kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Det kommer helt an på kameraet. Det finnes kompaktkameraer som lar deg ta bilde uten blitz under svært dårlige lysforhold. Leica D-Lux 3 f.eks. Et fantastisk godt kamera! Da har det optisk bildestabilisator. Eventuelt svært høy ISO. 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Det kommer helt an på kameraet. Det finnes kompaktkameraer som lar deg ta bilde uten blitz under svært dårlige lysforhold. Leica D-Lux 3 f.eks. Et fantastisk godt kamera! Leica-kameraet du nevnte er utrolig stygt. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Da har det optisk bildestabilisator. Eventuelt svært høy ISO. Det har støtte for ISO opp til 1600, ja. Bildestabilisator hjelper deg bare hvis det du tar bilde av står i ro 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Begynn med en linse som dekker 18-70mm (sånn ca, det finnes mange varianter!) så kan du heller utvide linseparken etterhvert om du føler behov for noe mer. Får du dilla på makrofoto (nærbilder av blomster, insekter osv) kan det lønne seg å investere i en egen makrolinse på rundt 90mm eller litt mer, men det er ikke nødvendig å kjøpe dette før du er blitt mer kjent med kameraet og hvordan det fungerer. Hvor mange ganger opitsk zoom gir det? Og er det normalt at linsa er inkludert i kameraet, eller det det vanlig å kjøpe den utenom? 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Leica-kameraet du nevnte er utrolig stygt. Hver sin smak, jeg synes det er lekkert. Har det ikke selv, men har prøvd det. Det tar bedre bilder enn jeg har sett på noe annet kompaktkamera. Men så koster det deretter også, dessverre 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Det har støtte for ISO opp til 1600, ja. Bildestabilisator hjelper deg bare hvis det du tar bilde av står i ro Det blir jo ett fett om du skjelver i henda eller om ting beveger seg. Har man stativ, kan selv de latterligste kameraer ta brukbare kveldsbilder. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Her er en ok side med mye info og tester av ulike kameraer: http://www.akam.no/guide/digitalkamera/skal_jeg_kjope_kompaktkamera_eller_speilrefleks/14698 Selv har jeg akkurat investert i et NikonD200, men jeg har fotografert mye med "gammeldags" speilrefleks tidligere, og hadde endel optikk(linser) fra før. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Hvor mange ganger opitsk zoom gir det? Og er det normalt at linsa er inkludert i kameraet, eller det det vanlig å kjøpe den utenom? All zoom er optisk på et speilreflekskamera. Jeg vet ikke hvor mange ganger zoom det blir, det er ikke vanlig å regne slik på speilrefleks. Det er vanlig at kameraet blir solgt i to versjoner - en "kit-versjon" der det følger med en linse og minnekort, og en med bare kamerahus, der man kjøper linse og minnekort utenom. Den linsen som er inkludert i kit er ofte noe billig ræl, så det kan lønne seg å kjøpe bare kamerahuset og så en separat linse i tillegg i stedet. 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Det blir jo ett fett om du skjelver i henda eller om ting beveger seg. Har man stativ, kan selv de latterligste kameraer ta brukbare kveldsbilder. Nei, bildestabilisator i kameraet hjelper bare hvis du skjelver på hendene, den kan ikke å stabilisere ting utenfor kameraet som beveger seg. Medmindre den har telekinetiske overnaturlige evner 0 Siter
kanratama Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Hver sin smak, jeg synes det er lekkert. Har det ikke selv, men har prøvd det. Det tar bedre bilder enn jeg har sett på noe annet kompaktkamera. Men så koster det deretter også, dessverre Lekkert? Huff nei, SÅ subjektiv er ikke smaken. Her er et fint kamera: http://images.businessweek.com/ss/05/11/desktop_gadgets/image/ixus.jpg 0 Siter
citoyen Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Nei, bildestabilisator i kameraet hjelper bare hvis du skjelver på hendene, den kan ikke å stabilisere ting utenfor kameraet som beveger seg. Medmindre den har telekinetiske overnaturlige evner (og det samme gjelder selvsagt stativ - stativet hjelper bare sålenge det du tar bilde av står helt i ro, hvis lyset er for dårlig) 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Her er en ok side med mye info og tester av ulike kameraer: http://www.akam.no/guide/digitalkamera/skal_jeg_kjope_kompaktkamera_eller_speilrefleks/14698 Selv har jeg akkurat investert i et NikonD200, men jeg har fotografert mye med "gammeldags" speilrefleks tidligere, og hadde endel optikk(linser) fra før. Takk! 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 All zoom er optisk på et speilreflekskamera. Jeg vet ikke hvor mange ganger zoom det blir, det er ikke vanlig å regne slik på speilrefleks. Det er vanlig at kameraet blir solgt i to versjoner - en "kit-versjon" der det følger med en linse og minnekort, og en med bare kamerahus, der man kjøper linse og minnekort utenom. Den linsen som er inkludert i kit er ofte noe billig ræl, så det kan lønne seg å kjøpe bare kamerahuset og så en separat linse i tillegg i stedet. Takk! 0 Siter
Speak Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg har et Canon 400D. Kjempefornøyd. Fikk Vi Menn-bladet i dag, og der kom det best ut i test. Prislapp ca. 6.500,- med standard objektiv på 18-55. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Jeg har et Canon 400D. Kjempefornøyd. Fikk Vi Menn-bladet i dag, og der kom det best ut i test. Prislapp ca. 6.500,- med standard objektiv på 18-55. Jeg vurderer også Canon fordi jeg generelt er fornøyd med de Canon-produktene jeg har prøvd før (bortsett fra batteriladeren til moren min som selvantente), men Canon kommer ikke så godt ut på fargegjengivelse på diverse tester, så jeg er veldig usikker. 0 Siter
Speak Skrevet 24. april 2007 Skrevet 24. april 2007 Jeg vurderer også Canon fordi jeg generelt er fornøyd med de Canon-produktene jeg har prøvd før (bortsett fra batteriladeren til moren min som selvantente), men Canon kommer ikke så godt ut på fargegjengivelse på diverse tester, så jeg er veldig usikker. Ser du da på speilreflekskameraene, eller kompaktkameraer? Ser i testen fra Vi Menn bladet at det står at: "fargene blir litt blassere ved høye ISO-verdier, men dette lar seg tross alt justere i etterkant". Føler vel ikke at dette gjør så mye ettersom jeg ikke tar mye bilder med høye ISO-verdier. Om du ønsker enda klarere farger (spesielt ute i sollys) så kan du også kjøpe et filter. De har testet Canon 400D, Olympus E-400, Nikon D40, Samsung GX-10 og Sony Alpha 100. Så det er vel disse kamerane som er aktuelle i dag. Men før du bestemmer deg for hvilket kamera du ønsker før du tenke på hvilket bruk du skal ha det til + at et speilreflekskamera er stort og tungt å bære med seg. Jeg har en egen veske til mitt. Kompaktkameraet dytter jeg bare i lomma. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. april 2007 Forfatter Skrevet 24. april 2007 Ser du da på speilreflekskameraene, eller kompaktkameraer? Ser i testen fra Vi Menn bladet at det står at: "fargene blir litt blassere ved høye ISO-verdier, men dette lar seg tross alt justere i etterkant". Føler vel ikke at dette gjør så mye ettersom jeg ikke tar mye bilder med høye ISO-verdier. Om du ønsker enda klarere farger (spesielt ute i sollys) så kan du også kjøpe et filter. De har testet Canon 400D, Olympus E-400, Nikon D40, Samsung GX-10 og Sony Alpha 100. Så det er vel disse kamerane som er aktuelle i dag. Men før du bestemmer deg for hvilket kamera du ønsker før du tenke på hvilket bruk du skal ha det til + at et speilreflekskamera er stort og tungt å bære med seg. Jeg har en egen veske til mitt. Kompaktkameraet dytter jeg bare i lomma. Jeg ser på speilreflekskameraer. Finnes Vi Menn-testen på internett? 0 Siter
willow Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Kjøp Canon Powershot S3 IS Det har jeg. Fantastisk kamera. Det har jeg. Tror det er noe trøbbel med mitt, men da jeg leverte det til reparering ble jeg ikke trodd. Så da går jeg til Canon EOS 400D. Men om du får et Powershot som funker, er de ganske greie. Det er det nærmeste du kommer speilrefleks, uten at det er speilrefleks. 0 Siter
Speak Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Jeg ser på speilreflekskameraer. Finnes Vi Menn-testen på internett? Aner ikke. Men bladet koster vel ikke så mye, så du kan jo gå i butikken og kjøpe det:-) 0 Siter
Gjest forstår ikke hva du mener Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Ja, jeg vet mye om speilreflekskameraer. Bare spør! Det står jo litt over her at du ikke vet hva som kjennetegner et speilreflekskamera, og at kameraet du har ikke er et speilreflekskamera selv om du trodde det? Hvordan kan du si du vet mye om speilreflekskameraer? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.