Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time hos ligningskontoret om i dag, fordi jeg skal søke om fradrag på skatten pga kronisk sykdom.

Skal søke om fradrag bl.a på økt strømforbruk og lurer på hvordan en regner ut hva som er "normalt" strømforbruk vinterstid kontra sommerstid. Jeg har skyhøye strømregninger om vinteren pga revmatisme, og svært mye lavere om sommeren.

Har fått diagram over strømforbruket fra strømleverandør.

Skal jeg bare vise til denne, eller bør jeg regne ut hvor mye jeg søker fradrag for? Og hvordan gjør jeg eventuelt dette?

Vet ikke om jeg fikk forklart godt nok hva jeg lurer på, men supert om noen kan svare :)

Gjest mandolina
Skrevet

Det er vanlig at det er stor forskjell på strømforbruket fra sommer til vinter.

Vanlig gjennomsnittlig strømforbruk varierer etter husstandens størrelse og forbruksmønster. Hvis familien består av 2 voksne og tre ungdommer, og de dusjer hver dag allesammen, gir det et høyere strømforbruk enn hvis husstanden består av bare en voksen person, som er sparsommelig med det varme vannet i dusjen. Ungdommer har vanligvis et stort forbruk av varmt vann.

Noen generell regel om strømforbruk er vanskelig å gi, det er også avhengig av om huset er godt eller dårlig isolert, og om huset har andre oppvarmingskilder enn strøm.

Hilsen

Skrevet

Det er vanlig at det er stor forskjell på strømforbruket fra sommer til vinter.

Vanlig gjennomsnittlig strømforbruk varierer etter husstandens størrelse og forbruksmønster. Hvis familien består av 2 voksne og tre ungdommer, og de dusjer hver dag allesammen, gir det et høyere strømforbruk enn hvis husstanden består av bare en voksen person, som er sparsommelig med det varme vannet i dusjen. Ungdommer har vanligvis et stort forbruk av varmt vann.

Noen generell regel om strømforbruk er vanskelig å gi, det er også avhengig av om huset er godt eller dårlig isolert, og om huset har andre oppvarmingskilder enn strøm.

Hilsen

Ja, det er akkurat slik jeg tenker, at der er vanlig med stor forskjell. Derfor lurer jeg på hvordan regne ut hva som ville ha vært normal økning for oss, dersom alle var friske - i forhold til det ekstra høye forbruket vi faktisk har. Om du skjønner :)

Fyrer masse med ved i tillegg til strøm.

Takk for svar :)

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, det er akkurat slik jeg tenker, at der er vanlig med stor forskjell. Derfor lurer jeg på hvordan regne ut hva som ville ha vært normal økning for oss, dersom alle var friske - i forhold til det ekstra høye forbruket vi faktisk har. Om du skjønner :)

Ring til el-verket og hør med hvor mye det er vanlig for husholdninger å bruke på årsbasis.

Årsforbruket vårt har store variasjoner. Vi har brukt over 30.000 kWh i et år og vært nede under 20.000 kWh i et annet år. Gjennomsnittsforbruk i de siste 12 år har ligget på 25.000 kWh.

Jeg trenger også god og jevn varme i huset.

Vanskelig å gi noen oppskrift på hvordan en skal regne ut hva som er unormalt stort forbruk av strøm.

Hilsen

Skrevet

Ring til el-verket og hør med hvor mye det er vanlig for husholdninger å bruke på årsbasis.

Årsforbruket vårt har store variasjoner. Vi har brukt over 30.000 kWh i et år og vært nede under 20.000 kWh i et annet år. Gjennomsnittsforbruk i de siste 12 år har ligget på 25.000 kWh.

Jeg trenger også god og jevn varme i huset.

Vanskelig å gi noen oppskrift på hvordan en skal regne ut hva som er unormalt stort forbruk av strøm.

Hilsen

Takk for godt tips, og for svar igjen!

Skrevet

Ligningskontoret vil kunne forklare hvordan du skal komme frem til hva som ville vært normalt forbruk for en husholdning av den typen du har. Du må dokumentere totalkostnaden dere har.

I selvangivelsen må du oppgi et konkret beløp til fradrag.

Skrevet

Husk å få med veden i beregningen da, ikke bare strømmen, du fyrer jo sikkert mer med det også.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...