Gjest Fastlåst Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Mann, 51 år, 186 cm, 125 kg, røyker, begynnende leggsår (lilla/burgunder 30-50 mm "flekker" 15 cm over ankel, ikke åpne sår). Operert 3 ganger for åreknuter (10-15 år siden). Forsøkt Reductil (ned 10 kg, og så opp igjen). Kolestrol ca 6.5. Veide 94 kg i 1992. Blodtrykk har alltid vært meget bra, 125/80 i mange år. Har aldri drukket kaffe. Spiser relativt sund mat, men rammes av "hunger" på kvelden/natten (”C-menneske”). Tar vitaminer/tran m.m.. Forsøker i disse dager å slutte med røyken (for 4.de gang på 20 år), men kommer da til å øke til 130-135 kg igjen). Elsker fisk, grønnsaker og alt som er sundt, men får kjøtt/fett/karbohydrat-hunger etter kort tid med "asketisk" livsførsel. Lungeundersøkelse før jul viste omtrent normal lungefunskjon, men kondisen er lik null. Svetter masse for nesten ingenting. Liker å gå tur, men gjør det sjeldent… har trimsykkel foran TV, men bruker den nesten ikke… Jobber ved skjerm hele dagen. Ingen diabetes i slekta, men jeg får det vel snart hvis ikke noe skjer. Jeg vil veldig gjerne få redusert magesekk/tynntarm. Har jeg noe håp om utført en slik operasjon? Drømmer om å være slank. Jeg drømmer om 80-90 kg, andre mener 100 kg vil vært passe. Kraftig bygd, spesielt beina. Bryst/mage/liv/lår/legg: 115/128/115/70/46 cm). Jeg VET at endring av livsførsel ville gjort susen, men det ser ikke ut til at jeg kommer til å klare det. Kanskje hvis jeg fikk litt kunstig "starthjelp" ved å redusere magesekken? Min mor var alltid tykk og fikk slag/ødem/afasi og døde 62 år gammel. Mormors skjebne omtrent den samme. På farssiden blir de eldgamle. Min søster er sylslank, men det det ser ut til at JEG er "programmert" til å følge i min mors spor... Er en del plaget av ryggproblemer (ischias). Disse problemene ble langt mindre når jeg var nede i 115 kg. Nå øker problemene jevnt og trutt. Frykter gradvis utvikling mot uførhet. Sitter med bena på skammel, men det skaper igjen ryggsmerter. Kan fortsette å være en god skattebetaler til jeg blir 80 år hvis vektproblemet/livførselen løses/endres (Er arkitekt og bidrar årlig med langt mer til fellesskapet enn en slik opersjon koster... ) Har akkurat bestilt time hos min lege, som jeg besøker minst årlig, men vil gjerne ha andres mening også. Hilsen fortvilet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ågot ris Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg tror du må ha BMI på over 40 for å få operasjon. (Din er 36) Du sier du har trimsykkel og er glad i å gå tur. Kanskje det er der du må begynne? Ta tak i deg selv og endre livsstilen din. Slutte å røyke. Det er ikke lett, men siden du plages sånn så MÅ du bare ta tak i deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbæra Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg tror kanskje du har gjort samme feilen som meg, spist for lite fett og for mye karbohydrater. Jeg ble så oppgitt at jeg ga blaffen i alle vedtatte ernæringsråd, begynte å bruke fett i stekepanna igjen, spiste av fettranden på koteletten osv. Mao. jeg begynte å spise mer fett og mindre karbohydrater. Vekta går nedover med en drøy halv kilo i uka i snitt. Prøv det i stedet for operasjon. Les artikler på denne siden: www.matoghelse.no. Her er det mange eksempler på folk som har gått ned i vekt og som har sluttet med diabetesmedisin. Spesielt denne artikkelen synes jeg er verd å lese: http://www.matoghelse.no/lavkarbokosthold-mot-overvekt-og-diabetes.333798-48964.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest limpopo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du ber legen din om henvisning, og antakelig har du en BMI som gjør at du "kvalifiserer". Det er ca 1 år å vente her i Norge før du blir tatt inn til vurdering, og deretter ca 1 år til operasjon. Har du prøvd å få hjelp hos hypnoterapeut? Eller har du prøvd Paul MCKennas "metode"? Det er verd å prøve! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Grethe Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Du er ikke kandidat for noen magesekkoperasjon fordi du er for slank. Men jeg foreslår at du begynner å sykle på trimsykkelen din og i tillegg starter med Reductil igjen. Reductil vil hjelpe deg til å spise til faste tider, og du vil heller ikke få lyst på store kveldsmåltider. Mange som bruker Reductil sier at medisinen tar bort den store karbohydrathungeren også. Mens du står på Reductil bør du følges opp fast, slik at du får veidd deg ukentlig og samtidig får nye arbeidsoppgaver fra uke til uke hos en person som KAN vektreduksjon. Jeg vet ikke hvor du bor slik at jeg har ikke noen forslag til hvor du skal gå for å få hjelp, men siden du skal til legen din, foreslår jeg at du spør han og får en oversikt over hvor det foregår trening i basseng og annen trening for overvektige. I tillegg bør du komme sammen med andre i en mindre gruppe som diskuterer problemstillinger rundt vektreduksjon. Det finnes flere polikliniske tilbud å få forskjellige steder i landet med lege, psykolog, ernæringsfysiolog og fysioterapeut som jobber sammen med deg. Du bør forsøke så godt du kan å komme deg ut på en gåtur hver dag. Det vil byggee opp kondisen din og gjøre godt for beina dine også. Det finnes mange som faktisk har gått seg slanke ved at de har brukt skritt telleren flittig og gått 20000 skritt om dagen. Selvfølgelig skal du begynne i det små, men ikke fortvil hvis det går langsomt. Det kan bare gå en vei nå, og det er oppover nå. Drikk rikelig med vann, og ha noen skiver frisk lime i vannet slik at du får i deg den antioksidante effekten i drikke. Rikelig med frukt og grønnsaker og grove kornprodukter samt mindre med kjøtt, fett og farseprodukter vil hjelpe på leggsårene dine. Jo flere fargerike matvarer du får i deg, som har den antioksidante virkningen, jo bedre blir helsegevinsten. Hilsen dr Grethe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.