Gå til innhold

Til NHD Viktig

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan stille deg noen spørsmål på email. Det gjelder min datter som er deprimert. Hun var nær ved å bli lagt inn i helgen pga selvskading og at hun sirkler rundt selvmordstanker. Hun hopper over ventetiden nå og skal til vurdering på BUP på mandag. Jeg selv føler at jeg trenger informasjon om hvordan jeg som forelder kan hjelpe min datter best mulig. Jeg kan ikke diskutere dette åpent på nettet da jeg har oppdaget hun kikker innom her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør sørge for å få foreldreveiledning fra Bup. Har du snakket med dem ennå?

Nei. Det har skjedd så mye her at jeg har vært nødt til å passe på min datter. På fredag var vi på akutt time hos legen og nå har vi fått time på mandag så jeg snakker ikke med de før da.Legen har også vaslet akutten hvis det blir kritisk i løpet av helgen. Jeg aner jo ikke hvordan psykiatrien fungerer men jeg er redd jeg skal bli stående helt utenfor. Jeg trenger faktisk noen å snakke med nå føler jeg. Jeg ønsker ikke å overta prosessen som min datter må inn i for å få løst dette. Jeg vil bare vite hvordan jeg skal være. Hvor mye jeg kan forvente av henne. Hva jeg må passe på osv. Jeg har taklet dette bra til nå føler jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/#findComment-2219767
Del på andre sider

Nei. Det har skjedd så mye her at jeg har vært nødt til å passe på min datter. På fredag var vi på akutt time hos legen og nå har vi fått time på mandag så jeg snakker ikke med de før da.Legen har også vaslet akutten hvis det blir kritisk i løpet av helgen. Jeg aner jo ikke hvordan psykiatrien fungerer men jeg er redd jeg skal bli stående helt utenfor. Jeg trenger faktisk noen å snakke med nå føler jeg. Jeg ønsker ikke å overta prosessen som min datter må inn i for å få løst dette. Jeg vil bare vite hvordan jeg skal være. Hvor mye jeg kan forvente av henne. Hva jeg må passe på osv. Jeg har taklet dette bra til nå føler jeg.

Jeg synes også det virker som om du har taklet det svært bra. Håper bup innser betydningen av å trekke deg inn i behandlingen av din datter, og med det mener jeg nettopp at dere sammen må din datter må diskutere hvordan hverdagen hjemme skal være.

Uten å kjenne detaljer i din datters historie, så har jeg lyst til å si at selvskading etterhvert har blitt svært vanlig blant ungdom, og at det kan være fasinerende for en ungdom å merke hvilken sterk effekt slike tanker og handlinger har på omgivelsene.

Det er en vanskelig balanse mellom å ikke overse og å overdramatisere.

Lykke til i en vanskelig situasjon!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/#findComment-2219778
Del på andre sider

Jeg synes også det virker som om du har taklet det svært bra. Håper bup innser betydningen av å trekke deg inn i behandlingen av din datter, og med det mener jeg nettopp at dere sammen må din datter må diskutere hvordan hverdagen hjemme skal være.

Uten å kjenne detaljer i din datters historie, så har jeg lyst til å si at selvskading etterhvert har blitt svært vanlig blant ungdom, og at det kan være fasinerende for en ungdom å merke hvilken sterk effekt slike tanker og handlinger har på omgivelsene.

Det er en vanskelig balanse mellom å ikke overse og å overdramatisere.

Lykke til i en vanskelig situasjon!

Jeg har også det i tankene. Men videre tenker jeg at jeg kan ikke reagere annet enn på hva hun sier. jeg har snakket om musikkstilen emo...det er greit det har jeg sagt men at jeg blir betenkt over at mange faktisk dyrker psykiske lidelser som en trend. Likevel...det er det nok historie her...og jeg responderer på det hun sier ...uansett så kan det ikke bli galt tenker jeg...slenger du ut trusler om selvmord og kutter deg opp på armene så må jeg reagere uten å tolke dette på noen måte. Om jeg setter igang bøtteballetten uten at det er det alvoret jeg frykter ligger bak her så må hun konfronteres med det. som jeg sa til henne da hun motstrebene ble med til legen med oppkutta armer...folk som sier at de skal ta livet av seg bestemmer ingenting mer...vi kommer overhodet ikke unna at du skal til legen...jeg følte at hun ble glad for at jeg sa det så sterkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/#findComment-2220234
Del på andre sider

Jeg har også det i tankene. Men videre tenker jeg at jeg kan ikke reagere annet enn på hva hun sier. jeg har snakket om musikkstilen emo...det er greit det har jeg sagt men at jeg blir betenkt over at mange faktisk dyrker psykiske lidelser som en trend. Likevel...det er det nok historie her...og jeg responderer på det hun sier ...uansett så kan det ikke bli galt tenker jeg...slenger du ut trusler om selvmord og kutter deg opp på armene så må jeg reagere uten å tolke dette på noen måte. Om jeg setter igang bøtteballetten uten at det er det alvoret jeg frykter ligger bak her så må hun konfronteres med det. som jeg sa til henne da hun motstrebene ble med til legen med oppkutta armer...folk som sier at de skal ta livet av seg bestemmer ingenting mer...vi kommer overhodet ikke unna at du skal til legen...jeg følte at hun ble glad for at jeg sa det så sterkt.

Håper dere får god hjelp på bup! Dette er et vanskelig terreng å navigere i. For noen uker siden viste min niese meg en hjemmeside laget av en 14-åring som påsto at hun var tilhenger av emo, og som hadde lagt ut bilder som var egnet både til å sjokkere - og kanskje også imponere - jevnaldrende. Jeg er enig med deg i at man i utgangspunktet skal ta ungdom som starter med selvskading på alvor, men det er også greit å kjenne til de mer uventede aspekter av dette.

Hvis datteren din også sliter med lærevansker, så bør bup enten bruke egne pedagoger eller be ppt om å se på mulighetene for bedring i hennes situasjon på skolen.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/#findComment-2220393
Del på andre sider

Annonse

Håper dere får god hjelp på bup! Dette er et vanskelig terreng å navigere i. For noen uker siden viste min niese meg en hjemmeside laget av en 14-åring som påsto at hun var tilhenger av emo, og som hadde lagt ut bilder som var egnet både til å sjokkere - og kanskje også imponere - jevnaldrende. Jeg er enig med deg i at man i utgangspunktet skal ta ungdom som starter med selvskading på alvor, men det er også greit å kjenne til de mer uventede aspekter av dette.

Hvis datteren din også sliter med lærevansker, så bør bup enten bruke egne pedagoger eller be ppt om å se på mulighetene for bedring i hennes situasjon på skolen.

Lykke til:-)

Tusen takk og jeg er glad for svar fra deg da jeg opplever det du skriver her inne som fornuftige og gode ting.

Jeg kommer til å be om en foreldreveiledning og forhåpentligvis samtale hvor jeg kan legge frem mine tanker og bakgrunnen til Jone. Jeg har allerede lagt en plan i hodet mitt. Jeg er når jeg først får tenkt meg om ikke så dum på dette med å kunne kommunisere så da får de ta den informasjonen som de vil.

Hun har ett overraskende høyt snitt i karakterer i forhold til innsats og skoledeltagelse. Men jeg vil også ha ppt med på laget.

Dette er en familie som nå først de to tre siste årene har klart å få skikkelig orden på ting. Det er en lang historie og innvolverer barnas far.

Kanskje det er derfor det bryter frem nå fordi hun har en mamma som er såpass sterk at hun vet jeg vil tåler det...???

Takk! Jeg er ved godt mot;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274536-til-nhd-viktig/#findComment-2220425
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...