Gå til innhold

Antidepressiva til ungdom

Anbefalte innlegg

Gjest Felicitas

Min datter på 15 år lider av tung depresjon, angst og tvangstanker/handlinger. Dette eskalerte da hun kom i puberteten, og hun har vært svært syk i sju måneder nå. Hun har ikke vært på skolen i disse månedene, og knapt vært ute av huset. Hun har ikke fått en konkret diagnose fra medisinsk hold ennå, men etter det jeg forstår har hun sosial angst, panikkangst, generalisert angst, er veldig depressiv (snakker daglig om selvmord og at hun ikke holder ut mer), hun har tvangstanker (som er negative/grusomme/voldelige), hun "ser" ting, har mareritt, søvn- og spismønsteret er forstyrret m.m. Jeg er sikker på at dette er noe hun har arvet, da jeg ser tydelige likheter med andre i familien, men jeg vet ikke om noen som har vært så syke i den alderen (selv om vi andre også fikk disse problemene i beg. av puberteten). Ut ifra hva jeg har sett i familien, tror jeg også dette kommer til å bli noe hun kommer til å ha problemer med resten av livet, hvis hun da ikke skulle få en behandling som virker. Jeg passer på henne døgnet rundt, da hun plutselig kan trenge meg, og fordi hun er suicid. Hun har et anstrengt forhold til faren sin og vil ikke ha noe med ham å gjøre. Vi er gift og har et barn til på 12 år. Det er ubeskrivelig vondt å se henne slik, og situasjonen føles svært vanskelig, spesielt for henne, selvfølgelig, men også for resten av familien. Det har vært en kamp for å få riktig (?) behandling til henne, men hun går nå på BUP og har fått Cipralex i ca fire mnd. Begynte med fem mg og er nå oppe i 25 mg uten merkbar effekt. Føler ikke at vi får behandling av bra nok kvalitet på BUP, de har f.eks. ikke terapauter med erfaring i kognitiv terapi (hun har nå en psykolog som er under opplæring for dette), og de virker veldig usikre ang. medisineringen. Tilliten er derfor ikke på topp. Mitt spørsmål nå er: bør hun skifte medikament, og i tilfelle: hvilket medikament bør hun da ta? Har du ellers noen gode råd å gi henne/oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274082-antidepressiva-til-ungdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

SSRI er førstevalg ved tvangslidelse. Muligens må dosen være noe høyere. Ut fra det du skriver ville jeg forsøkt moderate doser med et antipsykotisk middel. Feks Risperdal 2mg i tillegg til Cipralex.

Ved tvangslidelse kan det gå opp til 3 mnd før full medisineffekt inntrer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...