Sofline Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg har (nesten) gått til skrittet og besluttet meg for å kjøpe et speilreflekskamera. Men jeg har null peiling på hva jeg skal undersøke før jeg bestemmer meg. Er den noen kloke dolere der ute som har litt mer peiling enn meg? 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Ja, jeg vet mye om speilreflekskameraer. Bare spør! 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Tenk igjennom dine egne behov. Hva slags bilder vil du ta? Landskap, portrett, innendørs, utendørs? Under hva slags lysforhold? Når det gjelder selve kamerahuset er Canon D400 og Nikon 80D gode begynnerkameraer. Ofte er det en god ide å ikke kjøpe settet med kamera og linse, men i stedet kjøpe bare kamerahuset, og linse/minnekort separat. Hvilke linser du bør velge avhenger av bruksområdet. Det er ofte kjekt å ha en zoomlinse i "normalområdet", f.eks 17-50 eller 18-70mm, i tillegg til eventuelle fastlinser. Prisene på linser varierer svært mye med lysstyrken til linsen. Jeg vil ikke anbefale å gå over 2.8 for en zoom-linse (jo lavere tall, jo bedre). Skal du ta mye innendørsbilder kan det lønne seg å investere i en ekstern blitz i tillegg, det gir mye bedre kvalitet på bildene, spesielt når du kan peke blitzen opp i et hvitt tak som reflekterer lyset i stedet for å peke den rett på den du tar bilde av. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Det har skjedd mye revolusjonært de siste årene. Digitale speilreflekskameraer har plutselig blitt såpass billig at ikke bare profesjonelle bruker det. Jeg anbefaler å kjøpe et digitalt. Fordelen med tradisjonelle speilreflekskameraer er kanskje at du tenker mer over hvert bilde du tar. Men jeg liker nå å kunne slette og knipse i vei. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Det har skjedd mye revolusjonært de siste årene. Digitale speilreflekskameraer har plutselig blitt såpass billig at ikke bare profesjonelle bruker det. Jeg anbefaler å kjøpe et digitalt. Fordelen med tradisjonelle speilreflekskameraer er kanskje at du tenker mer over hvert bilde du tar. Men jeg liker nå å kunne slette og knipse i vei. Jeg har selvsagt tenkt til å kjøpe digitalt. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Tenk igjennom dine egne behov. Hva slags bilder vil du ta? Landskap, portrett, innendørs, utendørs? Under hva slags lysforhold? Når det gjelder selve kamerahuset er Canon D400 og Nikon 80D gode begynnerkameraer. Ofte er det en god ide å ikke kjøpe settet med kamera og linse, men i stedet kjøpe bare kamerahuset, og linse/minnekort separat. Hvilke linser du bør velge avhenger av bruksområdet. Det er ofte kjekt å ha en zoomlinse i "normalområdet", f.eks 17-50 eller 18-70mm, i tillegg til eventuelle fastlinser. Prisene på linser varierer svært mye med lysstyrken til linsen. Jeg vil ikke anbefale å gå over 2.8 for en zoom-linse (jo lavere tall, jo bedre). Skal du ta mye innendørsbilder kan det lønne seg å investere i en ekstern blitz i tillegg, det gir mye bedre kvalitet på bildene, spesielt når du kan peke blitzen opp i et hvitt tak som reflekterer lyset i stedet for å peke den rett på den du tar bilde av. Takk for svar! Jeg er svært så grønn: Hva er linser? Eller jeg vet jo egetnlig hva det er, men er det noe man MÅ kjøpe i tillegg, eller kan man også ta bilder uten det? Og det er vel mulig å ta bilder som er på "vanlig nivå", dvs. ikke zoomet inn, som med et vanlig kompaktkamera? Jeg ønsker å kunne ta alle slags mulig bilder; landskap, portrett, folk i fart, og det er viktig for meg å få riktige lysforhold, dvs. at fargen blir den samme på bildet som i virkeligheten. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Ja, jeg vet mye om speilreflekskameraer. Bare spør! Jeg vet ingenting: Forklar! F.eks: Hva er de viktigste forskjellene mellom et kompaktkamera og speilrefleks? Hva får jeg for de ekstra tusenlappene? Hvilke funksjoner MÅ jeg ha med, og hvilke kan jeg klare meg uten? Etc, etc... 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg har selvsagt tenkt til å kjøpe digitalt. :-) Kjøp Canon Powershot S3 IS Det har jeg. Fantastisk kamera. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg vet ingenting: Forklar! F.eks: Hva er de viktigste forskjellene mellom et kompaktkamera og speilrefleks? Hva får jeg for de ekstra tusenlappene? Hvilke funksjoner MÅ jeg ha med, og hvilke kan jeg klare meg uten? Etc, etc... Kjøt samme Canon-kamera som jeg har! Full manuell kontroll, meget hurtig, meget god bildekvalitet, funksjonsrikt, kraftig zoom, vanvittig makro. Kun litt i overkant av 4 000 kr. Det fineste med et speilreflekskamera er at du får alle muligheter. Det betyr at alle speilreflekskameraer kan gi gode farger, egne seg til avsatandsfotografering og til protretter. Det kommer bare an på hva slags optikk du setter på, og litt hvilken kompetanse du har. Kan du ingenting om foto, anbefaler jeg heller et vanlig digitalkamera, evt melde deg på et fotokurs. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Kjøp Canon Powershot S3 IS Det har jeg. Fantastisk kamera. Jeg er vanskelig: Hvorfor er det kameraet bedre enn andre? Og hvordan gjengir det fargene i forhold til virkeligheten? Jeg så en test med et annet Canon-kamera som var ganske elendig på fargeekthet i forhold til andre merker, og fargeektheten er viktig for meg. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Takk for svar! Jeg er svært så grønn: Hva er linser? Eller jeg vet jo egetnlig hva det er, men er det noe man MÅ kjøpe i tillegg, eller kan man også ta bilder uten det? Og det er vel mulig å ta bilder som er på "vanlig nivå", dvs. ikke zoomet inn, som med et vanlig kompaktkamera? Jeg ønsker å kunne ta alle slags mulig bilder; landskap, portrett, folk i fart, og det er viktig for meg å få riktige lysforhold, dvs. at fargen blir den samme på bildet som i virkeligheten. Nei, du kan ikke ta bilde uten linse En av de mest sentrale forskjellene mellom speilrefleks og kompaktkamera er at linsene er utbyttbare, men du må alltid ha en linse på kameraet for å kunne ta bilder. "Normale" bilder får du med ca 35-50mm linse (litt avhengig av størrelsen på sensoren, men det er avanserte ting du ikke trenger å tenke på som nybegynner). Jo lavere tallet er, jo større bildeutsnitt får du - så 18mm egner seg f.eks fint til landskapsbilder der du skal ha mye med i bildet, mens 90mm er flott til nærbilder av blomster. Hvis du ikke vil tenke så mye på disse tingene, og ønsker å ha mulighet til å zoome litt og samtidig ta bilder "uten zoom", så kjøper du en linse som går fra mellom 17 og 28 til mellom 50 og 70. Invester gjerne også i en bok om digitalfoto, så får du mye mer ut av kameraet! "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft er en veldig grei bok. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Kjøp Canon Powershot S3 IS Det har jeg. Fantastisk kamera. Powershot er ikke et speilreflekskamera. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Kjøt samme Canon-kamera som jeg har! Full manuell kontroll, meget hurtig, meget god bildekvalitet, funksjonsrikt, kraftig zoom, vanvittig makro. Kun litt i overkant av 4 000 kr. Det fineste med et speilreflekskamera er at du får alle muligheter. Det betyr at alle speilreflekskameraer kan gi gode farger, egne seg til avsatandsfotografering og til protretter. Det kommer bare an på hva slags optikk du setter på, og litt hvilken kompetanse du har. Kan du ingenting om foto, anbefaler jeg heller et vanlig digitalkamera, evt melde deg på et fotokurs. Jeg kan mye om foto, men jeg er selvlært, så jeg aner ikke hva de forskjellige funksjonene heter. Et vanlig kompaktkamera har jeg, men de duger ikke til f.eks. landskapsfotografering og har altfor få funksjoner. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg er vanskelig: Hvorfor er det kameraet bedre enn andre? Og hvordan gjengir det fargene i forhold til virkeligheten? Jeg så en test med et annet Canon-kamera som var ganske elendig på fargeekthet i forhold til andre merker, og fargeektheten er viktig for meg. Bare søk på kameraet mitt. Det gjør det bra på nesten alle tester. Mye for pengene. Du finner sikkert et bedre hvis du er villig til å gi 6-7000 for kameraet, men for kvinnen i gata er dette svært bra. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Powershot er ikke et speilreflekskamera. Ikke? Det ser i hvert fall ut som det. Jeg vet ikke hva som teknisk sett kjennegetner et speilreflekskamera. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Nei, du kan ikke ta bilde uten linse En av de mest sentrale forskjellene mellom speilrefleks og kompaktkamera er at linsene er utbyttbare, men du må alltid ha en linse på kameraet for å kunne ta bilder. "Normale" bilder får du med ca 35-50mm linse (litt avhengig av størrelsen på sensoren, men det er avanserte ting du ikke trenger å tenke på som nybegynner). Jo lavere tallet er, jo større bildeutsnitt får du - så 18mm egner seg f.eks fint til landskapsbilder der du skal ha mye med i bildet, mens 90mm er flott til nærbilder av blomster. Hvis du ikke vil tenke så mye på disse tingene, og ønsker å ha mulighet til å zoome litt og samtidig ta bilder "uten zoom", så kjøper du en linse som går fra mellom 17 og 28 til mellom 50 og 70. Invester gjerne også i en bok om digitalfoto, så får du mye mer ut av kameraet! "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft er en veldig grei bok. Takk for boktips! Hvilke/hvor mange linser bør jeg investere i hvis jeg ønsker å både kunne ta portrettbilder, landskapsbilder, nærbilder av blomster samt ha mulighet for å zoome en del (men helst slippe å skifte linser hele tiden... hehe)? 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Ikke? Det ser i hvert fall ut som det. Jeg vet ikke hva som teknisk sett kjennegetner et speilreflekskamera. Her kan du lese om speilrefleks: http://www.fototips.no/index.php?side=speilrefleks En ting som jeg ser det blir lite fokusert på i forbindelse med kompaktkamera vs. speilrefleks er tiden det tar fra man trykker på utløseren til bildet blir tatt. På speilreflekskameraer er dette alltid raskt, mens på kompaktkameraer er det svært store forskjeller, spesielt under dårlige lysforhold. Det finnes mange gode og raske kompaktkameraer, men dette er en detalj som er viktig å undersøke på forhånd. Ingenting er mer irriterende enn å trykke på knappen og kun få med seg rumpa til ungen som forsvinner ut av bildet. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Takk for boktips! Hvilke/hvor mange linser bør jeg investere i hvis jeg ønsker å både kunne ta portrettbilder, landskapsbilder, nærbilder av blomster samt ha mulighet for å zoome en del (men helst slippe å skifte linser hele tiden... hehe)? Begynn med en linse som dekker 18-70mm (sånn ca, det finnes mange varianter!) så kan du heller utvide linseparken etterhvert om du føler behov for noe mer. Får du dilla på makrofoto (nærbilder av blomster, insekter osv) kan det lønne seg å investere i en egen makrolinse på rundt 90mm eller litt mer, men det er ikke nødvendig å kjøpe dette før du er blitt mer kjent med kameraet og hvordan det fungerer. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Her kan du lese om speilrefleks: http://www.fototips.no/index.php?side=speilrefleks En ting som jeg ser det blir lite fokusert på i forbindelse med kompaktkamera vs. speilrefleks er tiden det tar fra man trykker på utløseren til bildet blir tatt. På speilreflekskameraer er dette alltid raskt, mens på kompaktkameraer er det svært store forskjeller, spesielt under dårlige lysforhold. Det finnes mange gode og raske kompaktkameraer, men dette er en detalj som er viktig å undersøke på forhånd. Ingenting er mer irriterende enn å trykke på knappen og kun få med seg rumpa til ungen som forsvinner ut av bildet. Hovedforskjellen synes jeg er at med kompaktkameraer kan du ikke ta bilder innendørs eller etter at sola har gått ned, med mindre du har optisk bildestabilisator. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Hovedforskjellen synes jeg er at med kompaktkameraer kan du ikke ta bilder innendørs eller etter at sola har gått ned, med mindre du har optisk bildestabilisator. Det kommer helt an på kameraet. Det finnes kompaktkameraer som lar deg ta bilde uten blitz under svært dårlige lysforhold. Leica D-Lux 3 f.eks. Et fantastisk godt kamera! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.