Gå til innhold

vet ikke om jeg tør fly nå lengre...

Anbefalte innlegg

Har fått temmelig mye angst for å fly etter at de nye sikkerhetsrutinene er innført. Ikke flyet i seg selv, det går greit, men selve kontrollen.

Har vært utsatt for overgrep og jeg kan si at jeg seriøst kommer til å klikke om de vil sjekke meg mer grundig enn å bare be meg ta av meg jakka og skoene.

Tenker på hun som ble sjekket bh'en på....*grøss*

Hva gjør jeg? Har lyst til å reise sørover i sommer, men akkurat nå tror jeg heller jeg velger 2 døgn på buss/tog enn de minuttene i sikkerhetskontrollen.......... :-((

Fortsetter under...

Jeg flyr flere ganger i måneden, og det går veldig greit å komme seg gjennom kontrollen hver gang. Tøm lommene dine helt, ta av belte og sko, ta av jakka og send den gjennom for seg, og husk å ta ut mobiltelefonen av lomma. Og husk såklart å pakke flytende greier i en sånn liten pose for seg (husk å legge oppi mascara og leppepomade der også, og sørg for at du har tatt ut "den ekstra mascaraen som ligger i veska".

Det kommer til å gå så fint. :)

Det går så greit, så! I tillegg til det mariaflyfly skriver, så kan du passe på å ta en bh uten spiler på flyturen. Og hvis du blir plukket ut til å sjekkes ekstra nøye, blir det en dame som skal sjekke deg.

Jeg flyr mye, og to ganger er jeg blitt sjekket ekstra nøye. Det innebar at de bruker en håndholdt metalldetektor rundt langs hele kroppen, samt klappe litt rundt på lommer osv.

Melba1365380968

Hei Vanilje.

Jeg blir forferdelig stresset av flyplasser, av alle folkene, av køer, av kontroller. Jeg sørger for å ikke ha noe som helst på meg som kan pipe, jeg tar av sko, belter, smykke, klokke før jeg kommer til sikkerhetskontrollen. Og jeg har aldri noe flytende i håndbagasjen.

Den eneste måten for meg å komme meg gjennom det å skulle fly er å sørge for at minst mulig stresser meg opp først. Jeg bor også oppi nord :-) så det blir mye flyging (ikke bra for klimakvoten min, I know).

Jeg flyr flere ganger i måneden, og det går veldig greit å komme seg gjennom kontrollen hver gang. Tøm lommene dine helt, ta av belte og sko, ta av jakka og send den gjennom for seg, og husk å ta ut mobiltelefonen av lomma. Og husk såklart å pakke flytende greier i en sånn liten pose for seg (husk å legge oppi mascara og leppepomade der også, og sørg for at du har tatt ut "den ekstra mascaraen som ligger i veska".

Det kommer til å gå så fint. :)

Har bestandig med meg lipsyl...skal den i en sånn plastpose selv om den ikke er flytende?

Takk for beroligende svar alle sammen

Annonse

Gjest lyspæra65

Er det noen som er blitt sjekket inni BH'en? I all verden......!

Jeg har tatt fly to ganger etter det ble strengere. Måtte ta av sko og belte (gjorde det selv), ingen "klåing" i det hele tatt.

Unn deg en tur du :-)

flyr en del selv, det er vel ikke verre enn å pakke alt av flytende i veska du sjekker inn? Skjønnr ikke helt nytten av sminke og dill på en 1-2 times flytur, du får det jo ut rett etter du lander uansett, så pakk alt i bagasjen du! så trenger du ikke mer enn jakke og sko av, kanskje mobilen.

ang sjekkingen, de har IKKE lov å drive å tafse i bhen, tror han som gjorde dette ble sparka. Ingen grunn til det. Jeg hadde høylutt sagt at jeg krever å få se regelverket, at det står at man må sjekke folk i bare undertøy, ikke bare pga en fyr "mener" han bør det. men det er vel ikke så lett for å alle og stå på krava sine slik.

uansett så bruke de maskin om de er i tvil, en liten svart dings de holder en cm fra kroppen, og denne piper da på akkurat området du har noe, heller enn hele deg slik den porten gjør. denne skal de bruke nå, ikke hendene, pga så mange klager på skitne menn som vil inni bher o.l. Og dette med spile-bh, skjønner jeg ikke helt, jeg bruker det, piper aldri, og uansett så piper det jo da rundt bhen når de sjekker etterpå.

Ufattelig mye dill, og de sier jo nå at norge overdriver reglene. Men tafsing er ikke lov uansett. jeg har ikke opplevd noen kroppsvisitering annet enn denne lille maskinen, som da burde gå greit for deg? så da er det ikke annet enn jakke og sko som MÅ av, som for alle andre.

Har bestandig med meg lipsyl...skal den i en sånn plastpose selv om den ikke er flytende?

Takk for beroligende svar alle sammen

Min erfaring er at det er litt opp og ned, så jeg legger den alltid der i utgangspunktet. ;) På Gardermoen er de strengere enn på Værnes. ;)

flyr en del selv, det er vel ikke verre enn å pakke alt av flytende i veska du sjekker inn? Skjønnr ikke helt nytten av sminke og dill på en 1-2 times flytur, du får det jo ut rett etter du lander uansett, så pakk alt i bagasjen du! så trenger du ikke mer enn jakke og sko av, kanskje mobilen.

ang sjekkingen, de har IKKE lov å drive å tafse i bhen, tror han som gjorde dette ble sparka. Ingen grunn til det. Jeg hadde høylutt sagt at jeg krever å få se regelverket, at det står at man må sjekke folk i bare undertøy, ikke bare pga en fyr "mener" han bør det. men det er vel ikke så lett for å alle og stå på krava sine slik.

uansett så bruke de maskin om de er i tvil, en liten svart dings de holder en cm fra kroppen, og denne piper da på akkurat området du har noe, heller enn hele deg slik den porten gjør. denne skal de bruke nå, ikke hendene, pga så mange klager på skitne menn som vil inni bher o.l. Og dette med spile-bh, skjønner jeg ikke helt, jeg bruker det, piper aldri, og uansett så piper det jo da rundt bhen når de sjekker etterpå.

Ufattelig mye dill, og de sier jo nå at norge overdriver reglene. Men tafsing er ikke lov uansett. jeg har ikke opplevd noen kroppsvisitering annet enn denne lille maskinen, som da burde gå greit for deg? så da er det ikke annet enn jakke og sko som MÅ av, som for alle andre.

Hvis det er som du sier, at det ikke er mer enn den dingsen + av med sko og jakke, så skal jeg takle det. Men når man leser om alle overtrampene rundt omkring, så tar angsten min ekstra fart. Er så redd for at det skal pipe på meg at jeg tipper jeg har et rimelig panisk uttrykk i ansiktet når jeg skal gjennom der...

Men vet ikke om jeg tør si fra om jeg møter en som har lyst å være "ekstra grundig"...

Min erfaring er at det er litt opp og ned, så jeg legger den alltid der i utgangspunktet. ;) På Gardermoen er de strengere enn på Værnes. ;)

Ok, mulig jeg ikke skjønner helt de derre reglene... Hvis jeg legger alt i veska mi, mobil, lipsyl, medisiner etc, og veska går gjennom scanneren, blir det galt da? Har skjønt at jeg ikke får med meg drikke (noe jeg er helt avhengig av pga munntørrhet)

Ok, mulig jeg ikke skjønner helt de derre reglene... Hvis jeg legger alt i veska mi, mobil, lipsyl, medisiner etc, og veska går gjennom scanneren, blir det galt da? Har skjønt at jeg ikke får med meg drikke (noe jeg er helt avhengig av pga munntørrhet)

Hei vanilje,

Det er bare akkurat gjennom sikkerhetskontrollen du ikke har anledning til å ta med deg drikke. Når du har passert denne, kan du enten kjøpe deg litt vann el lign. evt. fylle opp en tomflaske med vann fra springen på toalettet.

Selv tenker jeg at det er godt at de sjekker så grundig. Det gjør det tryggere å være der opp.... i luften...det er høyden som skremmer meg :o)

Håper du overvinner denne angsten, det er både mer praktisk, og ikke minst tidsbesparende!

Hei vanilje,

Det er bare akkurat gjennom sikkerhetskontrollen du ikke har anledning til å ta med deg drikke. Når du har passert denne, kan du enten kjøpe deg litt vann el lign. evt. fylle opp en tomflaske med vann fra springen på toalettet.

Selv tenker jeg at det er godt at de sjekker så grundig. Det gjør det tryggere å være der opp.... i luften...det er høyden som skremmer meg :o)

Håper du overvinner denne angsten, det er både mer praktisk, og ikke minst tidsbesparende!

Ja, absolutt mer tidsbesparende... 2 t mot 2 døgn...

Dessverre så er det her sånn at kiosken er på utsiden av sikkerhetskontrollen, så kan ikke få kjøpt meg noe før flyet går.

Er selvsalgt bra at de sjekker, men det går litt for langt nå i enkelte tilfeller.

Oppi den lille posen må du også legge tannkrem, fuktighetskrem o.l., mascara, lighter osv. (Det er forresten ikke lov til å ha med seg mer enn 2 lightere, kjæresten min måtte legge igjen en sist han kom til meg). Ikke ha hårspray, sjampo o.l. i håndbagasjen.

Jeg tar alltid mobilen opp og legger den ved siden av veska, men det er fordi jeg alltid har den i lomma.

Annonse

Ja, også må du sette fra deg drikkeflaska før du går gjennom kontrollen, men du kan skaffe deg ny vannflaske på andre sida av kontrollen. :)

Får det tilbake med en gang du lander, liksom! Jeg har nettopp hatt en langhelg i utlandet, bagasjen kom etter ett døgn! Jeg hadde vært SÅ flink å pakke, men hva gjør du når linsevæsken og brillene er borte og alle butikkene er stengt? Du kjøper naturligvis salt, vann og lager din egen oppløsning ved hjelp av vannkokeren på hotellrommet! Toalett-bagen du får av SAS inneholder veldig mye rart, men IKKE rent undertøy... Det vAR lettere før når du kunne ha det mest nødvendige i håndbagasjen!

mvh

Gjest lyspæra65

Hvis det er som du sier, at det ikke er mer enn den dingsen + av med sko og jakke, så skal jeg takle det. Men når man leser om alle overtrampene rundt omkring, så tar angsten min ekstra fart. Er så redd for at det skal pipe på meg at jeg tipper jeg har et rimelig panisk uttrykk i ansiktet når jeg skal gjennom der...

Men vet ikke om jeg tør si fra om jeg møter en som har lyst å være "ekstra grundig"...

skjønner jo du ikke tørr å si ifra helt, men du sier jo bare du er redd for å fly, derfor er du redd, dette burde de jo skjønne. du får fly sammen med noen som kan "passe på" deg, og ev si ifra hvis de mener dette går for langt, de tørr ikke gjøre noen "overtramp" om folk sier ifra at de vet det ikke er lov, pga da blir anmeldt og saksøkt og får enda dårligere rykte på seg.

Dessverre så er det her sånn at kiosken er på utsiden av sikkerhetskontrollen, så kan ikke få kjøpt meg noe før flyet går.

Er selvsalgt bra at de sjekker, men det går litt for langt nå i enkelte tilfeller.

Etter at reglene ble lagt om, burde de selvsagt ha gratis vann på flyet!!!

Ville det hjulpet deg å "dope" deg litt ned før avreise (benzo)?

Det er sikkert toalett på innsiden av sikkerhetskontrollen, så kan du fylle en tomflaske med vann der. Alt som er flytende eller delvis flytende skal i gjennomsiktig pose. Lypsyl og leppestift er OK, lipgloss må i pose.

petter smart

Får det tilbake med en gang du lander, liksom! Jeg har nettopp hatt en langhelg i utlandet, bagasjen kom etter ett døgn! Jeg hadde vært SÅ flink å pakke, men hva gjør du når linsevæsken og brillene er borte og alle butikkene er stengt? Du kjøper naturligvis salt, vann og lager din egen oppløsning ved hjelp av vannkokeren på hotellrommet! Toalett-bagen du får av SAS inneholder veldig mye rart, men IKKE rent undertøy... Det vAR lettere før når du kunne ha det mest nødvendige i håndbagasjen!

mvh

Det er vel ingen som nekter deg å ha med litt rent undertøy i håndbagasjen? Du kan jo ha med linser og linsevæske også, så lenge alle væsker legges i en liten plastpose.

Gjest Shira :o)

Du har fått mange gode råd her.

Men du, hva med en erklæring fra lege eller psykolog? Jeg har stomi, så jeg har ett kort at jeg ikke skal kroppsvisiteres uten helsepersonell tilstede.

Kunne du hatt en erklæring at de skulle være ekstra hensynsfulle?

Jeg har reist flere ganger etter de nye kontrollene, og jeg har aldri sett noen bli sjekket. De sveiper bare over en slik scanner litt ut fra kroppen, om det skulle pipe.

Jeg har blitt stoppet også jeg, for jeg glemte og ta lighteren i en slik liten pose. I tillegg hadde jeg endel stomiutstyr i håndbagasjen, slik at de ikke fikk scannet den skikkelig. Jeg ble ikke kroppsvisitert. De bare tittet oppi veska, forklarte det med lighteren, så gikk jeg. De tok ikke på meg i det hele tatt.

Kan du reise sammen med noen som kjenner til historien din? Slik at den kan forklare om det blir noe problem?

Jeg er også avhening av drikke. Jeg har flaska mens jeg står i kø til sikkerhetskontrollen, kaster den, kjøper ny inne. Du sa at kiosken var på andre siden. Har du sjekket om det er automat i avgangshallen, slik at du kan få kjøpt drikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...