Gjest Rrose Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 "Jeg kan ikke fatte at noen kan leve med noe slikt etterpå om det ikke var fordi man mente at det riktige og rettferdige hadde skjedd" Det er akkurat slik jeg tenker. Derfor tenker jeg også at hun sikkert har en god grunn til å ikke innrømme noe som helst. Det hun har innrømmet er at hun har en tøff lederstil. Jeg synes også det blir helt riktig i en slik situasjon å si:- Beklager hvis jeg har såret noen. Jo ok Jeg skal ikke påstå at Valla er en drittsekk. Jeg vil heller ikke påstå at Yssen er det. Men om det var slik at Yssen bare var en sprø dame uten samvittighet og moral og slang dette i fjeset på en leder, så er det klokeste likevel å ta det på kammerset. Jeg tror Valla har hatt noen elendige rådgivere eller så har hun ikke lyttet på råd. Advokater egner seg dårlig som rådgivere i slike saker. Du trenger folk som er ekspert på kommunikasjon og medier. Hadde Valla lagt seg flat selv om hun hadde følt at dette var urettferdig så hadde hun fremstått som klok og ansvarsfull. Saken hadde dødd ut raskt. Selv om Yssen hadde mediene på sin side så er det ikke slik det ser ut når vi leser om det. Mediene rullet videre uten at Yssen løftet en finger. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Jo ok Jeg skal ikke påstå at Valla er en drittsekk. Jeg vil heller ikke påstå at Yssen er det. Men om det var slik at Yssen bare var en sprø dame uten samvittighet og moral og slang dette i fjeset på en leder, så er det klokeste likevel å ta det på kammerset. Jeg tror Valla har hatt noen elendige rådgivere eller så har hun ikke lyttet på råd. Advokater egner seg dårlig som rådgivere i slike saker. Du trenger folk som er ekspert på kommunikasjon og medier. Hadde Valla lagt seg flat selv om hun hadde følt at dette var urettferdig så hadde hun fremstått som klok og ansvarsfull. Saken hadde dødd ut raskt. Selv om Yssen hadde mediene på sin side så er det ikke slik det ser ut når vi leser om det. Mediene rullet videre uten at Yssen løftet en finger. "Men om det var slik at Yssen bare var en sprø dame uten samvittighet og moral og slang dette i fjeset på en leder, så er det klokeste likevel å ta det på kammerset" Men det var jo det som ble umulig å få til. Personalsjefen skrev brev på brev til Yssen om at Valla ønsket en samtale med henne. Yssen ønsket ikke det. Yssen kontaktet ikke en gang verneombudet. Statssekretær Martin Kolberg forsøkte å få til et møte mellom de to. Valla sa ja. Yssen sa nei. "Hadde Valla lagt seg flat selv om hun hadde følt at dette var urettferdig så hadde hun fremstått som klok og ansvarsfull. Saken hadde dødd ut raskt" I mange saker er det lureste å legge seg flat. Overfor ungene f.eks. Ro i heimen er viktigere enn å få rett i uviktige saker.Også overfor personer som er svakere enn selv og skjønner at man ikke vil oppnå noe som helst, kan det være lureste å legge seg flat. Men i dette tilfellet ble alt forsøkt før oppsigelsen havnet i VG. Begge er like sterke og begge burde ha forutsetninger og evner til å løse dette på annen måte. Den ene ønsket det, den andre ønsket ikke. Alt ble jo prøvd på forhånd. Viljen var der fra Vallas side, men Yssen ønsket noe annet. Det blir urimelig å forlange at hun skal legge seg flat da. Det hadde ikke jeg heller gjort i et slikt tilfelle. Dessuten synes jeg faktisk hun la seg ganske så flat etter press i fra andre. Det må ha vært en jævlig følelse å bli tvunget til det, når du vet selv at det ikke finnes grunnlag for å gjøre det. Ikke etter at Yssen ville knuse karrieren til valla. Valla ble gjort til syndebukk for noe alle var enige om. At Yssen ikke kunne fortsette i denne stillingen. Grunnen til at Yssen valgte akkurat Valla, tror jeg var fordi hun var mest bitter på henne siden de to var venninner. Dessuten tok det seg ikke ut å skrive et oppsiglsesbrev hvor hun anklager hele internasjonal avdelig for mobbing. Hun visste vel at hun ikke ville bli tatt seriøst da. Jeg synes det hadde vært mest voksent av Yssen og innrømme at hun ikke mestret akkurat denne jobben.Det er en ærlig sak det. Det burde ikke ha vært noe nederlag for henne . Hun har gjort det bra i mange andre jobber og kunne sikkert ha lykkes videre i en annen stilling. Hun hadde ikke behøvd å dra Valla ned i dritten for å redde sitt eget skinn. 0 Siter
Gjest Rrose Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 "Men om det var slik at Yssen bare var en sprø dame uten samvittighet og moral og slang dette i fjeset på en leder, så er det klokeste likevel å ta det på kammerset" Men det var jo det som ble umulig å få til. Personalsjefen skrev brev på brev til Yssen om at Valla ønsket en samtale med henne. Yssen ønsket ikke det. Yssen kontaktet ikke en gang verneombudet. Statssekretær Martin Kolberg forsøkte å få til et møte mellom de to. Valla sa ja. Yssen sa nei. "Hadde Valla lagt seg flat selv om hun hadde følt at dette var urettferdig så hadde hun fremstått som klok og ansvarsfull. Saken hadde dødd ut raskt" I mange saker er det lureste å legge seg flat. Overfor ungene f.eks. Ro i heimen er viktigere enn å få rett i uviktige saker.Også overfor personer som er svakere enn selv og skjønner at man ikke vil oppnå noe som helst, kan det være lureste å legge seg flat. Men i dette tilfellet ble alt forsøkt før oppsigelsen havnet i VG. Begge er like sterke og begge burde ha forutsetninger og evner til å løse dette på annen måte. Den ene ønsket det, den andre ønsket ikke. Alt ble jo prøvd på forhånd. Viljen var der fra Vallas side, men Yssen ønsket noe annet. Det blir urimelig å forlange at hun skal legge seg flat da. Det hadde ikke jeg heller gjort i et slikt tilfelle. Dessuten synes jeg faktisk hun la seg ganske så flat etter press i fra andre. Det må ha vært en jævlig følelse å bli tvunget til det, når du vet selv at det ikke finnes grunnlag for å gjøre det. Ikke etter at Yssen ville knuse karrieren til valla. Valla ble gjort til syndebukk for noe alle var enige om. At Yssen ikke kunne fortsette i denne stillingen. Grunnen til at Yssen valgte akkurat Valla, tror jeg var fordi hun var mest bitter på henne siden de to var venninner. Dessuten tok det seg ikke ut å skrive et oppsiglsesbrev hvor hun anklager hele internasjonal avdelig for mobbing. Hun visste vel at hun ikke ville bli tatt seriøst da. Jeg synes det hadde vært mest voksent av Yssen og innrømme at hun ikke mestret akkurat denne jobben.Det er en ærlig sak det. Det burde ikke ha vært noe nederlag for henne . Hun har gjort det bra i mange andre jobber og kunne sikkert ha lykkes videre i en annen stilling. Hun hadde ikke behøvd å dra Valla ned i dritten for å redde sitt eget skinn. *smiler* Vi blir nok ikke enige:-) At Yssen ikke ville er Yssen sak. Yssen må ta ansvar for det hun gjør og Valla må ta ansvar for det hun gjør. Om Yssen ikke vil inn til samtale og f.eks forhandle om sluttpakke og forsvarets høyskole noe hun var lovet men som senere ble trukket tilbake, så hadde hun en anledning. Hadde hun latt den løpe fra seg ja så kunne jo ikke Valla gjøre mer enn det. Men det er ikke det Valla gjør. Isteden går hun offentlig ut og rettferdiggjør sine handlinger med at Yssen er udugelig. du mobber ingen selv om de er udugelige. Hun offentliggjør personlige medarbeidersamtaler. Dessuten så lenge vi ikke vet sannheten i saken så vet alle at under sterkt psykisk press så mestrer ingen jobben sin godt. Når Berit Reiss Andersen velger å gå ut med sin opplevelse av å jobbe under Valla så er det ikke hva som skjedde som er det viktige. Det må jo være at Andersen mener at damen har en type adferd som gjennosyrer hennes karakter. Da er det likegyldig om det er 10 år siden at det skjedde. Men når det er sagt. Jeg har en søster som gjennom retten kjenner til Andersen og dette er en meget dyktig dame! Om Yssen har spilt en så stor rolle som du antyder da Valla tok over som justisminister så fatter jeg ikke hvorfor hun skulle få den støtten hun har fått. Men jeg er enig med deg i at mediene helt sikkert ikke har tegnet ett riktig bilde av Valla. Men handlingene hennes etter at Yssen gikk ut det kan hun ikke gå ifra. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 *smiler* Vi blir nok ikke enige:-) At Yssen ikke ville er Yssen sak. Yssen må ta ansvar for det hun gjør og Valla må ta ansvar for det hun gjør. Om Yssen ikke vil inn til samtale og f.eks forhandle om sluttpakke og forsvarets høyskole noe hun var lovet men som senere ble trukket tilbake, så hadde hun en anledning. Hadde hun latt den løpe fra seg ja så kunne jo ikke Valla gjøre mer enn det. Men det er ikke det Valla gjør. Isteden går hun offentlig ut og rettferdiggjør sine handlinger med at Yssen er udugelig. du mobber ingen selv om de er udugelige. Hun offentliggjør personlige medarbeidersamtaler. Dessuten så lenge vi ikke vet sannheten i saken så vet alle at under sterkt psykisk press så mestrer ingen jobben sin godt. Når Berit Reiss Andersen velger å gå ut med sin opplevelse av å jobbe under Valla så er det ikke hva som skjedde som er det viktige. Det må jo være at Andersen mener at damen har en type adferd som gjennosyrer hennes karakter. Da er det likegyldig om det er 10 år siden at det skjedde. Men når det er sagt. Jeg har en søster som gjennom retten kjenner til Andersen og dette er en meget dyktig dame! Om Yssen har spilt en så stor rolle som du antyder da Valla tok over som justisminister så fatter jeg ikke hvorfor hun skulle få den støtten hun har fått. Men jeg er enig med deg i at mediene helt sikkert ikke har tegnet ett riktig bilde av Valla. Men handlingene hennes etter at Yssen gikk ut det kan hun ikke gå ifra. Vi har forskjellig virkelighetsoppfatning. Etter hva jeg har lest ble ikke tilbudet om å gå på forsvarets høyskole trukket tilbake. Det var Yssen som ikke ville ha et møte om saken. Det var hennes egen skyld at det ikke ble noe av. 0 Siter
Gjest Rrose Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Vi har forskjellig virkelighetsoppfatning. Etter hva jeg har lest ble ikke tilbudet om å gå på forsvarets høyskole trukket tilbake. Det var Yssen som ikke ville ha et møte om saken. Det var hennes egen skyld at det ikke ble noe av. Ja da kan hun jo takke seg selv. Jeg mente jeg hadde fulgt godt med i saken men det er en masse opplysninger du gir som jeg ikke har fått med meg. Men på ett generelt grunnlag så er mobbing enormt invlidiserende og helt uakseptabelt om så har skjedd. Uansett så er dette for begge parter i saken enormt tøft. Jeg tror ikke jeg hadde overlevd selv:-). Jeg tenker at jeg ikke vil trekke så sterke sluttninger....det eneste jeg reagerer på er måten dette har blitt taklet på. Nei det er jo en ganske trist sak dette! 0 Siter
Gjest Rrose Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Jeg har forstått det slik at det var mye rot da Valla tok over og at hun var nødt til å rydde opp. Dette er blitt uttalt i fra han som tok over etter Berit Reis Andersen. Han hadde mye postivt å si om Valla. Det at Yssen sto på Vallas side den gangen er noe som har stått i flere aviser. Hvorfor hun gjorde det vet jeg ikke, men de hadde vel et godt forhold den gangen. Jeg synes ikke at så gamle konflikter et et bevis på at Yssen har blitt mobbet nå. Det tror ikke at det så unaturlig at det vil oppstå konflikter motsetningsforhold fra tid til annen i arbeidslivet. Spesielt på toppene. Jeg synes det blir feil at dette skal kalles mobbing. Mobbing er noe som skjer systematisk mot samme person over lang tid. Det høres usannsynlig ut at Valla som hadde så stort ønske om å ansette Yssen, skulle velge å mobbe henne helt fra Yssen startet i jobben slik hun har sagt. Jeg tror heller det er slik at Valla hadde et stort ønske om at Yssen skulle lykkes i jobben. Det høres også usannsynlig ut at Yssen ble sykmeldt på grunn av Valla, når Valla selv var sykmeldt på grunn av ryggen. Valla hadde jo ikke vært på jobb på en stund da Yssen ble sykemeldt første gang, har det kommet frem nå. Det var heller ikke Valla som først begynte å klage over at Yssen ikke mestret jobben, slik jeg har fortått det. Det var det andre i avdelingen som gjorde. Vel, jeg vet ikke. Jeg har gjort noe annet enn å lese aviser slik som dere, men det er så mye jeg synes ikke stemmer. Og jeg skal innrømme at når jeg hørte Yssen uttalte seg på Tv`n om saken, allerede da fikk frysninger av dama. Det er forskjell på det å være tøff direkte og sakelig og det å drive med mobbing. Mobbing e noe som undergraver den ene på en slu og indirekte måte....derfor det ulne i saken fordi det er vanskelig å konkretisere. Mobbing ligger i stemmeleie, blikk og måter som er ganske vage...men kan psyke andre helt ut. Selvsagt er det bare positivt med tydelig klar tale og uenighet og tøffe strider. Sånn må det jo være hvis en skal gjøre en skikkelig jobb. Jeg glemmer ikke Berit Reis Andersen utalelse på Skavlan da hun sa at det å være tøff og direkte det er jo bare bra...men det å undergrave ett annet menneske og frata dem deres verdighet og selvtillit det er noe helt annet..også sa hun ikke mer... Jeg vet jo ikke hvem hun er men hun virket veldig troverdig på meg... Sånn er det jo når man skal vurdere slike saker. Det ender opp i hva man finner troverdig. Hva som er rene faktuelle ting er fryktelig vanskelig å avdekke. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Det er forskjell på det å være tøff direkte og sakelig og det å drive med mobbing. Mobbing e noe som undergraver den ene på en slu og indirekte måte....derfor det ulne i saken fordi det er vanskelig å konkretisere. Mobbing ligger i stemmeleie, blikk og måter som er ganske vage...men kan psyke andre helt ut. Selvsagt er det bare positivt med tydelig klar tale og uenighet og tøffe strider. Sånn må det jo være hvis en skal gjøre en skikkelig jobb. Jeg glemmer ikke Berit Reis Andersen utalelse på Skavlan da hun sa at det å være tøff og direkte det er jo bare bra...men det å undergrave ett annet menneske og frata dem deres verdighet og selvtillit det er noe helt annet..også sa hun ikke mer... Jeg vet jo ikke hvem hun er men hun virket veldig troverdig på meg... Sånn er det jo når man skal vurdere slike saker. Det ender opp i hva man finner troverdig. Hva som er rene faktuelle ting er fryktelig vanskelig å avdekke. Noen har sagt noe negativt, og noen har sagt noe positivt.Slik ville det ha vært uansett hvem det hadde gjaldt. Jeg synes ikke det er noen mindre grunn til å høre på Øystein Gudim som sier at Yssen var vanskelig å jobbe under og at hele internasjonal avdeling lidde under dette. Synes det er ille det som har kommet frem i dag også. Kampanjen mot Valla som en av advokatene satte i gang under granskningen. Også det at Fougner er høyremann (noe jeg hadde mistanke om) og har vært juridisk motpart i flere saker reist av LO og fagbevegelsen. Jeg skrev at jeg var skråsikker i denne saken, men selvfølgelig kan ikke jeg være noe mer skråsikker en deg. Jeg tror ihverfall at jeg har lest alt som kan leses i denne saken og det er så mye som får meg til å tro at det har foregått ett råttent spill fra A til Å. Og en ting til som selvfølgelig farger synet mitt. Jeg klarer ikke å like Yssen. Jeg synes hele damen virker fandenivolsk og jeg tror ikke hun har gjort dette av edle hensikter. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 28. april 2007 Skrevet 28. april 2007 Hva er din teori på hvorfor Yssen skulle gå ut i media med dette? Har du lest magasinet i Vg i dag? Den damen er visst fremdeles ikke fornøyd. Man kan jo spørre seg om hvem som mobber hvem? Nok en gang er det VG som gir henne spalteplass. Bare prøv å legg merke til en sak fremover. Yssen har hatt god hjelp av VG lenge før hun ble sykmeldt og lenge før oppsigelsesbrevet kom i avisen. En VG journalist uttalte at de var informert om saken i et år før oppsigelsen kom. Når andre aviser skriver noe som er positivt for Valla, så legg bare merke til at VG ikke vil skrive om det. Når Yssen velger å bruke VG til drittkasting mot Valla nok en gang i dag, NÅ når Valla ALLEREDE ligger nede så sier det vel i grunnen alt om hva slags person det her er snakk om. Hvem er det som driver med trakkasering tro? Har hun ikke lært at man ikke sparker folk som ligger nede? Det er ikke mange dagene siden Yssen sa at Valla fortsatt trakkaserer henne. Yssen mener altså at hun kan bruke media til drittkasting så mye hun vil, men hvis Valla forsøker å forsvare seg er det trakkasering. VG og Yssen prøver å gi inntrykk av en mild og snill Yssen som serverer kaffe og melk. En menneskelig Yssen som synes synd på Valla. En lille-meg Yssen som måtte kjøre El-bil isteden for stor svart bil med sotete vinduer og mange livvakter. Valla ble kåret til landets mektigste kvinne sier hun. Hun fikk større og større makt utover høsten og hun måtte gjøre noe. Hun måtte si i fra. Skjønner du??? Og ikke nok med det. Hun kan ikke snakke for seg selv en gang. Hun prøver å gi inntrykk av at hun snakker for mange andre også, enda det har kommet frem at det gjør hun ikke. Hun er så feig at hun føler hun må dra med seg flere.Og hvorfor gjør hun det tror du? Jo, det er for å rettferdigjøre sine egne barnslige handlinger. Det hun gjør er ikke bare å trakkasere Valla. Hun trakkaserer og mobber alle ved å gi inntrykk av at de er noen dumme gås som lever i frykt og ikke tør å si i fra. De andre har vel skjønt hva et verneombud i så fall skal brukes til kanskje? Det har åpenbart ikke Yssen gjort. Eller det visste hun vel kanskje, men hun hadde helt andre planer den dama. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.