Gå til innhold

vet ikke om jeg tør fly nå lengre...

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som nekter deg å ha med litt rent undertøy i håndbagasjen? Du kan jo ha med linser og linsevæske også, så lenge alle væsker legges i en liten plastpose.

Du har helt rett i det med undertøyet, og når det gjelder linsevæsken: jeg skulle bare være ekstra flink da, og ikke ha med meg noe flytende i håndbagasjen! Men så flink er jeg ikke neste gang!

mvh

Fortsetter under...

petter smart

Hvis det er som du sier, at det ikke er mer enn den dingsen + av med sko og jakke, så skal jeg takle det. Men når man leser om alle overtrampene rundt omkring, så tar angsten min ekstra fart. Er så redd for at det skal pipe på meg at jeg tipper jeg har et rimelig panisk uttrykk i ansiktet når jeg skal gjennom der...

Men vet ikke om jeg tør si fra om jeg møter en som har lyst å være "ekstra grundig"...

Har du egentlig lest om så mange overtramp? Tenk på hvor mange som reiser og sett dette opp mot antall som opplever overtramp. Det er et svært lite mindretall som opplever negative ting.

Du sier du heller vil kjøre. Tenk på alle ulykkene en har i trafikken. Det er mye større sannsynlighet for at du får en negativ opplevelse (evt skade/død) i trafikken enn ved å fly.

Bare gjør som mange her sier, forbered deg godt. Pakk tingene slik regelverket tilsier. Ikke ha på deg ting/klær som kan gi utslag på metalldetektoren. Pakk væskene i den lille plastposen. Så går nok alt bra.

Gjest rullestolbruker

Ok, mulig jeg ikke skjønner helt de derre reglene... Hvis jeg legger alt i veska mi, mobil, lipsyl, medisiner etc, og veska går gjennom scanneren, blir det galt da? Har skjønt at jeg ikke får med meg drikke (noe jeg er helt avhengig av pga munntørrhet)

Du får lov å ha med drikke i beholder inntil 1 dl.

Jeg fant flere slike små plastbeholdere i sportsbutikken.

En kan kjøpe drikke på flyet.

Jeg er rullestolbruker, og blir sjekket manuelt, hver gang jeg er ute å fly, ennå har jeg ikke blitt forulempet. Hverken på norsk flyplass eller i utlandet.

Sikkerhetspersonale er profesjonelle og det er kvinner som sjekker kvinner, og menn sjekker menn.

Hilsen

Det er sikkert toalett på innsiden av sikkerhetskontrollen, så kan du fylle en tomflaske med vann der. Alt som er flytende eller delvis flytende skal i gjennomsiktig pose. Lypsyl og leppestift er OK, lipgloss må i pose.

Du får ikke med deg noen tomflaske gjennom kontrollen. Ikke ting det kan fylles mer enn 1 dl væske i.

Jeg har også opplevd det å bli grundig sjekket på flyplassen, ikke av en dame dessverre.. har sett en gang da de holdte på å sjekke en baby, det reagerte jeg litt på. Det finns noen grenser, synes jeg..

Men jeg synes egentlig at det ikke er noen vitsi alt dette med å ha sminkegreie i en plastpose. Hva skal det hjelpe for ? Alt kan taes ut igjen fra posen rett etter kontrollen, så jeg ser ikke andre hensikt her enn å ha alt samlet så det er lettere å kontrollere bagasjen. Men erfaring med terrorangrepene på fly viser jo godt at om noen virkelig ønsker å få med seg noe på flyet, klarer de uansett..

Ja, absolutt mer tidsbesparende... 2 t mot 2 døgn...

Dessverre så er det her sånn at kiosken er på utsiden av sikkerhetskontrollen, så kan ikke få kjøpt meg noe før flyet går.

Er selvsalgt bra at de sjekker, men det går litt for langt nå i enkelte tilfeller.

Om det er toalett eller noe sånt innenfor, tar du med en tom flaske, og så fyller du den opp der. Det er lov å ta med helt tomme flasker.

10) Kan jeg ha med en tom termos eller flaske?

Ja, så lenge beholderen er helt tom for væske kan den tas med.

http://www.osl.no/index.asp?strUrl=//templates/applications/internet/showobject.asp?infoobjectid=

Annonse

Du får ikke med deg noen tomflaske gjennom kontrollen. Ikke ting det kan fylles mer enn 1 dl væske i.

Joda, man kan ta med seg helt tomme flasker gjennom kontrollen.

(fra osl.no)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1177589846' post='3600153]

Du har fått mange gode råd her.

Men du, hva med en erklæring fra lege eller psykolog? Jeg har stomi, så jeg har ett kort at jeg ikke skal kroppsvisiteres uten helsepersonell tilstede.

Kunne du hatt en erklæring at de skulle være ekstra hensynsfulle?

Jeg har reist flere ganger etter de nye kontrollene, og jeg har aldri sett noen bli sjekket. De sveiper bare over en slik scanner litt ut fra kroppen, om det skulle pipe.

Jeg har blitt stoppet også jeg, for jeg glemte og ta lighteren i en slik liten pose. I tillegg hadde jeg endel stomiutstyr i håndbagasjen, slik at de ikke fikk scannet den skikkelig. Jeg ble ikke kroppsvisitert. De bare tittet oppi veska, forklarte det med lighteren, så gikk jeg. De tok ikke på meg i det hele tatt.

Kan du reise sammen med noen som kjenner til historien din? Slik at den kan forklare om det blir noe problem?

Jeg er også avhening av drikke. Jeg har flaska mens jeg står i kø til sikkerhetskontrollen, kaster den, kjøper ny inne. Du sa at kiosken var på andre siden. Har du sjekket om det er automat i avgangshallen, slik at du kan få kjøpt drikke?

Takk for gode råd

Har ikke flydd på en stund, men om de ikke har gjort store ombygginger på flyplassen her, så er kiosken på utsiden. Men mulig de har sett nødvendigheten av en automat på innsiden.

Etter at reglene ble lagt om, burde de selvsagt ha gratis vann på flyet!!!

Ville det hjulpet deg å "dope" deg litt ned før avreise (benzo)?

Kan jo selvfølgelig ta sobril, men siden det er snakk om de få minuttene kontrollen tar som er problemet, så vet jeg ikke om jeg orker gå "dopa" i 4 timer etterpå. Selve flyet er ikke skummelt.

Men støtter helt klart forslaget om gratis drikke på flyet!

Har du egentlig lest om så mange overtramp? Tenk på hvor mange som reiser og sett dette opp mot antall som opplever overtramp. Det er et svært lite mindretall som opplever negative ting.

Du sier du heller vil kjøre. Tenk på alle ulykkene en har i trafikken. Det er mye større sannsynlighet for at du får en negativ opplevelse (evt skade/død) i trafikken enn ved å fly.

Bare gjør som mange her sier, forbered deg godt. Pakk tingene slik regelverket tilsier. Ikke ha på deg ting/klær som kan gi utslag på metalldetektoren. Pakk væskene i den lille plastposen. Så går nok alt bra.

Helt enig, er kun de groveste overtrampene man hører om, men angst er ikke bestandig rasjonell. I det daglige takler jeg ikke at noen tar på meg, så bare tanken på å bli tatt på av noen fremmede gir meg panikk.

Hadde ikke tenkt å kjøre selv altså, men buss + tog. Men vil jo ikke det heller, blir jo tilsammen 4 dager "mindre" ferie sørpå.

Men takk for masse tips folkens, og forståelse.

Gjest Shira :o)

Takk for gode råd

Har ikke flydd på en stund, men om de ikke har gjort store ombygginger på flyplassen her, så er kiosken på utsiden. Men mulig de har sett nødvendigheten av en automat på innsiden.

Du kan ringe og høre?

Annonse

Tomflasker har jeg fått med gjennom kontrollen på Gardermoen flere ganger.

Dette viser vel bare at de som jobber på flyplassene rundt omkring ikke er konsekvente i håndhevingene av reglene...*sukk* Får krysse fingrene for at jeg møter på en hyggelig kvinnelig vakt når jeg evnt skal reise..

skjønner jo du ikke tørr å si ifra helt, men du sier jo bare du er redd for å fly, derfor er du redd, dette burde de jo skjønne. du får fly sammen med noen som kan "passe på" deg, og ev si ifra hvis de mener dette går for langt, de tørr ikke gjøre noen "overtramp" om folk sier ifra at de vet det ikke er lov, pga da blir anmeldt og saksøkt og får enda dårligere rykte på seg.

Har dessverre ikke mulighet til å reise sammen med noen, vet heller ikke hvor mye det vil hjelpe med legeerklæring...

Om det er toalett eller noe sånt innenfor, tar du med en tom flaske, og så fyller du den opp der. Det er lov å ta med helt tomme flasker.

http://www.osl.no/index.asp?strUrl=//templates/applications/internet/showobject.asp?infoobjectid=

Ok, ser jeg tok feil, beklager. :)

Gjest Shira :o)

Kjenner ei som snart kommer hjem fra ferie, kan spørre henne. *litt for sterk telefonangst*

Jeg kjenner til det med telefonangst. Du kunne kanskje fått noen til å ringe for deg? Jeg har fått andre til og stå for telefonering flere ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...