Gå til innhold

Problemer i skritt/underliv

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt/mann på 26, som TROR jeg har et litt spesielt problem, og jeg håper virkelig at dere vil svare på mitt spørsmål. Jeg synes det er litt ubehagelig å stille spørsmål på denne måten, men det er vel ingen fare så lenge det er anonymt. Jeg antar at problemet mitt begynte søndag 6/5. Jeg onanerte, muligens litt lenge. Dagen etter hadde jeg veldig vondt i lysken/skrittet. Det verket og var sårt. Jeg var på legevakten, og jeg tror legen sa det var lyskestrekk. Han undersøkte meg, og det VAR veldig vondt/sårt langs venstre lyske (mellom pungen og i skjøten til låret)Han spurte meg om jeg hadde vært bekymret for dette, og jeg sa ja. Han mente jeg ikke trengte å bekymre meg, og at det ikke var snakk om (tegn til) kreft eller noe sånn. Jeg gikk hjem, men smertene fortsatte. På torsdag var jeg på legevakten igjen, jeg kunne ikke slå meg til ro med at det var lyskestrekk, av 2 grunner: a) jeg har ikke vært aktiv (holdt meg i ro) B) smertene forandret plass. Jeg prøvde selv å lokalisere smertene, og jeg oppdaget at det var veldig ømt i skrittet (i området mellom endetarmsåpningen og pungen, der som det som kalles "strengen" går). Det var fryktelig vondt å trykke der, noe som også legen bekreftet. (lege nr 2) Han mente det var oppstått en betennelse i huden/vevet i dette området, som følge av en mekanisk bevegelse. (mye sitting, noe som er tilfelle. han spurte også om jeg hadde "følt meg mye der nede", hva nå det skulle bety) Han mente det ikke var noe farlig, og at det ville gå over av seg selv, og han mente det ikke var noe alvorlig. Han ba meg ta kontakt igjen dersom det ikke gikk bort etter 2-3 uker. Jeg har ikke fått noen medisiner av disse to legene. I dag er det torsdag 17. mai, en uke etter mitt siste legebesøk. Smertene forandrer på en måte plass, jeg vil forsøke å beskrive;. Det har vært vondt der i skrittet (mellom pung og endetarmsåpning), en 2-4 dager kjentes det ut som om det svidde der, og jeg følte at jeg måtte tisse hele tiden. dette gav seg, men jeg må ofte late vannet synes jeg. ca hver annen time, noen ganger litt oftere. slik er det enda (1.5+ uke etter at det hele begynte). Et par dager (tror jeg) etter mitt siste legebesøk fikk jeg også vondt i selve penis. jeg har hatt antydning til smerter/sårhet i penis tidligere ifm onani (et par dager etter), men aldri noe som dette. (jeg mener å ha lest en plass at onani ikke er skadelig). Det gjør vondt i selve svamplegemet, og det kjennes sårt. det virker ikke noe spesielt vondt å tisse, men har kjent litt svie, da spesielt rett før urinen kommer ut. ofte føles det som om jeg kan kjenne urinen gå "igjennom" hele penis (innvendig), og etter at jeg har tisset virker det som om det ligger noe igjen inne i røret, og dette kan jeg føle. Det virker og som og jeg kan kjenne dette helt ned i "strengen". Da jeg trykket i området rundt strengen, virker det som om dette har kontakt med urinen på en måte (om dere skjønner hva jeg mener (blære e.l.). jeg har ingen kunnskap om oppbygging, derfor kan jeg være helt på jordet. jeg har også hatt veldig vondt i magen. Dette brevet er på en måte en bønn om hjelp, jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig, og at legene ofte ikke "har tid til deg" ved legesenteret der jeg går. Nå har jeg da vært hos to leger, som har bekreftet at dette ikke er noe alvorlig. Lege nr 2 tok blodprøve i finger, samt urinprøve, begge var ok. Jeg fortalte ham at jeg måtte ofte late vannet. Smertene i penis oppstod ca et par dager etter dette legebesøket, derfor fikk jeg ikke fortalt ham om disse. det er mulig at jeg blir gradvis litt bedre, men dette går iallefall meget sent! har fremdeles vondt i penis, og området rundt strengen. Penishodet (under forhudet virker sårt (muligens som følge av onani). jeg har ikke sittet på en uke, da dette kjennes ubehaglig. hvis dette skyldes onani, hvorfor må jeg da ofte late vannet, og hvorfor er det sårt i området rundt strengen? Kan jeg ta et varmt bad, eller kan det forverre? (jeg har selvfølgelig dusjet).

tror dere jeg kommer til å bli bra igjen?

Vær så snill å svar på dette inlegget.

Mvh fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27443-problemer-i-skrittunderliv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Symptomene dine får meg til å tenke på prostatitt, betennelse i prostatakjertelen. Dette er en vanlig tilstand som også kan ramme yngre menn. Under orgasmen så trekker muskulaturen rundt prostatakjertelen seg sammen for å presse ut sekretet fra prostata. Derfor vil ofte smertene forverre seg ved utløsning (samleie eller onani) men det betyr ikke at onani er farlig. Tvert i mot så er det gunstig for den betente kjertelen å få tømt seg best mulig for sekret.

Prostatitt kan skyldes bakterier. Da kan det hjelpe med en litt langvarig antibiotikakur. Av og til kan betennelsen være av mer reumatisk art. Da vil en kur med betennelsedempende medisin av typen senebetennelsesmedisin kunne hjelpe.

Prostatatitt forverres ved å bli nedkjølt nedentil. Ofte kan det utløses av å sitte på kalde steiner om våren. I mitt område er det mange skipsverft og jeg har et inntrykk av at plagen er vanlig hos verftsarbeidere som må sitte mye på kalde stålplater. Varme bad lindrer og er gunstig.

Sykdommen er ikke farlig og gir ikke økt fare for kreftutvikling eller lignende.

Diagnosen stilles ved at legen kjenner på prostatakjertelen gjennom endetarmen.

Jeg kan selvsagt ikke si at det er prostatitt du har, jeg får jo ikke undersøkt deg over nettet, men dersom du ikke blir bedre og går til lege igjen kan du jo spørre legen hva han tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...