Gjest Break-a-leg Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg er en 35 år gammel frisk (men høy og overvektig) mann som for to uker siden brakk fibula høyt oppe. Fikk også en luksaksjon i ankelen med syndesmoseskade og et margo posterior fragment (hva nå enn det betyr). Dette ble behandlet med å operere, samt å sette inn en syndesmoseskrue. Fikk beskjed om overhodet ikke belaste benet på 6 uker, og delbelaste de neste 6 uker. Kontroll og fysioterapivurdering først om 12 uker. Det som bekymrer meg er at benet mitt har låst seg i samme stilling som gipslasken var lagt på. Andre leger og fysioterapeuter jeg har snakket med synes dette høres merkelig ut, og mener jeg bør begynne å trene opp ankelen umiddelbart. Kan jeg vennligst få en generell vurdering av deg som spesialist? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 All erfaring tilsier at man skal høre på de rådene som er gitt av den som har vært behandlende lege. Men det er også klart at det er mulig å misforstå. Både bruddet i fibula og avrivningen i ankelen har nok grodd brukbart på 5-6 uker (ofte litt kortere tid). Vi starter da opptrening av leddenes bevegelighet og muskelstyrke uten vektbelastning. Jeg synes rett og slett at du skal spørre legen om du har misforstått noe av beskjedene du har fått. Hvis det viser seg at du har forstått de første rådene riktig ,kan nok det skyldes at legen ser alvorlig på skaden og er redd for tidlig belastninger. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.