Gå til innhold

Hjelp noen?? En inkassosak..

Gjest har ikke erfaring på dette området..

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke erfaring på dette området..
Skrevet

Min samboer kjøpte seg en stasjonær pc til ca 10.000 kr i desember i 2004. HAn var bortreist da han fikk den..og angret kjøpet..så han sendte den tilbake. Men etter de 14 dagene.. Men så hørte han ikke noe mer fra de, så han tenkte d gikk greit.

En god stund etterpå begynte de å ringe å kreve pengene..han sa at han trodde alt hadde gått greit for seg siden han ikke hadde hørt fra de.. Og forklarte seg å håpte de kunne se litt gjennom fingrene. Men det gikk ikke..

Han spurte da om de kunne sende pcn tilbake, for han ville jo ikke betale så mye penger for noe han ikke hadde.. da kunne han heller selge den til en venn evt ha den selv.

Men det gikk ikke. Nå hadde han sendt den tilbake såh.....

Han er sta og mente d var en prinsippsak..når han ikke kunne få den tilbake, ville han jo ikke betale..

Så kom det inkasso en stund etter på mye mer..da hadde han ikke penger til dette..

Så hørte han ikke noe mer..før nå....

Nå er regningen på 70.000 kr.....

for noe han kjøpte for 10.000 kr..og som han ikke engang har..

Er det ingen verdens ting man kan gjøre med dette?? HAn har jo ikke 70.000 kr.....jeg bare synes alt ble så feil..

Noen som vet??

Og evt vet hvordan man kan sjekke at dette er mulig..at et beløp kan bli så stort? finnes det ingen faste prosenter man skal regne på, for å finne ut hvor mye en inkassosak kan utvikle seg??

har hørt mye rart om dette inkassoselskapet..så jeg vil bare sjekke at dette virkelig er mulig....

Og håper om noen vet hva vi kan gjøre, evt vært i samme situasjon??

Gjest Tøvete gjort
Skrevet

Når man kjøper noe så er det viktig at man holder seg innenfor de frister som gis, man sier seg tross alt enig i de kjøpsforpliktelsene butikken har, så man kan ikke bare selv bestemme at man skal la være å forholde seg til disse reglene av prinsipp og uten å innhente tillatelse fra firmaet først. Det er forferdelig idiotisk å la en sak gå så langt at 10 000 kroner ender opp som 70 000 kroner. Fortsetter han å ri prinsippene sine så øker det bare enda mer. Man har ingen som helst rett til å forvente at de man kjøper fra skal lempe på de reglene man selv har sagt seg enig i, det er lite man kan gjøre med dette selv annet enn å godta at slik er det.

Skrevet

Dere kan jo prøve å forklare dere skriftlig til inkassoselskapet, med kopi til PC-selgeren.

Jeg synes det er rar at det gikk opptil flere år i taushet før dere fikk dette kjempekravet (om ikke din samboer har fått krav du ikke kjenner til).

Jeg vet at inkassokrav vokser, men har aldri sett noen (på jobb) som har vokst så mye som dette. Dessuten pleier det komme nye krav med få ukers mellomrom. Rart at din samboer ikke allerede er blitt trukket i lønna!

Skrevet

Kontakt Forbrukerrådet. Dette kan umulig være lovlig.

Skrevet

Når man kjøper noe så er det viktig at man holder seg innenfor de frister som gis, man sier seg tross alt enig i de kjøpsforpliktelsene butikken har, så man kan ikke bare selv bestemme at man skal la være å forholde seg til disse reglene av prinsipp og uten å innhente tillatelse fra firmaet først. Det er forferdelig idiotisk å la en sak gå så langt at 10 000 kroner ender opp som 70 000 kroner. Fortsetter han å ri prinsippene sine så øker det bare enda mer. Man har ingen som helst rett til å forvente at de man kjøper fra skal lempe på de reglene man selv har sagt seg enig i, det er lite man kan gjøre med dette selv annet enn å godta at slik er det.

Jeg tviler sterkt på at det står i loven at man skal betale for noe man ikke har.

Skrevet

Dere kan jo prøve å forklare dere skriftlig til inkassoselskapet, med kopi til PC-selgeren.

Jeg synes det er rar at det gikk opptil flere år i taushet før dere fikk dette kjempekravet (om ikke din samboer har fått krav du ikke kjenner til).

Jeg vet at inkassokrav vokser, men har aldri sett noen (på jobb) som har vokst så mye som dette. Dessuten pleier det komme nye krav med få ukers mellomrom. Rart at din samboer ikke allerede er blitt trukket i lønna!

Jeg fikk et inkassokrav på 600 og noen kroner en gang. Den opprinnelige regningen hadde vært på 15-30 kr.

Skrevet

Hvis man har fått et krav mot seg som man er uenig i og man sier fra om dette så har de ikke lov til å gå til inkasso, fordi kravet er omtvistet. Kan hende dette er tilfelle her.

Klag skriftlig og ta vare på alle brev. Bruk forbrukerråd eller advokat om nødvendig. Har han dokumentasjon på at pcen er levert inn eller at det har vært kontakt mellom selger/inkassobyrå og han selv?

Gjest Tøvete gjort
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at det står i loven at man skal betale for noe man ikke har.

Det står i loven både om returfrister som man skal holde seg innenfor og hvor mye man kan ta i gebyrer for returnerte varer. Je tror helst at bare halve sannheten kommer frem når vedkommende får et krav på 70 000 uten å ha hørt noe i mellomtiden.

Skrevet

Det står i loven både om returfrister som man skal holde seg innenfor og hvor mye man kan ta i gebyrer for returnerte varer. Je tror helst at bare halve sannheten kommer frem når vedkommende får et krav på 70 000 uten å ha hørt noe i mellomtiden.

Fullt mulig, men de har fortsatt ikke varen, og selger nekter å utlevere den igjen.

Skrevet

Etter min vurdering kan ikke selskapet både beholdet pc'en og samtidig kreve penger for den. Dersom de mente at han hadde returnert den for sent, burde de ha gitt beskjed om det da de mottok den. Dere passivitet kan sånn sett ha fanget dem.

MEN - det jeg stusser over er at saken har gått så langt uten at det er sendt inn forliksklage. Det er sjelden de gidder å vente så lenge som dette,for de får ikke tvangsinndrevet beløpet før de evt har dom fra forliksrådet.

Dersom samboeren din kan godtgjøre at pc'en er returnert, ville ikke jeg betalt.

petter smart
Skrevet

Enten er det noe samboeren din ikke forteller deg, eller så bryter firmaet loven. De kan ikke beholde PCen og ikke opplyse om dette før det går til inkasso.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...