Gå til innhold

Prisforskjell på vanlige og økologiske varer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kikket tilfeldigvis på en pose økologisk cornflakes på butikken i dag og holdt på å få sjokk! Den vanlige cornflaksen kostet 41,- for en kilo mens kilosprisen på den økologiske var 143,-!!!!!! Ikke kom og fortell meg at det er _så_ mye dyrere å dyrke økologisk...

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags økologiske varer du kjøper. (Cornflakes er uansett ikke sunt.) I den butikken jeg handler er de økologiske varene faktisk noen ganger billigere enn de ikke økologiske. Havregryn er alltid billigere med mindre man kjøper den varianten som uansett er av dårlig kvalitet, og de fleste grønnsaker koster det samme eller er kanskje 10-15% dyrere. Jeg synes det er verdt det for å slippe å innta så mye sprøytemidler.

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags økologiske varer du kjøper. (Cornflakes er uansett ikke sunt.) I den butikken jeg handler er de økologiske varene faktisk noen ganger billigere enn de ikke økologiske. Havregryn er alltid billigere med mindre man kjøper den varianten som uansett er av dårlig kvalitet, og de fleste grønnsaker koster det samme eller er kanskje 10-15% dyrere. Jeg synes det er verdt det for å slippe å innta så mye sprøytemidler.

Jeg kjøper ikke cornflakes, men la merke til prisforskjellen. :o)

Gjest lyspæra65
Skrevet

Det er vanskelig å få skikkelig avling (altså naturlig stor kontra stor pga sprøyting) uten all slags farlige sprøytemidler på, og ofte er "vanlige" produkter proppet med e-stoffer heller enn mer av råstoffene man vil ha i. Ofte er økologiske produkter uten e-stoffer, ihvertfall de jeg har sett på og vurdert å kjøpe. Og da er det mer "mat" i dem enn i billigere varianter, f eks se på euro shopper og first price, det er billig pga det omtrent ikke inneholder annet enn e-stofferø

Skrevet

Det er vanskelig å få skikkelig avling (altså naturlig stor kontra stor pga sprøyting) uten all slags farlige sprøytemidler på, og ofte er "vanlige" produkter proppet med e-stoffer heller enn mer av råstoffene man vil ha i. Ofte er økologiske produkter uten e-stoffer, ihvertfall de jeg har sett på og vurdert å kjøpe. Og da er det mer "mat" i dem enn i billigere varianter, f eks se på euro shopper og first price, det er billig pga det omtrent ikke inneholder annet enn e-stofferø

Jeg kjøper sjelden first price eller euroshopper matvarer også. Kjøpte en 4 kilos pose med poteter fra euroshopper til påske, men så og si alle potetene hadde svarte flekker! Aldri mer.

Skrevet

Jeg kjøper ikke cornflakes, men la merke til prisforskjellen. :o)

De økologiske frokostblandingene jeg har sett koster så vidt jeg husker også mye.

Skrevet

Det er enkelte e-stoffer som er tillatt i økologisk mat også, bare for å ha sagt det.

Skrevet

Det er enkelte e-stoffer som er tillatt i økologisk mat også, bare for å ha sagt det.

Det er ikke alle e-stoffer som er kunstige.

Skrevet

Nei, men de er fortsatt e-stoffer. Jeg sier ikke at alle e-stoffer er usunne. :-)

Skrevet

Hvis du kun snakker om tørrvarer kan jeg ikke hjelpe deg. Men økologisk melk f.eks. koster bare 1-2 krone mer. Samme med rømme. Økologiske egg koster noe mer, mens egg fra kun frittgående høner ikke er så dyre. Noe økologisk kjøtt er omtrent lik pris som vanlig kjøtt. F.eks. Gildes økologiske indrefilet koster bare 10 kr mer pr. kilo. Og er det noe som er viktig å støtte opp om så er det dyrevelferd, mener nå jeg da. Derfor støtter jeg f.eks. aldri Prior før den dagen de kommer med økologisk kylling.

Gjest lyspæra65
Skrevet

nei jeg vet, salt har vel et e-nummer også så vidt jeg husker? og noen konserveringsmidler er jo bra så de er vel tillatt. Det jeg tenker på er disse kunstige fargestoffer osv som overhodet ikke er bra i store mengder, og ser på first price o.l produkter så består de jo av nesten bare e-nummer! kan umulig være bra alt sammen..

Skrevet

nei jeg vet, salt har vel et e-nummer også så vidt jeg husker? og noen konserveringsmidler er jo bra så de er vel tillatt. Det jeg tenker på er disse kunstige fargestoffer osv som overhodet ikke er bra i store mengder, og ser på first price o.l produkter så består de jo av nesten bare e-nummer! kan umulig være bra alt sammen..

Helt enig med deg! Mat som er stappende fulle av e-stopper holder jeg meg så langt unna som mulig.

Skrevet

E-stopper = e-stoffer selvfølgelig

Skrevet

Hvis du kun snakker om tørrvarer kan jeg ikke hjelpe deg. Men økologisk melk f.eks. koster bare 1-2 krone mer. Samme med rømme. Økologiske egg koster noe mer, mens egg fra kun frittgående høner ikke er så dyre. Noe økologisk kjøtt er omtrent lik pris som vanlig kjøtt. F.eks. Gildes økologiske indrefilet koster bare 10 kr mer pr. kilo. Og er det noe som er viktig å støtte opp om så er det dyrevelferd, mener nå jeg da. Derfor støtter jeg f.eks. aldri Prior før den dagen de kommer med økologisk kylling.

Jeg ser jo at ikke all økologisk mat er så mye dyrere enn ikke-økologisk, men denne cornflakesen fikk meg til å sperre øynene opp gitt. Ikke så den noe særlig innbydende og appetittelig ut heller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...