Gå til innhold

Angående feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest ja det var det da
Skrevet

Er det vanlig at man får sine feriepenger når man slutter i en bedrift/firma. Jeg har nå vært fast ansatt siden feburar. Men vært vikar siden august via en vikar byrå. Hvis jeg får ferie pengene mine når jeg slutter, blir de skattet?

Og hvordan regner man feriepengene igjen, altså var det 10% eller 12% av brutto eller netto lønn. Håper noen kan svare.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er vanlig å utbetale feriepenger til de som slutter.

Feriepengene beregnes av brutto lønn, fereipengesatsen er avhengig av om du er fagorgnisert eller ikke, er du fagorganisert er satsen 12% ellers er det 10,2%.

Feriepenger er skattepliktig inntekt, men skattedirektoratet har sagt at feriemåneden er skattefri, dvs at får du feriepenger for år 2006 utbetalt i 2007 er det skattefri utbetaling, men hvis du får feriepenger for 2007 utbetalt i 2007 skal det beregnes skatt av utbetalingen.

Hilsen

Skrevet

Med 4 ukers ferie skal du ha 10,2 % i feriepenger. Har du avtale om 5 ukers ferie er satsen 12 %.

Skrevet

Det er vanlig å utbetale feriepenger til de som slutter.

Feriepengene beregnes av brutto lønn, fereipengesatsen er avhengig av om du er fagorgnisert eller ikke, er du fagorganisert er satsen 12% ellers er det 10,2%.

Feriepenger er skattepliktig inntekt, men skattedirektoratet har sagt at feriemåneden er skattefri, dvs at får du feriepenger for år 2006 utbetalt i 2007 er det skattefri utbetaling, men hvis du får feriepenger for 2007 utbetalt i 2007 skal det beregnes skatt av utbetalingen.

Hilsen

Hos oss får alle 12%, også de som ikke er fagorganisert, det er vel det vanlige. Uorganiserte er gratispassasjerer somfølger med på lasset.

Det er vel muligens bare de som er organisert i et LO-forbund som skulle hatt 12%.

Skrevet

Det er galt nok å betale mye skatt, om vi ikke skulle straffes med å få mindre feriepenger også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...