 Å Google er et godt parameter på rettskrivning, søk på Champagne i stedet da, og se på det som kommer opp der. Det ER et egennavn, det er ikke mulig å komme unna... Selvsagt er det et egennavn, men se på Coop! Brusen deres heter Sjampanjebrus. München er også et egennavn, men i England sier de Munich. Roma kalles Rome. Krakow skrives på mange språk Crakow. Mange russiske personnavn skrives annerledes på norsk. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Du kan skrive sjampingjonger, men ikke sjampanje - fordi Champagne er et egennavn - et sted i Franrike, og kan aldri skrives på noen annen måte, på samme måte som Oslo:-) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sjampanje&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Jada, det kan man det. Men det er helt sant at det er et eget navn og kun lages i Champagnedistriktet, så det skulle jo ikke vært lov 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.