Gå til innhold

Vifta bråker plutselig mye mer enn normalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg registrert at vifta på pc'n bråker mer enn før og at den går hele tiden omtrent. På tide med en støvsuging? Jeg pleier å støvsuge på utsiden av gitteret innimellom, men bør jeg skru opp kassen og støvsuge kanskje?

Skrevet

Går det an å støvsuge bærbar også ??

Viften her går på fult hele tiden, og pc`n brenner på fanget mitt

:o)

Skrevet

Nesten litt rart dette, for det samme gjorde vifta på PC'en min også. Den "bråkte" (blåste) mye mer enn normalt. Trodde nesten at det var like før PC'en lettet. Jeg satte på en innstilling som setter PC'en i "dvale" og skrur automatisk av skjermen hvis jeg ikke bruker PC'en etter f.eks. 5 minutter. Når den gikk i dvale så brukte viften av og til å roe seg litt og også svive normalt. Men så de siste dagene har den ikke blåst (bråket) i det hele tatt så jeg skrudde av dvalemodus for 2-3 dager siden. Og siden da har den ikke bråket i det hele tatt. Alt er normalt igjen liksom. Jeg sjekket den også for støv og støvsuget den men det var ikke så veldig mye (unormalt) støv i den. Så jeg vet søren ikke hva som var grunnen til dette. Tenkte også på om det var usedvanlig varmt i rommet så jeg satt her og huttret og frøs med åpen dør, men det hjalp selvfølgelig heller ikke :o) - Men som sagt, nå funker den altså helt fint igjen :-)

Skrevet

Nesten litt rart dette, for det samme gjorde vifta på PC'en min også. Den "bråkte" (blåste) mye mer enn normalt. Trodde nesten at det var like før PC'en lettet. Jeg satte på en innstilling som setter PC'en i "dvale" og skrur automatisk av skjermen hvis jeg ikke bruker PC'en etter f.eks. 5 minutter. Når den gikk i dvale så brukte viften av og til å roe seg litt og også svive normalt. Men så de siste dagene har den ikke blåst (bråket) i det hele tatt så jeg skrudde av dvalemodus for 2-3 dager siden. Og siden da har den ikke bråket i det hele tatt. Alt er normalt igjen liksom. Jeg sjekket den også for støv og støvsuget den men det var ikke så veldig mye (unormalt) støv i den. Så jeg vet søren ikke hva som var grunnen til dette. Tenkte også på om det var usedvanlig varmt i rommet så jeg satt her og huttret og frøs med åpen dør, men det hjalp selvfølgelig heller ikke :o) - Men som sagt, nå funker den altså helt fint igjen :-)

Så rart - her har det nemlig vært normalt stille siden jeg skrev innlegget på dol!

Gjest lyspæra65
Skrevet

tips til alle er det oftest er 3 årsaker til slikt, ødelagt vifte (noe som vil føre til for varm pc og at den slår seg av temmelig fort, bytt ut snarest), vifte med støv (støvsug i pcen), og virus/spyware som gjør at pcen plutselig krever VELDIG mye mer ressurser enn før, og dermed mer viftekraft. Om dere har sjekket de 2 første punktene, sjekk for virus/spyware, anbefaler avg antivirus pga det er gratis, der er også spyware sjekker på samme side, usikker om den er gratis dog..

Dette merker dere lettest om pcen henger ellers også, og ikke bare bråker for mye.

Skrevet

tips til alle er det oftest er 3 årsaker til slikt, ødelagt vifte (noe som vil føre til for varm pc og at den slår seg av temmelig fort, bytt ut snarest), vifte med støv (støvsug i pcen), og virus/spyware som gjør at pcen plutselig krever VELDIG mye mer ressurser enn før, og dermed mer viftekraft. Om dere har sjekket de 2 første punktene, sjekk for virus/spyware, anbefaler avg antivirus pga det er gratis, der er også spyware sjekker på samme side, usikker om den er gratis dog..

Dette merker dere lettest om pcen henger ellers også, og ikke bare bråker for mye.

Kjører avg "kontinuerlig" og den finner ingenting nå for tiden. Heldigvis.

Gjest lyspæra65
Skrevet

Kjører avg "kontinuerlig" og den finner ingenting nå for tiden. Heldigvis.

flott det da, men har du sjekket for spyware? dette gjør ikke vanlig avg, finnes mange programmer som fikser dette for deg, om avg versjonen er gratis bruk den, bare sånn i tilfelle :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...