Gå til innhold

Skynde seg langsomt

Anbefalte innlegg

Tror ikke helt jeg forstår de ordene.. skynde seg langsomt, hvis noen vil tenke høyt om hva det betyr så kunne kanskje det hjelpe.

jeg må vel bare innrømme at jeg ikke er flink nok enda til og gjøre det rette for megselv alltid.. at det er min feil at jeg ikke har kommet lenger kanskje, selv om jeg har møtt opp til mange flere timer en jeg ikke har møtt, så har det vel vært flere ting som er vannskelig, som viser at jeg ikke er helt moden for og ta ansvar for megselv alltid.

Brev fra psyk.sykepleier som kanskje oppklarer noe for deg frosken med tanke på hvorfor de ikke har henvist meg til spesialhelsetjenesten:

"

Hei ************************************!

Jeg skjønner at du er inne i en vanskelig periode nå med stor tankevirksomhet. Vi har jo avtale i morgen kl. 10, håper virkelig at du klarer å komme til den. Dersom du synes det er lettere å gå en tur slik som sist, er det helt greitt, men jeg må være tilbake kl. 10.45.

Du spør hva spesialisthelsetjenesten er, det er ulike fagpersoner som f.eks. psykologer, som arbeider innenfor poliklinikk eller sykehus med utredning og behandling. De kan ha ulik kompetanse på forskjellige spesialfelt. For å komme i kontakt med spesialisthelsetj. må fastlegen sende henvisning. Det forutsetter at fastlegen kjenner deg og kan komme med en klar bestilling. Du må samtidig klare å møte opp til utredning/behandling. Derfor har det vært og er så viktig at du møter opp til avtaler hos fastlegen, etterhvert vil han vurdere om du skal henvises spesialisthelsetjenesten.

Jeg har forstått at du ønsker deg et annet sted å bo, jeg har også formidlet tilbake til deg at det tror jeg du klarer etterhvert. Men for å kunne flytte for deg selv, så må du mestre kontakt med andre mennesker ansikt til ansikt. Du er på vei, du har nå kontakt med flere enn du hadde for et år siden. Det er krevende å skulle kontakte utleiere og se på alternative bosteder, den dagen du klarer det vil sosialtjenesten bistå deg med det økonomiske.

Du etterspør mål å jobbe mot, fordi du ikke vet hva som skal skje eller når ting kommer til å skje - det er det ingen som kan svare deg på! Men vi i samarbeid kan selvfølgelig jobbe med å lage noen realistiske/oppnåelige målsettinger - men det aller viktgste er at DU KLARER Å SKYNDE DEG LANGSOMT - BRUKE DEN NØDVENDIGE TIDEN!! Det er alltid viktig å ikke lage for høye målsettinger, for skuffelsen blir så stor når du ikke mestrer de målene du har satt deg.

Vi får snakke videre i morgen!

Mvh **********'*****************************************

"

Men jeg skulle ønske det ikke var sånn.. at det var litt i andre enden, at de bare henviste meg med engang, til noen, ser at det kan bli litt feil, men jeg trodde de hadde en klar formening om hva som var "galt" for lenge siden.. men jeg får vel bare vente.. unnskyld om jeg fosser ut her iblandt.. nå er det lenge til neste time, det blir vel vannskelig og holde ting inne i mellomtiden.

Litt deppa over at jeg ikke klarte og møte til time idag..flere grunner kanskje, jeg er vel ikke moden nok til og bare gjøre ting..

jaja... fint vær idag i allefall, regn :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med noen kortsiktige mål og noen litt på lengre sikt...

F.eks, i dag skal jeg jobbe for å legge meg til normal tid, jeg skal huske å børste tennene før jeg legger meg. I morgen skal jeg stå opp og vaske ansiktet. Punktum.

På lengre sikt, komme deg mer ut, noe som igjen vil gi ringvirkninger som egen leil etc.

Skynde seg langsomt...hmmm... ikke resignere, gjøre litt av gangen, ikke for store skritt, men ikke for små.

Har du lest noe pedagogikk? Der er det en teoretiker som mener at barn utvikles best ved å hele tiden bli satt til oppgaver akkurat like utenfor deres evner, som de sammen med en voksen kan klare å strekke seg etter og fullføre. Han er ikke så dum han teoretikeren ;-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2217711
Del på andre sider

Hva med noen kortsiktige mål og noen litt på lengre sikt...

F.eks, i dag skal jeg jobbe for å legge meg til normal tid, jeg skal huske å børste tennene før jeg legger meg. I morgen skal jeg stå opp og vaske ansiktet. Punktum.

På lengre sikt, komme deg mer ut, noe som igjen vil gi ringvirkninger som egen leil etc.

Skynde seg langsomt...hmmm... ikke resignere, gjøre litt av gangen, ikke for store skritt, men ikke for små.

Har du lest noe pedagogikk? Der er det en teoretiker som mener at barn utvikles best ved å hele tiden bli satt til oppgaver akkurat like utenfor deres evner, som de sammen med en voksen kan klare å strekke seg etter og fullføre. Han er ikke så dum han teoretikeren ;-))

Nei har ikke lest så mye jeg.. *blush*..

Det hørtes fornuftig ut ja ;)

Okay, døgnrytmen min er helt på hodet nå.. skal legge meg og slå av lyset igjen ikveld... prøve og sovne som alle andre.. Legen ville også at jeg skulle gjøre det.. men jeg har vel ikke prøvd ordentlig enda... Føles ganske fruktløst ut, og så mye annet som pågår mitt på natten,lol :)

Det er vel dumt og gå inn i ett "oppdrag" med tankegangen om at "det kommer jeg aldri til og klare" .. men føler det litt sånn.. skal prøve igjen ikveld..

uff, stakkars tennene mine.. de har ikke hatt det kjekt i de siste åra.. ;o og idag.. ja..... gruff, Ali-Kaffe aldri hadde klart og kurere..

Jeg er så feig når det kommer til deg og gå utendørs.. spessielt nå på sommern. Alt må liksom stemme så perfekt før jeg tørr. Spessielt utseendet, må jeg føle ikke er for ille før jeg går.. jeg er vel ganske kroppsfiksert, min egen i allefall.. den blir aldri bra nok.

aja, takk :)

Vil gjerne melde meg inn i familien din jeg, where do i sign ? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2217771
Del på andre sider

Dette bekrefter det jeg antok måtte være årsaken til at du ikke var viderehenvist.

Synes forøvrig at det virker som du har kontakt med en svært kompetent psykepleier:-)

Jeg blir faktisk irritert over å lese at du ikke kom deg til timen i dag.

Ja, jeg må ta meg sammen mere!!

Hun er helt fantastisk, jeg er kjempe glad i henne..!! :)

Vet ikke hvorfor, men jeg blir glad når jeg får "kjeft" av deg, nå fikk jeg pluttselig masse motivasjon her..!!! :) Skyldfølelse som vipper over til motivasjon og vilje.. HMMMMM! Angrer på at jeg ikke klarte og møte.. ga vel litt opp i 5' tiden i dag tidlig når jeg ikke hadde fått sove enda.

Men skal klare møte neste gang!!!! Ble glad her :) Er så mye jeg vil gjøre, men jeg må vokse opp!! Være litt mere moden! Sant? :)

Hmm.. aa.. skal komme meg i dusjen, og gå en tur til butikken nå :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2217820
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg blir glad når jeg får "kjeft" av deg, nå fikk jeg pluttselig masse motivasjon her..!!! :) Skyldfølelse som vipper over til motivasjon og vilje.. HMMMMM! Angrer på at jeg ikke klarte og møte.. ga vel litt opp i 5' tiden i dag tidlig når jeg ikke hadde fått sove enda.

Men skal klare møte neste gang!!!! Ble glad her :) Er så mye jeg vil gjøre, men jeg må vokse opp!! Være litt mere moden! Sant? :)

Fra nå av så må du møte opp også når du ikke har sovet om natten :-)

Fikk du rakt noe løv den dagen forresten?

Jeg synes psykepleieren skriver bra også om dette med eget bosted. Først må man være sikker på at du har såkalt "boevne", og så kan du få hjelp til å etablere deg utenfor dine foreldres hus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2217827
Del på andre sider

Annonse

Nei har ikke lest så mye jeg.. *blush*..

Det hørtes fornuftig ut ja ;)

Okay, døgnrytmen min er helt på hodet nå.. skal legge meg og slå av lyset igjen ikveld... prøve og sovne som alle andre.. Legen ville også at jeg skulle gjøre det.. men jeg har vel ikke prøvd ordentlig enda... Føles ganske fruktløst ut, og så mye annet som pågår mitt på natten,lol :)

Det er vel dumt og gå inn i ett "oppdrag" med tankegangen om at "det kommer jeg aldri til og klare" .. men føler det litt sånn.. skal prøve igjen ikveld..

uff, stakkars tennene mine.. de har ikke hatt det kjekt i de siste åra.. ;o og idag.. ja..... gruff, Ali-Kaffe aldri hadde klart og kurere..

Jeg er så feig når det kommer til deg og gå utendørs.. spessielt nå på sommern. Alt må liksom stemme så perfekt før jeg tørr. Spessielt utseendet, må jeg føle ikke er for ille før jeg går.. jeg er vel ganske kroppsfiksert, min egen i allefall.. den blir aldri bra nok.

aja, takk :)

Vil gjerne melde meg inn i familien din jeg, where do i sign ? :)

Små skritt...2 ting i dag, legge seg til normal tid + tannpuss, klarer du det? Klarer du det så er det superduperbra, klarer du det ikke, så er det nye sjanse i morgen tidlig, stå opp, tannpuss/ansiktsvask. Dette kan høres ut som banale, enkle ting, men noen ganger er dette mer enn nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2217941
Del på andre sider

Fra nå av så må du møte opp også når du ikke har sovet om natten :-)

Fikk du rakt noe løv den dagen forresten?

Jeg synes psykepleieren skriver bra også om dette med eget bosted. Først må man være sikker på at du har såkalt "boevne", og så kan du få hjelp til å etablere deg utenfor dine foreldres hus.

Synes det er noe av det værste når jeg ikke får sove.. men jeg må jo gå.. synes jeg har hatt mye flaks de andre gangene som jeg har kommet meg avgårde, med tanke på at jeg har fått sove. Alle gangene jeg ikke har fått sove.. så har jeg "feiget ut" og gitt opp.

Ja, kom meg ut, men så ble det så fort mørk, men dagen etter var jeg ute i solksinnet!! og gjorde meg ferdig med rakingen :)

Så nå har jeg 3 sånne.. hmm..vannblemme slitesår eller hva det heter ved rota på tommelene, au ;)

... nå må jeg luke snart.. værste som finnes ;) rett ved gaten...

Vi har pratet ganske mye om eget bosted, men jeg blir vel ganske utålmodig rundt dette.. og maser vel endel om det..

Det føles så veldig ut som at det at jeg bor hjemme er et stort hinder for at jeg kan bli bedre.. Føles så veldig ut som at jeg må gjømme meg her, at ingen kan vite at jeg er her. Og blir da hardt og gå utenfor også. Men hun har sagt det samme som deg lenge ja.

De er vel bekymret for at jeg bare skal isolerer meg et annet sted at det ikke ville være noe bedre, mens jeg selv innbiller meg at jeg skulle klare meg "bare jeg kom meg bort"..

Vi har pratet litt om aktiviteter også og tilbud rundt det. Men når vi først startet og prate om det så merket jeg at jeg ble ganske nærvøs for det. Fikk føle litt på det, og merker at jeg er redd for og være rundt folk..

Det er litt hardt, og får meg til og tenke at det hadde vært så mye lettere og være innlagt et sted.. men jeg vet ikke... det ordner seg vel engang håper jeg.

Venter fortsatt på skritt-tellerne, bestilte en til alle i nærmeste familie, men har ikke kommet enda..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2218025
Del på andre sider

Små skritt...2 ting i dag, legge seg til normal tid + tannpuss, klarer du det? Klarer du det så er det superduperbra, klarer du det ikke, så er det nye sjanse i morgen tidlig, stå opp, tannpuss/ansiktsvask. Dette kan høres ut som banale, enkle ting, men noen ganger er dette mer enn nok.

Ja, det med tannpuss virket litt "rart" men det blir vel til at jeg hopper over engang i mellom, ikke bra..

Skal prøve.. tungt og bli liggende om jeg ikke får sove, da tenker jeg på "alt".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2218028
Del på andre sider

Ja, det med tannpuss virket litt "rart" men det blir vel til at jeg hopper over engang i mellom, ikke bra..

Skal prøve.. tungt og bli liggende om jeg ikke får sove, da tenker jeg på "alt".

Ja, er kjipt å ligge våken, vet alt om det. Men lese? Helst noe skikkelig dritkjedelig... Uansett, om du ikke får sove, så får du hvilt deg litt, bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2218043
Del på andre sider

Gjest Lykke til!!

Å møte opp til timer er som regel en forutsetning for å få den hjelpen man trenger. Hvis man ikke møter opp så får heller ikke lege/sykepleier sjanse til å vurdere hvor mye du trenger en spesialist. Vedder på at hvis du står på og tvinger deg selv til timene og gjerne skriver ned på forhånd hva som er dine behov (ja vet, men skummelt) så er også behandlingsapparatet mer enn velvillig til å gjøre hva det skal være for å hjelpe deg.

Håper du kommer deg til time neste gang (du vet sikkert at det er alfa omega). Og selv om du ikke har sovet på natten, så sov når du kommer hjem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274249-skynde-seg-langsomt/#findComment-2218299
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...