Gå til innhold

Hva man skal hos legen

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg trenger hjelp
Skrevet

Jeg er veldig overvektig. Har bmi på 30. Jeg har prøvd å slanke meg, men jeg får det ikke til. Har alltid vært rund, så er sikkert mange vaner som er vanskelig å endre. Jeg har bestemt meg for å be om hjelp. må jeg si til telefondama hvorfor jeg skal til legen? Dem spør jo alltid. Og vil legen være behjelpelig med noe oppfølgingsprogram eller lignende?

Dette er en stor kamel for meg. gruer meg, men vet at jeg må snu nå mens jeg er ung. er jente på 23. Vil ikek være stor mer. Har ingen ønske om å bli tynn, men å bli normal. Vil kjøpe klær normale størrelser og klare å bevege meg uten å bli så andpusten. Dette blir en kamp. Men jeg er villig nå!

Videoannonse
Annonse
Gjest litt lubben jeg og :)
Skrevet

Hei,

Så lenge du ikke ber om hastetime når du ringer legekontoret, har de ikke lov å kreve at du skal fortelle hva som er problemet. Bare si at du trenger time , dette haster ikke så du kan vente en ukers tid eller slik og ferdig med det.

Det som legen skal gjøre er å sjekke vekten og høyde, og regne ut BMI en gang til. Ikke at de ikke stoler på deg, men de må liksom gjøre det selv. Og så blir du mest sansynligvis henvist til ernæringsfysiolog, kanskje noen kondisjonstest eller liknende som skal finne ut om din nåværende vekt påvirker ditt funksjonsnivå, om du sliter mye eller har god kondisjon til tross dette. I noen tilfeller blir man henvist til mageoperasjon, dvs at man får satt inn en klem på magesekken som minsker volumet slik at du ikke klarer å spise så mye mat før du blir skikkelig mett. Men dette skjer jo videre i foreløpet, de prøver alltid andre metoder først, som å legge om kostholdet, øke trening osv..

Lykke til :)

Skrevet

Du kan jo bare si til sekretæren at du ønsker en generell legesjekk. Så, når du kommer inn til legen, forteller du hvorfor du egentlig har kommet.

Skrevet

Hei,

Så lenge du ikke ber om hastetime når du ringer legekontoret, har de ikke lov å kreve at du skal fortelle hva som er problemet. Bare si at du trenger time , dette haster ikke så du kan vente en ukers tid eller slik og ferdig med det.

Det som legen skal gjøre er å sjekke vekten og høyde, og regne ut BMI en gang til. Ikke at de ikke stoler på deg, men de må liksom gjøre det selv. Og så blir du mest sansynligvis henvist til ernæringsfysiolog, kanskje noen kondisjonstest eller liknende som skal finne ut om din nåværende vekt påvirker ditt funksjonsnivå, om du sliter mye eller har god kondisjon til tross dette. I noen tilfeller blir man henvist til mageoperasjon, dvs at man får satt inn en klem på magesekken som minsker volumet slik at du ikke klarer å spise så mye mat før du blir skikkelig mett. Men dette skjer jo videre i foreløpet, de prøver alltid andre metoder først, som å legge om kostholdet, øke trening osv..

Lykke til :)

Tviler på at det er aktuelt med noen operasjon når man "bare" har en BMI på 30. Det er jo bare på grensen til alvorlig fedme.

Skrevet

Vanligvis spør de hva det gjelder for å vite om de skal gi deg en akuttime eller ikke. Du kan bare si at du ikke trenger akuttime, så trenger du ikke opplyse om mer i telefonen. Hvis de skulle spørre om mer kan du bare si at det ønsker du ikke å snakke med andre enn legen om.

Gjest lykke til
Skrevet

Du får nok ikke så mye hjelp hos legen heller, med mindre du har tenkt å be om slankepiller eller noe sånt. Da er regla spis mindre, tren mer....

Kan anbefale deg å melde deg på kurs eks Grete Roede eller en slankeklubb alla vg sin, eller slankere.com(gratis).

• 2 uker senere...
Gjest litt lubben jeg og :)
Skrevet

Tviler på at det er aktuelt med noen operasjon når man "bare" har en BMI på 30. Det er jo bare på grensen til alvorlig fedme.

Det var ikke det jeg mente heller, føst og fremst blir det jo kontakt med ernæringsfysiolog osv.. Men uansett hvordan det ender, i medisinering eller operasjon, går det gjennom fastlege. Og forresten , det er ikke bare de som har livstruende overvekt som tar denne type operasjon, mange andre og. Ikke for alle fungerer dette med kostholdet , trening og selvkontroll..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...