Gå til innhold

Briller og øyner

Gjest må jeg ha briller tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i den siste tiden hatt en del hodepine.

Hodepinen sitter forskjellige steder i hodet, men for det meste i panna eller framm oppe på topplokket. Hender også den sitter øverst på siden av hodet. Virker som typisk spenningshodepine.

I tillegg merker jeg at jeg blir veldig, veldig fort sliten i øynene. Både foran tv, pc og når jeg kjører bil. Når jeg kjører bil er det verst når det er veldig lyst.

Dette siste kan vel være et tegn på at øynene mine kanskje burde vært gjennom en synstest? Har hørt at man faktisk kan få spenningshodepine av at synet ikke er som det skal, for da anstrenger man øynene og binder nakke og skuldre.

Synes dere det hører ut som det kan være at dette kan komme av synet mitt.

Lurer på om jeg skal bestille meg en time hos optiker for en synstest.

Og noe annet, gjennom en synstest vil man da finne ut om man f.eks skulle hatt noen øyesykdommer. Grunnen til at jeg lurer på det, er at det er flere med øyesykdommer i slekta.

Takker for alle svar.

Skrevet

Jeg ville heller ha fått henvisning til øyelege via fastlegen. Optikerne rundt om kring er mest interessert i å selge briller. Øyelege er også bedre ved misstanke om øyesykdom, tror ikke dette er optikerens fagfelt. Og ja, man kan få spenningshodepine om man ikke ser bra nok.

Lykke til da :o)

Skrevet

Jeg ville heller ha fått henvisning til øyelege via fastlegen. Optikerne rundt om kring er mest interessert i å selge briller. Øyelege er også bedre ved misstanke om øyesykdom, tror ikke dette er optikerens fagfelt. Og ja, man kan få spenningshodepine om man ikke ser bra nok.

Lykke til da :o)

Takk for svar.

Vet at optiker er interessert i å selge briller, så klart, er jo det de lever av. Men synstesten de tar må jo være riktig? Om det skulle vises at f.eks synet er -1,5 så viser jo det at man trenger briller? De kommer vel ikke med feil svar på testen?

Jeg har ikke som jeg vet noen grunn til å skulle tro at jeg har noen øyesykdom. Selv om det er noen tilfeller av det i slekta.

Jeg har spenningshodepine og blir fort sliten i øynene. Får i grunn litt vondt rundt øynene også da.

Sikkert lurt å bli henvist til øyelege via fastlege, men jeg er et godt stykke unna fastlegen min i ennå 2-4 uker. Og hos en optiker vil jeg få time relativt raskt.

Jeg har et par briller liggende i skuffen, men de har vel ligget der i nærmere 10 år. Så de er det ikke mye hjelp i, prøvde de for moro skyld her om dagen, de er vel +0,75. Var nesten værre med de brillene.

Takk for svar.

Skrevet

Stort sett er optikere flinke når det gjelder synstester og briller/linser. Øyenleger er spesialister på øyesykdommer. (Jeg fikk en fullstendig gal synstest hos en øyenlege en gang) Jeg ville tatt en synstest hos optiker hvis jeg var deg. Hvis du trenger briller, så kan det tenkes plagene din forsvinner. Hvis de ikke forsinner, kan du be om henvisning til øyenlege hos fastlegen din.

Skrevet

Takk for svar.

Vet at optiker er interessert i å selge briller, så klart, er jo det de lever av. Men synstesten de tar må jo være riktig? Om det skulle vises at f.eks synet er -1,5 så viser jo det at man trenger briller? De kommer vel ikke med feil svar på testen?

Jeg har ikke som jeg vet noen grunn til å skulle tro at jeg har noen øyesykdom. Selv om det er noen tilfeller av det i slekta.

Jeg har spenningshodepine og blir fort sliten i øynene. Får i grunn litt vondt rundt øynene også da.

Sikkert lurt å bli henvist til øyelege via fastlege, men jeg er et godt stykke unna fastlegen min i ennå 2-4 uker. Og hos en optiker vil jeg få time relativt raskt.

Jeg har et par briller liggende i skuffen, men de har vel ligget der i nærmere 10 år. Så de er det ikke mye hjelp i, prøvde de for moro skyld her om dagen, de er vel +0,75. Var nesten værre med de brillene.

Takk for svar.

Denne testen viste at det var store forskjeller i resultatene av undersøkelser hos optikere.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/tester/702778.html

Skrevet

Stort sett er optikere flinke når det gjelder synstester og briller/linser. Øyenleger er spesialister på øyesykdommer. (Jeg fikk en fullstendig gal synstest hos en øyenlege en gang) Jeg ville tatt en synstest hos optiker hvis jeg var deg. Hvis du trenger briller, så kan det tenkes plagene din forsvinner. Hvis de ikke forsinner, kan du be om henvisning til øyenlege hos fastlegen din.

Takk for svar.

I og med at jeg ikke er i nærheten av fastlegen min på kanskje nærmere 4 uker, så er nok det det lureste i dette tilfelle.

Tror nok jeg ringer å bestiller en synstest. Så får jeg se av resultatet om jeg trenger briller eller ikke.

Skrevet

Denne testen viste at det var store forskjeller i resultatene av undersøkelser hos optikere.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/tester/702778.html

Takk for svar.

Men denne gikk vel mest på prisen denne da?

"Sjekken viser også at det kan variere fra optiker til optiker hvilken styrke på brilleglassene du får anbefalt."

Dette visste jeg, men her er det snakk om små forskjeller, iallefall etter det jeg har lest selv.

Skrevet

Den linken viser at PRISENE varierer betydelig, og at styrken på brilleglassene som blir anbefalt KAN variere.

Så du filmen?

Skrevet

Takk for svar.

Men denne gikk vel mest på prisen denne da?

"Sjekken viser også at det kan variere fra optiker til optiker hvilken styrke på brilleglassene du får anbefalt."

Dette visste jeg, men her er det snakk om små forskjeller, iallefall etter det jeg har lest selv.

Så du filmen?

Skrevet

Så du filmen?

Nei, gjorde ikke det. La ikke merke til noen film.

Men skal se den nå.

Takk for link

Gjest Cezalion
Skrevet

For å svare på det siste:

Optikere vil oppdage om du har noen form for øyesykdom.

Gjest anti-aspartam
Skrevet

søtningsstoffet aspartam som er i så godt som alt av lett-produkter som blir solgt, kan føre til hodepine hos mange, og noen mener også at det påvirker synet, og at de føler de har sett bedre etter å ha sluttet med det. kan dette gjelde deg?

grunnen er at aspartam inneholder metanol, og "alle" vet jo at det kan påvirke synet i for store doser. http://www.321recipes.com/aspartame.html les gjerne, om du ikke tror meg så er det vel ikke verre enn å teste selv? 1-1,5-2 måneder uten, spørs hvor høyt forbruk du har, gjør deg da mye bedre. Om du så klart får i deg mye av stoffet fra før.

Og, litt rart at du ikke skriver at du faktisk ser dårlig, men bare har vondt? merker du at du strammer øynene for å se bedre?

Og vær så snill, dette er et forslag til trådstarter her, ikke motsi meg på at aspartam ikke kan føre til dette. LES og bedøm selv. dette er bare et forslag fra min side.

Skrevet

Så du filmen?

Husker ikke, det er leenge siden (6 år)

Skrevet

Så du filmen?

Fikk bare feilmelding når jeg skulle prøve å se den filmen jeg.

Skrevet

søtningsstoffet aspartam som er i så godt som alt av lett-produkter som blir solgt, kan føre til hodepine hos mange, og noen mener også at det påvirker synet, og at de føler de har sett bedre etter å ha sluttet med det. kan dette gjelde deg?

grunnen er at aspartam inneholder metanol, og "alle" vet jo at det kan påvirke synet i for store doser. http://www.321recipes.com/aspartame.html les gjerne, om du ikke tror meg så er det vel ikke verre enn å teste selv? 1-1,5-2 måneder uten, spørs hvor høyt forbruk du har, gjør deg da mye bedre. Om du så klart får i deg mye av stoffet fra før.

Og, litt rart at du ikke skriver at du faktisk ser dårlig, men bare har vondt? merker du at du strammer øynene for å se bedre?

Og vær så snill, dette er et forslag til trådstarter her, ikke motsi meg på at aspartam ikke kan føre til dette. LES og bedøm selv. dette er bare et forslag fra min side.

Jeg merker ikke spesielt at jeg ser dårlig, men merker at jeg anstrenger øynene mye mer enn jeg har gjort tidligere. Og blir veldig sliten i øynene og hodet.

Får sikkert i meg nok aspartam, sikkert ikke det dummeste å unngå det. Sunt er det jo ikke uansett.

Skrevet

For å svare på det siste:

Optikere vil oppdage om du har noen form for øyesykdom.

Tusen takk for svar.

Gjest atni-aspartam
Skrevet

Jeg merker ikke spesielt at jeg ser dårlig, men merker at jeg anstrenger øynene mye mer enn jeg har gjort tidligere. Og blir veldig sliten i øynene og hodet.

Får sikkert i meg nok aspartam, sikkert ikke det dummeste å unngå det. Sunt er det jo ikke uansett.

nei sunt har det aldri vært, les gjerne så vil du få sjokk, der mye verre enn man skulle tro også.. du kan jo ihvertfall prøve å unngå en periode, se hva som skjer? det er jo tross alt gratis, i motsetning til optiker og briller (som du da kanskje ikke trenger likevel..) At du anstrenger deg kan ha med dårlig skjerm å gjøre også, om du har en gammel pc skjerm, gammel dårlig tv, dårlig lys, jeg føler selv jeg ser bedre i halvmørket enn nesten flomlys, slik min far alltid setter på, det kan jo være noe der også?

Skrevet

nei sunt har det aldri vært, les gjerne så vil du få sjokk, der mye verre enn man skulle tro også.. du kan jo ihvertfall prøve å unngå en periode, se hva som skjer? det er jo tross alt gratis, i motsetning til optiker og briller (som du da kanskje ikke trenger likevel..) At du anstrenger deg kan ha med dårlig skjerm å gjøre også, om du har en gammel pc skjerm, gammel dårlig tv, dårlig lys, jeg føler selv jeg ser bedre i halvmørket enn nesten flomlys, slik min far alltid setter på, det kan jo være noe der også?

Nå har jeg ny pc-skjerm både hjemme og på jobb. Vi har ny tv hjemme også.

Men tur til optiker blir det nok uansett. Trenger jeg ikke briller så er det ikke all verdens dyrt uansett, under 400 for testen. Trenger jeg briller så blir det så klart dyrere.

Takk for svar.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Takk for svar.

Takk for svar.

Om du har brukt briller tidligere er det sansynlig at du trenger briller nå også. Optikere spør om det er øyesykdommer i familien/slekten når de undersøker øynene dine, og om de finner noe blir du sendt videre til øyenlege. Gå til optiker du, så får du i alle fall svar på om du trenger briller. Om det ikke hjelper på hodepinen din får du evt gå til legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...