Gjest Gaok Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Har et forholdsvis enkelt spørsmål og håper jeg har valgt riktig kategori: På min bedrift har jeg (som vanlig ansatt) innkjørings-tillatelse til fabrikkområdet, som følge av en (permanent) vond fot. Har hatt tillatelse i 3-4 år, og den har vært fornyet årlig som er vanlig prosedyre der, i forb. med helsemessige årsaker. Nå siste gang skrev (sjefs)legen på bedriften forøvrig en varig attest for innkjørings-tillatelse. Attesten lyder som følger: "Det bekreftes herved at (mittt navn) av helsemessige årsaker bør ha varig innkjørings-tillatelse til bedriftsområdet." Nå er det nettopp satt i gang et nytt adgangs-system ved bedriften, der det benyttes elektronisk avlesing av adgangskort. Hovedansvarlig for sikkerhet og dette systemet, fortalte meg da at punktet "varig" ikke kan godtas som gjeldene, og at jeg likevel må gå til lege på nytt for å få evaluert og fornyet legeattest om et år. Det kan jeg selvsagt gjøre om nøvendig, men synes det virker snodig at bedriften på denne måten kan ugyldiggjøre det legen har skrevet. Ellers er også den legen som skrev denne sluttet, og jeg er ikke sikker hvordan den nye legen vil vurdere tilfellet. Så jeg har tenkt å orientere meg litt for å finne ut om dette kan det være riktig, og tenkte derfor jeg ville forsøke å stille spørsmålet også her. Har alltid trodd at det en lege skrev i en legeerklæring, var noe en bedrift måtte rette seg etter. 0 Siter
Gjest lyspæra65 Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 om du faktisk har fotproblemer som ikke blir bedre, så ser nok den nye legen dette også. Er egentlig litt enig i at slikt må bekreftes, mange misbruker dessverre slike ordninger, og når du ikke har noe å skjule så burdet jo en legetime i året ikke være noe stress? Så høres ikke ut som bedriften gjør dette for å være kjipe, men heller forsikre seg at du faktisk trenger denne tillatelsen. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, ville bare si at jeg ikke ville syns dette hørtes urimelig ut selv. 0 Siter
frosken Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Her tror jeg at sikkerhetsansvarlig har rett i sitt standpunkt. Legens kompetanseområde er å uttale seg om dine helsemessige problemer, men de som har ansvar for sikkerhet kan med rette vurdere det som viktig at det gis færrest mulig innkjøringstillatelser og for at dette skal oppnås er jevnlig revurdering av behovet et nyttig virkemiddel. (Det er også et velkjent fenomen at det er lettere for leger å si ja enn nei i forhold til å utstede slike attester. Legene har ikke nødvendigvis de beste forutsetningene for å avgjøre hvor grensene i forhold til f.eks. parkeringstillatelser skal gå.) 0 Siter
Gjest Gaok Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 om du faktisk har fotproblemer som ikke blir bedre, så ser nok den nye legen dette også. Er egentlig litt enig i at slikt må bekreftes, mange misbruker dessverre slike ordninger, og når du ikke har noe å skjule så burdet jo en legetime i året ikke være noe stress? Så høres ikke ut som bedriften gjør dette for å være kjipe, men heller forsikre seg at du faktisk trenger denne tillatelsen. Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, ville bare si at jeg ikke ville syns dette hørtes urimelig ut selv. Jo, det er greit at det er en bagatell med en time i året. Men synes likevel det virker rart at man skal sette en autorisert legeerklæring i tvil. Etter min oppfatning er det jo det man egentlig gjør, ved å forlange ny erklæring, når legen har konkludert at den bør være permanent. Da burde det ikke være nøvendig å oppta en leges tid med å evaluere en avgjort sak på nytt. Men men, vil iallefall gjerne komme til bunns i hva regelverket evt sier om mitt tilfelle 0 Siter
Gjest rullestolbruker Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Parkeringstillatelse for bevegelseshemmede skal også fornyes regelmessig, selvom en bruker elektrisk rullestol uten håp om bedring. Så det høres sannsynlig ut, at slike tillatelser må vurderes fra tid til annen. En varig tillatelse utløper jo ikke selvom du evt. slutter i jobben, så evaluering er vel rett og rimelig. Hilsen 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Dette er det opp til bedriften å avgjøre. Hvis de mener at oppdatert legeerklæring er nødvendig, så bør du fremskaffe en slik. At det kan synes unødvendig kan man vel mene mye om, men om bedriften ønsker oppdaterte opplysninger, er det jo opp til deg om du fremdeles ønsker den fordelen du har hatt eller ikke. "Varig" i legeerklæringer betyr ikke nødvendigvis livsvarig. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Gjest Gaok Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Dette er det opp til bedriften å avgjøre. Hvis de mener at oppdatert legeerklæring er nødvendig, så bør du fremskaffe en slik. At det kan synes unødvendig kan man vel mene mye om, men om bedriften ønsker oppdaterte opplysninger, er det jo opp til deg om du fremdeles ønsker den fordelen du har hatt eller ikke. "Varig" i legeerklæringer betyr ikke nødvendigvis livsvarig. Thomas Myran Advokat Ja ja ja ja, for all del. Klart jeg skjønner det er opp til meg, når bedriften har denne retten på sin side. Var bare det jeg var usikker på da vet du. -------------- To ganger har jeg benyttet betalt svartjeneste fra fagpersonene på dette Doktor online. Begge gangene reagerer jeg på at jeg får sånne litt halvbrydde svar i en nærmest irettesettende tone. Synes det virker ganske negativt, når man stiller spørmål på en høflig måte, og i tillegg betaler for det. Tror neppe jeg benytter meg av den muligheten mer her. --------------- Ellers takk for opplysningen Mvh 0 Siter
Gjest rullestolbruker Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Ja ja ja ja, for all del. Klart jeg skjønner det er opp til meg, når bedriften har denne retten på sin side. Var bare det jeg var usikker på da vet du. -------------- To ganger har jeg benyttet betalt svartjeneste fra fagpersonene på dette Doktor online. Begge gangene reagerer jeg på at jeg får sånne litt halvbrydde svar i en nærmest irettesettende tone. Synes det virker ganske negativt, når man stiller spørmål på en høflig måte, og i tillegg betaler for det. Tror neppe jeg benytter meg av den muligheten mer her. --------------- Ellers takk for opplysningen Mvh Du fikk da et høflig og vennlig svar, men det var vel ikke det svaret du ville ha, derfor ble du sur. Hilsen 0 Siter
Gjest Gaok Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Du fikk da et høflig og vennlig svar, men det var vel ikke det svaret du ville ha, derfor ble du sur. Hilsen Selvfølgelig ikke, på ingen måte. Det var bare en logisk slutning. Skulle det være grunn til å tro at jeg ikke visste at det "jo er opp til meg" om jeg var klar over svaret på det jeg stilte spøsrmål ved i utgangspunktet..? 0 Siter
Gjest Polio Skrevet 28. april 2007 Skrevet 28. april 2007 Ja ja ja ja, for all del. Klart jeg skjønner det er opp til meg, når bedriften har denne retten på sin side. Var bare det jeg var usikker på da vet du. -------------- To ganger har jeg benyttet betalt svartjeneste fra fagpersonene på dette Doktor online. Begge gangene reagerer jeg på at jeg får sånne litt halvbrydde svar i en nærmest irettesettende tone. Synes det virker ganske negativt, når man stiller spørmål på en høflig måte, og i tillegg betaler for det. Tror neppe jeg benytter meg av den muligheten mer her. --------------- Ellers takk for opplysningen Mvh Når du velger svar fra fagperson som du vet koster penger, på et så opplagt spørsmål, så kan du vel egentlig ikke regne med noe annet? Selvfølgelig kan arbeidsgiver kreve oppdatert legeerlæring, og så lenge din tilstand ikke er forandret, så vil jo ikke dette være noe problem eller? Eller kanskje til tilstand er forbedret? hmmm... Det blir jo som å gå til legen med hodepine for å spørre om du kan svelge en Paracet det...hvilket svar hadde du forventet deg da. "Ja, det kan du, det blir 120 kroner...." 0 Siter
Gjest Polio Skrevet 28. april 2007 Skrevet 28. april 2007 Jo, det er greit at det er en bagatell med en time i året. Men synes likevel det virker rart at man skal sette en autorisert legeerklæring i tvil. Etter min oppfatning er det jo det man egentlig gjør, ved å forlange ny erklæring, når legen har konkludert at den bør være permanent. Da burde det ikke være nøvendig å oppta en leges tid med å evaluere en avgjort sak på nytt. Men men, vil iallefall gjerne komme til bunns i hva regelverket evt sier om mitt tilfelle Jaa, selvfølelig - det var LEGEN du tenkte at du ikke ville bruke tiden til....Slapp av, h*n bryr seg ikke noe om det, h*n får betaling for det han... 0 Siter
Gjest Gaok Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Når du velger svar fra fagperson som du vet koster penger, på et så opplagt spørsmål, så kan du vel egentlig ikke regne med noe annet? Selvfølgelig kan arbeidsgiver kreve oppdatert legeerlæring, og så lenge din tilstand ikke er forandret, så vil jo ikke dette være noe problem eller? Eller kanskje til tilstand er forbedret? hmmm... Det blir jo som å gå til legen med hodepine for å spørre om du kan svelge en Paracet det...hvilket svar hadde du forventet deg da. "Ja, det kan du, det blir 120 kroner...." Bevare meg.. er det ikke tillatt å være uvitende og usikker her, det er vel derfor man skal kunne stille spørsmål??(trodde jeg) At svaret er "opplagt" og "selvfølgelig" for deg, betyr jo ikke at det nøvendigvis ville være det for andre din viktigper. 0 Siter
Gjest Polio Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Bevare meg.. er det ikke tillatt å være uvitende og usikker her, det er vel derfor man skal kunne stille spørsmål??(trodde jeg) At svaret er "opplagt" og "selvfølgelig" for deg, betyr jo ikke at det nøvendigvis ville være det for andre din viktigper. Nå kommenterte jeg vel ikke at du var dum og uvitende. Spørsmålet var greit det, og det er mange som ikke vet svaret på det - MEN du klaget så over svaret du fikk fra fagpersonen. Det var jo det riktige svaret, men du klager på at du får "intetsigende" eller hva søren du kalte det, svar på en tjeneste du betaler for... Det er da vel bare ett svar på det du spør etter, og da får du det svaret. ikke klag etterpå, er det jeg mener.... 0 Siter
Gjest Gaok Skrevet 30. april 2007 Skrevet 30. april 2007 Nå kommenterte jeg vel ikke at du var dum og uvitende. Spørsmålet var greit det, og det er mange som ikke vet svaret på det - MEN du klaget så over svaret du fikk fra fagpersonen. Det var jo det riktige svaret, men du klager på at du får "intetsigende" eller hva søren du kalte det, svar på en tjeneste du betaler for... Det er da vel bare ett svar på det du spør etter, og da får du det svaret. ikke klag etterpå, er det jeg mener.... Jøssenavn.. les ordentlig før du bedømmer. Det var ikke selve svaret, men noe med måten det ble svart (se mitt siste svar til "rullestolbruker" (27.04.2007 16:52) Men nå er vi ferdige med dette her synes jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.