Gå til innhold

Nhd; Er det noe bra å være sykemeldt nå...?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hei, håper du vil svare meg på dette. Jeg føler du vet mer/kjenner meg bedre enn legen min.

Han har til nå tatt initiativet selv, og sykemeldt meg pga depresjon (7mnd). Dette er noe som stresser meg mer og mer, jo bedre jeg blir av depresjonen. Jeg føler at jeg ikke kan gå hjemme uten grunn, om du forstår hva jeg mener.

Jeg kan kansje forvente en langvarig terapi (?). Jeg har mye å tenke på. Jeg er også midt oppi en vanskelig livskrise, og har mye å ordne opp i også hva dette gjelder.

Men jeg vet ikke om det er bra for meg å gå hjemme. Jeg er også veldig rastløs av meg, noe som sannsynligvis vil øke med bedringen. Jeg kjenner ikke mine begrensninger. Men jeg vet heller ikke om det er så bra for meg å starte et attføringsopplegg, nå midt oppi det hele. Om det forverrer situasjonen, det å få mer å tenke på.

Det er ikke lett å legge fra seg disse tankene. Jeg er forvirret og har dårlig samvittighet for at jeg går sykemeldt, om du forstår. Jeg er nok veldig pliktoppfyllende, og setter store krav til meg selv, og klarer ikke helt å slå meg til ro med tanken på å "utnytte" systemet slik.

Jeg stoler på deg, og hører på deg. Derfor vil jeg veldig gjerne høre din mening/erfaring.

Altså: Hvis du var min behandler/psykiater: ville du sendt meg ut i attføring, ville jeg hatt godt av det, eller sykemeldt meg videre? Takk for evt svar på dette, det villle gledet meg, og god helg:-)

Fortsetter under...

Ok, da sier jeg til legen min (over helgen) at jeg gjerne vil starte (forsiktig) på et attføringsopplegg nå?

Man må ikke nødvendigvis gå over på attføring selv om man vil prøve seg ut i arbeidslivet igjen etter sykmelding. Man kan gjøre en del ting som "ledd i behandling" selv om man har en annen ytelse. De som mottar rehabiliteringspenger fra NAV trygd kan for eksempel ta ulike kurs dersom dette inngår i en plan og er godkjent som en form for utprøving eller en del av behandlingsopplegget.

Dette kan du sikkert ta opp med lege og eventuelt ditt NAV kontor.

Gjest kvinne 46

Ok, da sier jeg til legen min (over helgen) at jeg gjerne vil starte (forsiktig) på et attføringsopplegg nå?

For meg vart det for mykje å jobbe fullt (vikar i barnehager) når det vart så mykje å ta tak i/ansvar heime, men det er godt å ikkje miste fotfestet i arbeidslivet. Godt å spegle seg i normale mennesker. Sjølvbildet kan fort bli dårleg om man går heime, og spegler seg i sine eigne tankar og frustrasjoner.

Har gått LENGE på rehabelitering og attføring. Liker heller ikkje situasjonen å motta stønad, men man får bruke attføringsperioda til å bli frisk og få kontroll på livet :-)

Gjest Jente31

For meg vart det for mykje å jobbe fullt (vikar i barnehager) når det vart så mykje å ta tak i/ansvar heime, men det er godt å ikkje miste fotfestet i arbeidslivet. Godt å spegle seg i normale mennesker. Sjølvbildet kan fort bli dårleg om man går heime, og spegler seg i sine eigne tankar og frustrasjoner.

Har gått LENGE på rehabelitering og attføring. Liker heller ikkje situasjonen å motta stønad, men man får bruke attføringsperioda til å bli frisk og få kontroll på livet :-)

Du høres veldig fornuftig ut! :-)

Annonse

Gjest Jente31

Man må ikke nødvendigvis gå over på attføring selv om man vil prøve seg ut i arbeidslivet igjen etter sykmelding. Man kan gjøre en del ting som "ledd i behandling" selv om man har en annen ytelse. De som mottar rehabiliteringspenger fra NAV trygd kan for eksempel ta ulike kurs dersom dette inngår i en plan og er godkjent som en form for utprøving eller en del av behandlingsopplegget.

Dette kan du sikkert ta opp med lege og eventuelt ditt NAV kontor.

Det skal jeg gjøre. takk for tips :-)

Gjest Jente31

Jeg anbefaler delvis sykemelding, kanskje 40-50% jobb.

Tusen takk for at du svarte, Nhd. Jeg har tenkt mye på dette, men var litt kjapp med oppfølgningsspm. Det sier seg selv hva du mente.

Føler jeg må styre meg selv litt til legen, eller hvordan jeg nå skal forklare. Vet ikke om det skal være slik jeg. Men veldig godt å få din anbefaling.

Jeg skal snakke med legen, og fortelle han at jeg ønsker å starte med noe nå, for jeg tror ikke det er bra for meg å gå hjemme på denne måten.

Tusen takk for at du svarte, Nhd. Jeg har tenkt mye på dette, men var litt kjapp med oppfølgningsspm. Det sier seg selv hva du mente.

Føler jeg må styre meg selv litt til legen, eller hvordan jeg nå skal forklare. Vet ikke om det skal være slik jeg. Men veldig godt å få din anbefaling.

Jeg skal snakke med legen, og fortelle han at jeg ønsker å starte med noe nå, for jeg tror ikke det er bra for meg å gå hjemme på denne måten.

Det er bra at du tenker at du må "styre dette litt" i forhold til legen. Du kjenner din egen situasjon best, og er nærmest til å ha gode ideer om hva som kan være konstruktivt. Legen kan være en god samarbeidspartner - men er ikke "allvitende", og dere kan sammen drøfte dine ideer.

Gjest Jente31

Det er bra at du tenker at du må "styre dette litt" i forhold til legen. Du kjenner din egen situasjon best, og er nærmest til å ha gode ideer om hva som kan være konstruktivt. Legen kan være en god samarbeidspartner - men er ikke "allvitende", og dere kan sammen drøfte dine ideer.

Du har et veldig godt poeng. Leger er ikke allvitende..

Er veldig vanskelig dette, syns jeg. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til han eller andre hjelpere. Det er en uvant situasjon, og veldig vanskelig fordi jeg på en måte har "angst" for å ta imot hjelp. Det stresser meg veldig.

Vet ikke om du forstår hva jeg mener her. Men jeg har iallefall stor respekt for han, og en ting er sikkert; han tar meg alvorlig!. Hvis ikke hadde jeg vel hverken blitt henvist eller sykemeldt. Faktisk liker jeg han også. Han er veldig trivelig. Men jeg vet liksom ikke hva han tenker, han sier svært lite. Kan han så mye med dette her, liksom..? Hva kan jeg forvente? Jeg aner ikke.. Jeg har "bedre" erfaringer med fysiske ting, om du forstår.

Kansje synes jeg at jeg får bestemme litt for mye selv, og jeg vet ikke helt hvor bra det er.. Jeg får kansje ta det som et godt tegn, at han stoler på meg? :) Jeg tenker bare litt høyt her. Men det er som du sier - han kan ikke vite hva jeg trenger og skal være min samarbeidspartner. Et godt poeng.. Har ikke tenkt slik på det før.

Aner DU hvor mye god og konstruktiv hjelp du gir her på forumet, frosken? Jeg syns du er kjempeflink! Selv om du av og til er litt streng med meg... Men det er som sagt bare bra. God helg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...