Sofline Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Det er vel ikke særlig normalt i Norge, er det det? Er det ikke mer et amerikansk fenomen? Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha hørt om noen som får det. Samboeren min mener derimot at det er ganske normalt... Hvem har rett? 0 Siter
frosken Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Du mener bidrag til tidligere ektefelle? Det var vanlig før da mange kvinner ikke hadde hatt jobb utenfor hjemmet. Lite vanlig nå, men fortsatt finnes situasjoner hvor det pålegges. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2007 Forfatter Skrevet 26. april 2007 Du mener bidrag til tidligere ektefelle? Det var vanlig før da mange kvinner ikke hadde hatt jobb utenfor hjemmet. Lite vanlig nå, men fortsatt finnes situasjoner hvor det pålegges. Ja, jeg mener bidrag til tidligere ektefelle. 0 Siter
Atene Skrevet 26. april 2007 Skrevet 26. april 2007 Det er langt fra "ganske normalt", men det skjer. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. april 2007 Forfatter Skrevet 26. april 2007 Det er langt fra "ganske normalt", men det skjer. Hva er det som skal til for at man får det? (Ikke at jeg spekulerer i noe altså...) 0 Siter
Atene Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Hva er det som skal til for at man får det? (Ikke at jeg spekulerer i noe altså...) At man har vært en klassisk husmor, tror jeg, og vært det lenge. Er litt opp i årene, har liten mulighet til å skaffe seg jobb. Og så må jo mannen ha råd til det. 0 Siter
MsSophie Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 At man har vært en klassisk husmor, tror jeg, og vært det lenge. Er litt opp i årene, har liten mulighet til å skaffe seg jobb. Og så må jo mannen ha råd til det. ....jeg tror han skal tjene MEGET godt for å få innvilget et slikt bidrag. Noe som igjen er årsaken til at en del 'eldre damer' ender på sosialstønad etter en skilsmisse. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 At man har vært en klassisk husmor, tror jeg, og vært det lenge. Er litt opp i årene, har liten mulighet til å skaffe seg jobb. Og så må jo mannen ha råd til det. Tjo, men det er jo ikke alle menn som har råd til å holde to husholdninger (dvs. sin egen og konas) etter skillsmissen selv om han hadde råd til å forsørge henne da de var gift. 0 Siter
Atene Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Tjo, men det er jo ikke alle menn som har råd til å holde to husholdninger (dvs. sin egen og konas) etter skillsmissen selv om han hadde råd til å forsørge henne da de var gift. Nettopp. Derfor skal det mye til. Men jeg vet om en som fikk det. Hun var faktisk ikke så gammel heller, ca 40. Hadde barn på 9 og 11, og fikk bidrag til seg selv på 15000 i måneden. Eks-mannen tjente godt, men med det bidraget, og advokatregninger for i det hele tatt å få se barna sine, var det hybeltilværelse for ham ganske lenge. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Nettopp. Derfor skal det mye til. Men jeg vet om en som fikk det. Hun var faktisk ikke så gammel heller, ca 40. Hadde barn på 9 og 11, og fikk bidrag til seg selv på 15000 i måneden. Eks-mannen tjente godt, men med det bidraget, og advokatregninger for i det hele tatt å få se barna sine, var det hybeltilværelse for ham ganske lenge. Oi, det var da litt av en sum. Men det er vel ikke nok å forsørge to barn for hvis man skal betale skatt av det. 0 Siter
Atene Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Oi, det var da litt av en sum. Men det er vel ikke nok å forsørge to barn for hvis man skal betale skatt av det. Hun fikk barnebidrag i tillegg. Ektefellebidraget var bare til henne. Men jeg tror det er uvanlig at sånt skjer. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Hun fikk barnebidrag i tillegg. Ektefellebidraget var bare til henne. Men jeg tror det er uvanlig at sånt skjer. Jeg tror i hvert fall det er første gang jeg hører om det (i Norge). :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Nettopp. Derfor skal det mye til. Men jeg vet om en som fikk det. Hun var faktisk ikke så gammel heller, ca 40. Hadde barn på 9 og 11, og fikk bidrag til seg selv på 15000 i måneden. Eks-mannen tjente godt, men med det bidraget, og advokatregninger for i det hele tatt å få se barna sine, var det hybeltilværelse for ham ganske lenge. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å motta noe slikt. Jeg får en tusing i mnd fra eksen (vi skal egentlig betale til hverandre, men det har vi droppet og han betaler meg en tusing i og med at han tjener en del mer enn meg) for ungenes del og har egentlig en liten bismak i munnen når jeg tenker på det ti og med. At eksen skulle forsørge meg er fullstendig utenkelig. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å motta noe slikt. Jeg får en tusing i mnd fra eksen (vi skal egentlig betale til hverandre, men det har vi droppet og han betaler meg en tusing i og med at han tjener en del mer enn meg) for ungenes del og har egentlig en liten bismak i munnen når jeg tenker på det ti og med. At eksen skulle forsørge meg er fullstendig utenkelig. Hvordan kan det ha seg at dere egentlig skal betale til hverandre? Vil det ikke bare gå opp i opp? 0 Siter
Atene Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Hvordan kan det ha seg at dere egentlig skal betale til hverandre? Vil det ikke bare gå opp i opp? Bidraget fordeles etter inntekt, den som tjener mest skal betale mest. Derfor går det ikke opp i opp. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Bidraget fordeles etter inntekt, den som tjener mest skal betale mest. Derfor går det ikke opp i opp. Er det så ikke like greit at bare den som tjener mest betaler? Det andre høres litt firkantet ut. 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Hvordan kan det ha seg at dere egentlig skal betale til hverandre? Vil det ikke bare gå opp i opp? Vi har ett barn hver på papiret. ) Men siden han tjener mer enn meg så skal han betale litt mer til meg enn jeg til ham så vi har valgt å gjøre det sånn at han betaler meg det "overskytende" av det vi skulle betalt til hverandre så vi slipper å "bytte penger" hver mnd. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Vi har ett barn hver på papiret. ) Men siden han tjener mer enn meg så skal han betale litt mer til meg enn jeg til ham så vi har valgt å gjøre det sånn at han betaler meg det "overskytende" av det vi skulle betalt til hverandre så vi slipper å "bytte penger" hver mnd. Det høres jo mye mer logisk ut... 0 Siter
Atene Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Er det så ikke like greit at bare den som tjener mest betaler? Det andre høres litt firkantet ut. Det har noe med bidragsforskuddet å gjøre. Hvis man skulle få bidrag, og ikke får, enten fordi den som skulle betale ikke gjør det, eller fordi h*n ikke har bidragsevne, legger staten ut et lite beløp. Hvis man derimot motregner, blir det bare den som mottar bidrag som har rett til forskudd. 0 Siter
Sofline Skrevet 27. april 2007 Forfatter Skrevet 27. april 2007 Det har noe med bidragsforskuddet å gjøre. Hvis man skulle få bidrag, og ikke får, enten fordi den som skulle betale ikke gjør det, eller fordi h*n ikke har bidragsevne, legger staten ut et lite beløp. Hvis man derimot motregner, blir det bare den som mottar bidrag som har rett til forskudd. OK. Takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.