Gå til innhold

Vaske klær med farger

Anbefalte innlegg

Gjest farga klær
Skrevet

Hvordan deler dere inn klær når dere skal vaske? Sort og hvitt hver for seg, men hva med resten? Rødt, blått, grønt, gult? Har ikke mange plagg av hver farge så synes det er litt "bortkasta" å kjøre en maskin med hver farge, men smitter alle fargene over på hverandre blir det jo grusomt. Mørk blått, grønt osv kan jeg jo vaske med svart, men hva med knallfargede klær? Ja, jeg er nybegynner ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Vanligvis farger ikke klær av så mange vasker så jeg deler stort sett i tre-fire:

- ull

- 60 graders (sengetøy, undertøy og hvite/lyse t-skjorter)

- 40 graders kulørt

- 40 graders hvitt/lyst

Skrevet

Jeg deler i3 fargehauger - hvitt, blått og rødt.

Med blått går svart og mørke farger. Med rødt går rosa og lilla etc. Lysere farger som gult etc. går sammen med det hvite.

Så deler jeg fargehaugene i temperaturhauger - stort sett 40 og 60 grader. Innimellom tar jeg en 95 graders vask også.

Dette fungerer veldig godt for meg i alle fall. Klærne farger ytterst sjelden av. Da er det som oftest ett nytt og fargesterkt plagg som avgir mye farge. Mistenker jeg at jeg har ett slikt plagg, så hender det jeg vasker det for seg selv eller med nesten helt like farger.

Gjest Tacomix
Skrevet

Mine klær farger ikke. Har sjekket det ut. Jeg pleier bare å ta sengetøy og undertøy/sokker på 60 grader. På 40 grader tar jeg svart, hvitt og andre farger. Men ikke rødt når jeg har hvitt og motsatt. Sorterer ikke så nøye.

Å ull tar jeg på et eget ullprogram og 30 grader.

Skrevet

Har jeg få klær, men må vaske, tar jeg bare to vasker -lyst og mørkt. Men vanligvis tar jeg en blå vask -alt fra lyseblått til mørkeblått- hvor jeg også slenger i de få grønne plaggene jeg har, en rosarød, en beige som også får med de få gule plaggene jeg har, en svart/svært mørk, en hvit med mønster, og en helt hvit. Håndklær og annet det ikke er så veldig nøye med kjører jeg bare to vasker med -en lys og en mørk. Jeg har egentlig aldri opplevd å få uønskede farger på klærne mine.

Gjest miss orange
Skrevet

Ja, det er et dilemma det der. hehe... Min sønn løste det ved å ha bare sorte t-skjorter da han måtte begynne å vaske selv.

Her hjemme bruker vi også mye sort. Sammen med sort med tar jeg mørkegrøn, marine og andre mørke farger. Sengetøy og håndklær vasker jeg på 75 grader. De fyller jo bra opp i trommelen,s å der er det ingen problem med fargeblanding.

Hvite klær vasker jeg sammen med lyse klær. Fargesterke klær prøver jeg meg fram med når de er nye. Legger ved en enslig hvit sokk eller en gammel klut for å teste. Det hender jeg slenger to knallrøde topper på hurtigvask i maskinen. Gidder ikke spare så lenge.

Annonse

Skrevet

Vi er 6 stk hos oss, så det går greit å ha en rosa vask, en rød, en svart, en mørkeblå og en hvit. Resten fordeler vi, f eks mørkeblå og sort, grønt og blått. Samme nyanser samlet i allefall om jeg blander.

Gjest Så det såh
Skrevet

Vi er 6 stk hos oss, så det går greit å ha en rosa vask, en rød, en svart, en mørkeblå og en hvit. Resten fordeler vi, f eks mørkeblå og sort, grønt og blått. Samme nyanser samlet i allefall om jeg blander.

Rosa og rødt har jo ingen hensikt å skille!

Skrevet

Rosa og rødt har jo ingen hensikt å skille!

Klart jeg skiller rødt og rosa. Det er jo flere nyanser i de farvene, lys rosa og mørk rød, så de lyse og mørke går hver for seg.

Det er uansett så mye klær her at en farve som regel betyr full maskin.

Skrevet

Jeg har hvitt for seg. Noen få lyselysegule plagg oppi.

Så har jeg en for rødt. Der har je rødt, rosa, oransje, lilla, og sterke gulfarger.

Til slutt en for mørkt. Svart, grått, blått, grønt, brunt.

Disse tre kategoriene bruker jeg på alle klærne til barnet, håndkler, t-skjorter og undertøyet til oss voksne, og noen få gensere og bukser.

Resten av våre voksnes bukser og gensere har sin egen dunk, og vi har så lite klær med sterke farger at dette blir vasket sammen alt sammen. (På bare 40 grader, det andre på 60)

I tillegg har jeg ull for seg. Har begynt å vaske all ull sammen uansett farge, for hvit ull holder seg ikke hvit på noen måte så det er bare upraktisk uansett.

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg har kurver til kok ( håndklær, kluter etc) lysvask (alt i hvit og lyse farger, en til farger (mørkere, rødt, grønt etc) og en til sort.

Jeg ser gjerne når et plagg kan smitte farger når jeg kjøper det, og da er det viktig å få vasket dette alene i førsten til det ikke farger mer. Men jeg må si det er svært lenge siden jeg var borti et slikt plagg.

Vi er fire i husstanden så det er ikke noe problem å få fyldt opp kurvene med tøy i "riktig farge".

Hvis det er noe jeg bare må vaske før kurvene gir en hel maskin så kan jeg legge mørke klær sammen med svarte, det går helt greit. Og jeg kan putte noen håndklær sammen med det lyse tøyet (håndklær man bare har tørket håret med for eksempel er jo ikke skittent)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...