Gå til innhold

Mobbing

Anbefalte innlegg

Gjest hijkseal

Hva skal vi gjøre? Jeg har ei datter som har blitt frøset ut av vennegjengen på skolen og i fritiden. Hun sitter inne og vil ikke bli med på noe som helst. Hun spilte handball, men sluttet. hun vil ikke ta kontakt med noen fordi hun er redd for at hun ikke skal få tilpass. det er noen gutter som prøver å få henne med ut, men det gidder hun heller ikke. når de kommer her på besøk er det greit, men hun går ikke ut. Sitter stort sett bare å ser på tv. Vi har tatt det opp med sosiallærer på skolen, men der kom vi ingen vei. Hun er nå femten år og dette har pågått i snart 1,5 år. Hva skal vi gjøre?? hilsen bekymret far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274263-mobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lyspæra65

Frister å si bytt skole... Ev klasse, men da er jo samme folkene på skolen med henne. Syns det var de andre jentene som burde blitt tvangsflyttet til andre skoler, da på foredrenes regning med ekstra skoleskyss. Altfor mange skoler tar overhodet ikke tak i slike ting, og de som gjør det, gjør det så snilt som overhodet mulig.

Hun får vel gratis samtale med PPT tror jeg, det gjelder ihvertfall alle på vgs under 18/året de fyller det/ev så lenge de er under videregående opplæring. Vet ikke helt hva det kan hjelpe, men ofte hjelper det å snakke med fremmede eller enn foreldrene. Ikke fordi hun ikke stoler på dere osv, men fordi dere er nettopp foreldrene. noen ting vil man ha for seg selv, og da er en fremmed psykolog bedre. Noe bør helt klart gjøres her, det blir ikke bedre.

Du kan jo prøve å forklare at det ikke er hennes feil? At noen jenter bare mååå manipulere og herse med alle rundt seg for å føle seg bedre, og at hun bare bør være glad de ikke gidder å være venner med henne, pga slike er ikke noe å samle på.

Jeg måtte tenke meg til dette selv, ingen tok tak i problemet hos meg, læreren på barneskolen greide å si at alt var min egen feil også.. har visst sagt dette til flere elever der også!

Så det hjelper henne nok litt å høre at det ikke er hennes feil at noen jenter bare er slik... for det vet vel du som voksen også, at noen kvinner driver med utestenging og manipulering på arbeidsplassen f eks? De vokser aldri fra slik oppførsel. Jeg holdt meg heller til gutta, de gikk det an å stole på, de sa rett ut til meg om de hadde et problem med MEG, de gikk ikke via 4 andre venninner før jeg hørte rykter som ble satt ut om meg, og ingen av de andre venninnene ville snakke med meg. Dessverre er dette noe som skjer.

Si at hun heller får holde seg med de guttevennene hun har, da de ikke så mye driver med slik utestenging. De slåss heller fysisk og får det ut enn å gå og la ting råtne i seg/ev glemmer hele greia fort.

Spørr om noen av guttevennene hennes driver med en hobby hun kan tenke seg å starte med? Fotball el.lign? bare for å få henne ut, si at dere gjerne kjører henne/betaler månedsavgift. Eller om hun og noen av guttevennene vil starte med noe nytt, at dere kan kjøre begge 2 men så klart betale for kun henne? Om hun vil lære seg å ri, stall i nærheten kanskje? Sykle en tur med noen, ny sykkel? Bare få henne til å vise at hun er verdt noe, og få henne i aktivitet. Inaktivitet kan føre til trøstespising, som fører til overvekt, som fører til enda dårligere selvtillig og kanskje enda mer mobbing. Ev at hun får en spiseforstyrrelse i verste fall.. gi henne noe bedre å gjøre enn ensomhet og spising.

Selv hjalp det for meg at jeg "gjennomskuet" jentene, med at jeg faktisk ikke gjorde annet enn å ha noen venner de ikke "godtok", og jeg da heller hang med guttene heller enn å droppe de som venner slik de andre "helst ville". Jeg hadde det gøyere med dem uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274263-mobbing/#findComment-2217813
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...