Gå til innhold

Ufullstendige setninger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å la dette ligge urørt lenger.. ufullstendige setninger er totalt meningsløse og lager et fryktelig kaos inni meg.. og noen ganger gjør det at jeg går helt i stå.

Hvorfor er det så mange som ikke fullfører disse setningene som inneholder "har med (å gjøre)"? Som i eksemplet under (sorry Tacomix):

"Men jeg elsker alt som har med stjerner og planeter."

Det er stadig flere som dropper "å gjøre" på slutten. Hvorfor? Er det så forbaska tidsbesparende å droppe de to ordene på slutten da? Setningen blir jo helt meningsløs.. er det virkelig bare jeg som ser det?

Hvorfor ikke skrive/si: "Elsker alt som har med stjerner og planeter å gjøre" eller "Alt som omhandler stjerner og planeter" eller "Alt som har å gjøre med stjerner og planeter" eller..

Det var ikke sånn før, det er i de siste årene at så mange har begynt å utelate de viktige ordene som gjør at setningen får en betydning/mening.

Skrevet

Er det der utbredt nå?

Jeg ville tolket det der som en helt klar skrivefeil, jeg.

Skrevet

Er det der utbredt nå?

Jeg ville tolket det der som en helt klar skrivefeil, jeg.

Nei, det er ikke skrivefeil.. det er irriterende mange som sier det akkurat sånn når de prater, hører det på TV også.

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det. Er enig med deg i at det er galt og direkte sløvt hvis det er blitt en vane for enkelte.

Jeg kastet forresten stein i eget glasshus i dag. Fant så mange skrivefeil i avisen, og utbrøt frustrert til mannen min: " Skal si det er mange feiler i avisen i dag!"

Hørte det med en gang jeg sa det ;-)

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til det. Er enig med deg i at det er galt og direkte sløvt hvis det er blitt en vane for enkelte.

Jeg kastet forresten stein i eget glasshus i dag. Fant så mange skrivefeil i avisen, og utbrøt frustrert til mannen min: " Skal si det er mange feiler i avisen i dag!"

Hørte det med en gang jeg sa det ;-)

Hehe..men du visste jo det var feil å si det da :)

Gjest Tacomix
Skrevet

Sorry, jeg skal starte med å skrive ok. Skal ikke skrive slik jeg snakker. Da jeg skriver her har jeg en følelse av at jeg chatter, og da blir mine setninger noen ganger slik jeg snakker.

Gjest Synes nå jeg
Skrevet

Veldig enig, og det er skikkelig irriterende.

Gjest Synes nå jeg
Skrevet

Sorry, jeg skal starte med å skrive ok. Skal ikke skrive slik jeg snakker. Da jeg skriver her har jeg en følelse av at jeg chatter, og da blir mine setninger noen ganger slik jeg snakker.

Men det er jo ikke rett å snakke sånn heller!

Gjest Tacomix
Skrevet

Men det er jo ikke rett å snakke sånn heller!

Nei, kanskje ikke helt riktig, men jeg skriver litt for fort noen ganger. Jeg skal skrive litt saktere heretter:)

Skrevet

Nei, det er ikke skrivefeil.. det er irriterende mange som sier det akkurat sånn når de prater, hører det på TV også.

Da er det en potensiell irritasjonsfaktor for meg også ;)

Skrevet

Enig, dette liker jeg ikke i det hele.

tatt?

Skrevet

tatt?

tatt? er ikke noe spørsmål, det må du da se?

Hva? Det er et spørsmål med bare ett.

Skrevet

tatt? er ikke noe spørsmål, det må du da se?

Hva? Det er et spørsmål med bare ett.

nick liker ikke ufullstendige setninger i det hele.

nick er vanskelig og double så trøtt at hun ser stjerner og poteter..

Skrevet

Fordi det er unødvendig.

Mennesket vil gjøre ting så enkelt som mulig. Derfor skriver man ikke mer enn man må. Noen ganger, som her, blir det teit. I hvert fall i en overgangsperiode.

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til om dette har blitt utbredt. Når jeg ser på setningen du siterer isolert, ville jeg tenkt at det var en tilgivelig skrivefeil fordi folk skriver fort og dette er et forum med nokså muntlig preg.

Men hvis man først skal prike på det med ufullstendige setninger, må jeg bare kommentere noe til følgende som du skrev: *S*

"Hvorfor ikke skrive/si: "Elsker alt som har med stjerner og planeter å gjøre" "

Setningen du foreslår mangler jo faktisk subjekt! ;-)

Og det er noe jeg irriterer meg veldig over hvis jeg ser det i jobbsammenheng eller i aviser o.l., men på dol aksepterer jeg en mer muntlig stil.

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til om dette har blitt utbredt. Når jeg ser på setningen du siterer isolert, ville jeg tenkt at det var en tilgivelig skrivefeil fordi folk skriver fort og dette er et forum med nokså muntlig preg.

Men hvis man først skal prike på det med ufullstendige setninger, må jeg bare kommentere noe til følgende som du skrev: *S*

"Hvorfor ikke skrive/si: "Elsker alt som har med stjerner og planeter å gjøre" "

Setningen du foreslår mangler jo faktisk subjekt! ;-)

Og det er noe jeg irriterer meg veldig over hvis jeg ser det i jobbsammenheng eller i aviser o.l., men på dol aksepterer jeg en mer muntlig stil.

Jepp, nå er du pirket :)

Mine setninger var ikke ment å være fullstendige, men jeg kunne sikkert med fordel gjort det slik isteden:

"... elsker alt som har med stjerner og planeter å gjøre"

Når det gjelder det med å kutte ut f.eks "å gjøre" i setningen, er dette første gang jeg har sett det i skriftlig form. Det som irriterer meg er at mennesker faktisk prater på den måten. Og jeg har hørt det mye det siste året, og mange ganger på TV.

Jeg legger spesielt merke til det fordi dette alltid lager unødvendige "kaos" i hodet mitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...