Gå til innhold

Spleise på gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kommer den "gaven er verdt litt enn kuverten"-regelen fra?! Det har jeg aldri hørt noe om.

Jeg tror den ideen kommer fra moder'n. Mødre har som kjent alltid rett ;-)

Skrevet

De du kaller vedheng er med på å bestemme prisen på gaven. Det er klart at de med to inntekter i en husstand har bedre råd enn meg som bor alene. Når det blir fire mot en blir man fort *kjip* hvis man ikke vil være med på å dele på den foreslåtte gaven.

Da synes jeg du skal si at "dette er det jeg føler jeg har råd til å bidra med". Søsken bør forstå sånt. Jeg er forøvrig i samme situasjon som deg, singel.

Skrevet

De du kaller vedheng er med på å bestemme prisen på gaven. Det er klart at de med to inntekter i en husstand har bedre råd enn meg som bor alene. Når det blir fire mot en blir man fort *kjip* hvis man ikke vil være med på å dele på den foreslåtte gaven.

Jo, men de med to inntekter skal jo også kjøpe gaver til ektefellens familie og venner. Så selv om de har "dobbelt opp" med inntekt, så har de også "dobbelt opp" med gavemottagere. (For ikke å snakke om mer enn dobelt så mange munner å mette på inntekten sin, hvis de også har barn).

Men det må da være helt OK å differensiere dersom en av søsknene har dårligere råd. Jeg var student lenger enn mine søstre, og da tok de to til orde for at jeg skulle spytte en lavere sum i kassa. Men jeg må innrømme at jeg ikke ville syntes det hadde vært lett å selv be om å få spytte i lavere.

Skrevet

Jo, men de med to inntekter skal jo også kjøpe gaver til ektefellens familie og venner. Så selv om de har "dobbelt opp" med inntekt, så har de også "dobbelt opp" med gavemottagere. (For ikke å snakke om mer enn dobelt så mange munner å mette på inntekten sin, hvis de også har barn).

Men det må da være helt OK å differensiere dersom en av søsknene har dårligere råd. Jeg var student lenger enn mine søstre, og da tok de to til orde for at jeg skulle spytte en lavere sum i kassa. Men jeg må innrømme at jeg ikke ville syntes det hadde vært lett å selv be om å få spytte i lavere.

Gode argumenter!

Skrevet

Gode argumenter!

Takk for det! :-)

Egentlig synes jeg at hele spørsmålet om hvordan man skal dele regninga når man spleiser er nokså slitsomt! Nesten grunn god nok i seg selv til IKKE å spleise! ;-)

Jeg har mest opplevd det litt problematisk i forbindelse med noen vennespleisinger, både som den enslige som "måtte" betale like mye som par, og som "medlem av et par" som "måtte" betale dobbelt så mye som enslige venner til dobbelt så mange folk! ;-)

Erfaringen gjennom årene har gjort at jeg helst bare tar initiativ til spleisling med tilnærmelsesvis "like" folk, altså både med hensyn til hvor nære man står gavemottageren, at medspleiserne også er par, at man trolig ville bruke omtrent det samme på gaven osv.

Skrevet

Takk for det! :-)

Egentlig synes jeg at hele spørsmålet om hvordan man skal dele regninga når man spleiser er nokså slitsomt! Nesten grunn god nok i seg selv til IKKE å spleise! ;-)

Jeg har mest opplevd det litt problematisk i forbindelse med noen vennespleisinger, både som den enslige som "måtte" betale like mye som par, og som "medlem av et par" som "måtte" betale dobbelt så mye som enslige venner til dobbelt så mange folk! ;-)

Erfaringen gjennom årene har gjort at jeg helst bare tar initiativ til spleisling med tilnærmelsesvis "like" folk, altså både med hensyn til hvor nære man står gavemottageren, at medspleiserne også er par, at man trolig ville bruke omtrent det samme på gaven osv.

"Erfaringen gjennom årene har gjort at jeg helst bare tar initiativ til spleisling med tilnærmelsesvis "like" folk, altså både med hensyn til hvor nære man står gavemottageren, at medspleiserne også er par, at man trolig ville bruke omtrent det samme på gaven osv."

Jeg prøver å leve etter samme spleiseregler. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...