Gå til innhold

Nakkevondt..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på det meste og de fleste...

Psykiske problemer kan føre til det du beskriver, vondt i nakke og hode. Det er fordi man kan bli veldig anspent av de vonde tankene sine, og det blir ofte feil for kroppen, og kan føre til fysiske smerter.

Men sånn som du sier, så kan det også gå motsatt. Når du har mye vondt i hodet, så trives man jo selvsagt ikke. Og varer dette lenge, så er det jo lett for å begynne å tenke at man må leve slik resten av livet, med de begrensningene det medfører. Og da kan man bli deprimert.

Så noe klart skille mellom psyke og kropp eksisterer egentlig bare i diagnose - verdenen. Mange psykisk lidende har ikke fysiske plager, og mange med fysiske plager har ikke psykiske lidelser. Men det er allikevel vanlig å oppleve begge deler.

Etter hva jeg vet så kan man godt få behandling for begge deler, om fagfolkene mener det er nødvendig såklart. Det er ikke sånn at de kanskje tenker at det som kom først er de fysiske plagene, og dermed bare konsentrerer seg om den delen. De prøver såklart å avklare disse sammenhengene, men de innser nok at det er jo så vanskelig å vite på forhånd at de sannsynligvis vil satse på begge deler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274476-nakkevondt/#findComment-2219381
Del på andre sider

Gjest lyspæra65

hva kom først? jeg fikk migrene etter mange år med for mye stress, og migrene kommer i mange former, noen har mer smerter nedover i nakke/bakhodet mens andre har "vanlig" rundt selve hodet, noen bare foran osv. Og spenner man musklene pga stress (noe som også er individuelt hvor man spenner seg, f eks mange klager over stive skuldre, jeg er ganske myk der men halve ryggen min har stive muskler) så gjør det jo også vondt.

Kan være du egentlig ikke har tenkt over du har det vanskelig, og at kroppen nå sier ifra med at det begynner å gjøre veldig vondt? Kropp og psyke henger godt sammen, men klart dette kan ha startet i nakken også, av en eller annen grunn. Blir du da usosial/orker ingenting pga smertene, så blir du bare deprimert, noe som igjen fører til mer vondt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274476-nakkevondt/#findComment-2219426
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...