Gå til innhold

Freelance?

Anbefalte innlegg

Gjest journspire
Skrevet

Hvordan fungerer egentlig dette med freelancing? Jeg er ikke utdannet journalist og har heller ingen erfaring.

Sett at jeg har noen reiseartikler liggende: Hva kan jeg forvente i betaling per artikkel? Må jeg være medlem av freelance-forbundet?

Gjest Meiale
Skrevet

De aller fleste aviser/blader/magasiner o.l krever at du har en frilansavtale med dem. Og for å få frilansavtale, må du gjerne ha journalistutdanning eller erfaring. Det er nesten slutt på den tiden der 9 av 10 journalister ikke hadde utdannelse.

Du kan jo selvsagt prøve, det skader ikke. Men husk da at de vil ha gode bilder (mange å velge i) og helst satt opp i InDesign el. programmer.

Gjest journspire
Skrevet

De aller fleste aviser/blader/magasiner o.l krever at du har en frilansavtale med dem. Og for å få frilansavtale, må du gjerne ha journalistutdanning eller erfaring. Det er nesten slutt på den tiden der 9 av 10 journalister ikke hadde utdannelse.

Du kan jo selvsagt prøve, det skader ikke. Men husk da at de vil ha gode bilder (mange å velge i) og helst satt opp i InDesign el. programmer.

- Er det likevel en sjanse for å få det på trykk dersom artikkelen er kjempebra, og man bare sender dem den uten avtale?

Vedr. artikler (ikke reiseartikler) som inneholder intervjuer med anonyme kilder: Hvordan er reglene for dette? Må bladet/avisen ha navnet deres for å kunne dobbeltsjekke?

Gjest tror jeg
Skrevet

- Er det likevel en sjanse for å få det på trykk dersom artikkelen er kjempebra, og man bare sender dem den uten avtale?

Vedr. artikler (ikke reiseartikler) som inneholder intervjuer med anonyme kilder: Hvordan er reglene for dette? Må bladet/avisen ha navnet deres for å kunne dobbeltsjekke?

Tviler på at dem velger å sette artikkel på trykk, der kilder er hemmelige, og forfatter ukjent. troverdigheten blir for liten. de vil nok ikke ta sjansen på å dumme seg ut.

Gjest Meiale
Skrevet