Gå til innhold

Freelance?

Anbefalte innlegg

Gjest journspire
Skrevet

Hvordan fungerer egentlig dette med freelancing? Jeg er ikke utdannet journalist og har heller ingen erfaring.

Sett at jeg har noen reiseartikler liggende: Hva kan jeg forvente i betaling per artikkel? Må jeg være medlem av freelance-forbundet?

Gjest Meiale
Skrevet

De aller fleste aviser/blader/magasiner o.l krever at du har en frilansavtale med dem. Og for å få frilansavtale, må du gjerne ha journalistutdanning eller erfaring. Det er nesten slutt på den tiden der 9 av 10 journalister ikke hadde utdannelse.

Du kan jo selvsagt prøve, det skader ikke. Men husk da at de vil ha gode bilder (mange å velge i) og helst satt opp i InDesign el. programmer.

Gjest journspire
Skrevet

De aller fleste aviser/blader/magasiner o.l krever at du har en frilansavtale med dem. Og for å få frilansavtale, må du gjerne ha journalistutdanning eller erfaring. Det er nesten slutt på den tiden der 9 av 10 journalister ikke hadde utdannelse.

Du kan jo selvsagt prøve, det skader ikke. Men husk da at de vil ha gode bilder (mange å velge i) og helst satt opp i InDesign el. programmer.

- Er det likevel en sjanse for å få det på trykk dersom artikkelen er kjempebra, og man bare sender dem den uten avtale?

Vedr. artikler (ikke reiseartikler) som inneholder intervjuer med anonyme kilder: Hvordan er reglene for dette? Må bladet/avisen ha navnet deres for å kunne dobbeltsjekke?

Gjest tror jeg
Skrevet

- Er det likevel en sjanse for å få det på trykk dersom artikkelen er kjempebra, og man bare sender dem den uten avtale?

Vedr. artikler (ikke reiseartikler) som inneholder intervjuer med anonyme kilder: Hvordan er reglene for dette? Må bladet/avisen ha navnet deres for å kunne dobbeltsjekke?

Tviler på at dem velger å sette artikkel på trykk, der kilder er hemmelige, og forfatter ukjent. troverdigheten blir for liten. de vil nok ikke ta sjansen på å dumme seg ut.

Gjest Meiale
Skrevet

Bra og bra. Kommer an på hvem du sender det til.

Ang. anonymitet og kilder, er dette veldig, veldig strengt. Man skal, nesten uten unntak, ha åpne kilder. Eneste kan være i f.eks overgrepssaker, fare for liv og helse (hevnaksjoner), arbeidstvister (om det er fare for at vedkommende kan miste jobben) o.l. Og JA, ansv. redaktør kommer til å kreve å få vite navnet på kilden, selv om h*n anonymiseres i intervjuet.

Skrevet

Er det agurktid, kan du i hvert fall prøve deg med noen agurkartikler (for eksempel reiseartikler) til lokalavisa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...