Gå til innhold

Vaske klær med farger

Anbefalte innlegg

Gjest farga klær
Skrevet

Hvordan deler dere inn klær når dere skal vaske? Sort og hvitt hver for seg, men hva med resten? Rødt, blått, grønt, gult? Har ikke mange plagg av hver farge så synes det er litt "bortkasta" å kjøre en maskin med hver farge, men smitter alle fargene over på hverandre blir det jo grusomt. Mørk blått, grønt osv kan jeg jo vaske med svart, men hva med knallfargede klær? Ja, jeg er nybegynner ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Vanligvis farger ikke klær av så mange vasker så jeg deler stort sett i tre-fire:

- ull

- 60 graders (sengetøy, undertøy og hvite/lyse t-skjorter)

- 40 graders kulørt

- 40 graders hvitt/lyst

Skrevet

Jeg deler i3 fargehauger - hvitt, blått og rødt.

Med blått går svart og mørke farger. Med rødt går rosa og lilla etc. Lysere farger som gult etc. går sammen med det hvite.

Så deler jeg fargehaugene i temperaturhauger - stort sett 40 og 60 grader. Innimellom tar jeg en 95 graders vask også.

Dette fungerer veldig godt for meg i alle fall. Klærne farger ytterst sjelden av. Da er det som oftest ett nytt og fargesterkt plagg som avgir mye farge. Mistenker jeg at jeg har ett slikt plagg, så hender det jeg vasker det for seg selv eller med nesten helt like farger.

Gjest Tacomix
Skrevet

Mine klær farger ikke. Har sjekket det ut. Jeg pleier bare å ta sengetøy og undertøy/sokker på 60 grader. På 40 grader tar jeg svart, hvitt og andre farger. Men ikke rødt når jeg har hvitt og motsatt. Sorterer ikke så nøye.

Å ull tar jeg på et eget ullprogram og 30 grader.

Skrevet