Gå til innhold

Speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer helt an på kameraet. Det finnes kompaktkameraer som lar deg ta bilde uten blitz under svært dårlige lysforhold. Leica D-Lux 3 f.eks. Et fantastisk godt kamera!

Da har det optisk bildestabilisator. Eventuelt svært høy ISO.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

16

• kanratama

12

• citoyen

11

• Speak

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kommer helt an på kameraet. Det finnes kompaktkameraer som lar deg ta bilde uten blitz under svært dårlige lysforhold. Leica D-Lux 3 f.eks. Et fantastisk godt kamera!

Leica-kameraet du nevnte er utrolig stygt.

Skrevet

Da har det optisk bildestabilisator. Eventuelt svært høy ISO.

Det har støtte for ISO opp til 1600, ja.

Bildestabilisator hjelper deg bare hvis det du tar bilde av står i ro :)

Skrevet

Begynn med en linse som dekker 18-70mm (sånn ca, det finnes mange varianter!) så kan du heller utvide linseparken etterhvert om du føler behov for noe mer. Får du dilla på makrofoto (nærbilder av blomster, insekter osv) kan det lønne seg å investere i en egen makrolinse på rundt 90mm eller litt mer, men det er ikke nødvendig å kjøpe dette før du er blitt mer kjent med kameraet og hvordan det fungerer.

Hvor mange ganger opitsk zoom gir det?

Og er det normalt at linsa er inkludert i kameraet, eller det det vanlig å kjøpe den utenom?

Skrevet

Leica-kameraet du nevnte er utrolig stygt.

Hver sin smak, jeg synes det er lekkert. Har det ikke selv, men har prøvd det. Det tar bedre bilder enn jeg har sett på noe annet kompaktkamera. Men så koster det deretter også, dessverre ;)

Skrevet

Det har støtte for ISO opp til 1600, ja.

Bildestabilisator hjelper deg bare hvis det du tar bilde av står i ro :)

Det blir jo ett fett om du skjelver i henda eller om ting beveger seg.

Har man stativ, kan selv de latterligste kameraer ta brukbare kveldsbilder.

Skrevet

Hvor mange ganger opitsk zoom gir det?

Og er det normalt at linsa er inkludert i kameraet, eller det det vanlig å kjøpe den utenom?

All zoom er optisk på et speilreflekskamera. Jeg vet ikke hvor mange ganger zoom det blir, det er ikke vanlig å regne slik på speilrefleks.

Det er vanlig at kameraet blir solgt i to versjoner - en "kit-versjon" der det følger med en linse og minnekort, og en med bare kamerahus, der man kjøper linse og minnekort utenom. Den linsen som er inkludert i kit er ofte noe billig ræl, så det kan lønne seg å kjøpe bare kamerahuset og så en separat linse i tillegg i stedet.

Skrevet

Det blir jo ett fett om du skjelver i henda eller om ting beveger seg.

Har man stativ, kan selv de latterligste kameraer ta brukbare kveldsbilder.

Nei, bildestabilisator i kameraet hjelper bare hvis du skjelver på hendene, den kan ikke å stabilisere ting utenfor kameraet som beveger seg. Medmindre den har telekinetiske overnaturlige evner :P

Skrevet

Nei, bildestabilisator i kameraet hjelper bare hvis du skjelver på hendene, den kan ikke å stabilisere ting utenfor kameraet som beveger seg. Medmindre den har telekinetiske overnaturlige evner :P

(og det samme gjelder selvsagt stativ - stativet hjelper bare sålenge det du tar bilde av står helt i ro, hvis lyset er for dårlig)

Skrevet

All zoom er optisk på et speilreflekskamera. Jeg vet ikke hvor mange ganger zoom det blir, det er ikke vanlig å regne slik på speilrefleks.

Det er vanlig at kameraet blir solgt i to versjoner - en "kit-versjon" der det følger med en linse og minnekort, og en med bare kamerahus, der man kjøper linse og minnekort utenom. Den linsen som er inkludert i kit er ofte noe billig ræl, så det kan lønne seg å kjøpe bare kamerahuset og så en separat linse i tillegg i stedet.

Takk!

Skrevet

Jeg har et Canon 400D. Kjempefornøyd. Fikk Vi Menn-bladet i dag, og der kom det best ut i test. Prislapp ca. 6.500,- med standard objektiv på 18-55.

Skrevet

Jeg har et Canon 400D. Kjempefornøyd. Fikk Vi Menn-bladet i dag, og der kom det best ut i test. Prislapp ca. 6.500,- med standard objektiv på 18-55.

Jeg vurderer også Canon fordi jeg generelt er fornøyd med de Canon-produktene jeg har prøvd før (bortsett fra batteriladeren til moren min som selvantente), men Canon kommer ikke så godt ut på fargegjengivelse på diverse tester, så jeg er veldig usikker.

Skrevet

Jeg vurderer også Canon fordi jeg generelt er fornøyd med de Canon-produktene jeg har prøvd før (bortsett fra batteriladeren til moren min som selvantente), men Canon kommer ikke så godt ut på fargegjengivelse på diverse tester, så jeg er veldig usikker.

Ser du da på speilreflekskameraene, eller kompaktkameraer? Ser i testen fra Vi Menn bladet at det står at: "fargene blir litt blassere ved høye ISO-verdier, men dette lar seg tross alt justere i etterkant".

Føler vel ikke at dette gjør så mye ettersom jeg ikke tar mye bilder med høye ISO-verdier. Om du ønsker enda klarere farger (spesielt ute i sollys) så kan du også kjøpe et filter.

De har testet Canon 400D, Olympus E-400, Nikon D40, Samsung GX-10 og Sony Alpha 100. Så det er vel disse kamerane som er aktuelle i dag.

Men før du bestemmer deg for hvilket kamera du ønsker før du tenke på hvilket bruk du skal ha det til + at et speilreflekskamera er stort og tungt å bære med seg. Jeg har en egen veske til mitt. Kompaktkameraet dytter jeg bare i lomma.

Skrevet

Ser du da på speilreflekskameraene, eller kompaktkameraer? Ser i testen fra Vi Menn bladet at det står at: "fargene blir litt blassere ved høye ISO-verdier, men dette lar seg tross alt justere i etterkant".

Føler vel ikke at dette gjør så mye ettersom jeg ikke tar mye bilder med høye ISO-verdier. Om du ønsker enda klarere farger (spesielt ute i sollys) så kan du også kjøpe et filter.

De har testet Canon 400D, Olympus E-400, Nikon D40, Samsung GX-10 og Sony Alpha 100. Så det er vel disse kamerane som er aktuelle i dag.

Men før du bestemmer deg for hvilket kamera du ønsker før du tenke på hvilket bruk du skal ha det til + at et speilreflekskamera er stort og tungt å bære med seg. Jeg har en egen veske til mitt. Kompaktkameraet dytter jeg bare i lomma.

Jeg ser på speilreflekskameraer. Finnes Vi Menn-testen på internett?

Skrevet

Kjøp Canon Powershot S3 IS

Det har jeg. Fantastisk kamera.

Det har jeg. Tror det er noe trøbbel med mitt, men da jeg leverte det til reparering ble jeg ikke trodd. Så da går jeg til Canon EOS 400D. Men om du får et Powershot som funker, er de ganske greie. Det er det nærmeste du kommer speilrefleks, uten at det er speilrefleks.

Skrevet

Jeg ser på speilreflekskameraer. Finnes Vi Menn-testen på internett?

Aner ikke. Men bladet koster vel ikke så mye, så du kan jo gå i butikken og kjøpe det:-)

Gjest forstår ikke hva du mener
Skrevet

Ja, jeg vet mye om speilreflekskameraer. Bare spør!

Det står jo litt over her at du ikke vet hva som kjennetegner et speilreflekskamera, og at kameraet du har ikke er et speilreflekskamera selv om du trodde det? Hvordan kan du si du vet mye om speilreflekskameraer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...