Gå til innhold

sykemeldt søker jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg føler meg bedre og er såå motivert for å komme tilbake i arbeidslivet. Legen har oppfordret meg til å begynne å lete, og vil friskmelde meg hvis jeg får jobb.

Men jeg er imari redd for at det at jeg har vært uten arbeid i fire måneder skal gjøre det vanskelig for meg å få meg jobb. Kanskje arbeidsgiver vil være redd for at jeg skal bli syk igjen? Jeg har lite fravær fra tidligere, men det ble endel i høst, og fra januar har jeg vært uten jobb.

Jeg har gode referanser, og har masse trening i å skrive søknader, og gå på jobbintervju. Desverre er jeg sjenert og beskjeden, men prøver så godt jeg kan å gjøre et godt inntrykk på intervjuer.

Hva tror dere? Må jeg forvente at det skal bli vanskelig å få meg jobb, eller tror dere jeg kan ha en sjangse?

Er livredd for å få mange avslag for jeg vet hva det gjør med selvfølelsen. Om noen har noe gode forslag til hvordan takle avslag uten å la seg knekke, så setter jeg pris på det også.

Skrevet

Hva er årsaken til at du ikke kan gå tilbake til den jobben du er sykmeldt fra da? Hvis du kan friskmeldes hvis du får deg en ny jobb, hvorfor kan du ikke friskmeldes nå? Synes dette høres merkelig ut jeg, eller er det den nåværende jobben som gjør deg syk?

Gjest melmøll
Skrevet

Hva er årsaken til at du ikke kan gå tilbake til den jobben du er sykmeldt fra da? Hvis du kan friskmeldes hvis du får deg en ny jobb, hvorfor kan du ikke friskmeldes nå? Synes dette høres merkelig ut jeg, eller er det den nåværende jobben som gjør deg syk?

Vikariatet utløp desember 2006, og jeg fikk ikke videre engasjement pga sykdommen

Gjest melmøll
Skrevet

Det høres sikkert merkelig ut ja. Årsaken er jo at jeg er sykemeldt fra arbeidsledighet. Selv om jeg kanskje kan jobbe, så er det mye tøffere å være arbeidssøker, og å begynne i ny jobb. Jeg sliter med angst og depresjon, og det _er_ vanskelig å vite om jeg er frisk eller syk, fordi jeg kan føle meg frisk når jeg er hjemme, men plutselig veldig dårlig hvis jeg får for store utfordringer. Jeg stiller litt dårligere enn andre arbeidssøkere i og med at jeg har sosial angst, og derfor så kommer jeg til å søke rehab, hvis jeg ikke klarer å skaffe meg jobb selv. For at jeg ikke skal havne helt utafor systemet sykemeldes jeg mens jeg søker jobb.

Gjest melmøll
Skrevet

Det høres sikkert merkelig ut ja. Årsaken er jo at jeg er sykemeldt fra arbeidsledighet. Selv om jeg kanskje kan jobbe, så er det mye tøffere å være arbeidssøker, og å begynne i ny jobb. Jeg sliter med angst og depresjon, og det _er_ vanskelig å vite om jeg er frisk eller syk, fordi jeg kan føle meg frisk når jeg er hjemme, men plutselig veldig dårlig hvis jeg får for store utfordringer. Jeg stiller litt dårligere enn andre arbeidssøkere i og med at jeg har sosial angst, og derfor så kommer jeg til å søke rehab, hvis jeg ikke klarer å skaffe meg jobb selv. For at jeg ikke skal havne helt utafor systemet sykemeldes jeg mens jeg søker jobb.

ops jeg mente yrkesrettet attføring, _ikke_ rehab.

Gjest melmøll
Skrevet

ops jeg mente yrkesrettet attføring, _ikke_ rehab.

åh, det er mye å holde styr på her. Jeg går i gruppeterapi og til psykolog akkurat nå, og derfor så søker jeg jobb med ansettelse etter at denne terapien er ferdig. Hadde jeg hatt en jobb så hadde det jo vært greit for da kunne jeg jo gått tilbake f.eks 50-80% . Det er litt være å finne en jobb som har den stillingsprosenten, og som jeg har mulighet for å øke ettersom jeg blir frisk, så derfor er jeg nødt til å være 100% borte en stund til, intil jeg er frisk nok til å satse på 100% stilling. Kunne forsåvidt vært 50% sykemeldt og 50% arbeidsledig men her blir det mye å holde styr på. Pengene kommer fra samme sted og går til samme mottaker.

Skrevet

Bare for å presisere, så var ikke dette noe angrep på noen måte, bare lurte litt på bakgrunnen til at du var sykmeldt fra én jobb, men gjerne ville finne en annen:-)

Gjest melmøll
Skrevet

Bare for å presisere, så var ikke dette noe angrep på noen måte, bare lurte litt på bakgrunnen til at du var sykmeldt fra én jobb, men gjerne ville finne en annen:-)

Neida, tok det ikke som angrep :-) Alle de innleggene var heller ikke noe slags forsvar, men jeg vet at jeg har litt problemer med å uttrykke meg presist. Jeg er altså ikke sykemeldt fra en jobb, men fra arbeidsledighet. Min arbeidsgiver for øyeblikket er NAV.

Skrevet

Neida, tok det ikke som angrep :-) Alle de innleggene var heller ikke noe slags forsvar, men jeg vet at jeg har litt problemer med å uttrykke meg presist. Jeg er altså ikke sykemeldt fra en jobb, men fra arbeidsledighet. Min arbeidsgiver for øyeblikket er NAV.

Hvorfor kan du ikke bli friskmeldt nå? Det er vel ingen forskjell på om du får dagpenger eller sykepenger? Eller er du nødt til å fortelle en kommende arbeidsgiver om at du er sykemeldt, hvis du uansett blir friskmeldt hvis du får jobb?

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Om du er inne i NAV-systemet kan du be om å bli utplassert i en bedrift du kunne tenke deg å jobbe i. Lønnen din kommer fremdeles fra NAV, og du kan selv velge hvor mye du skal jobbe. (F.eks begynne med 50% og øke etterhvert.) NAV har litt kjennskap til hvem som kan ha noe ledig sånn at de prøver å plassere deg et sted der det er videre muligheter. Om du finner ut at du kunne tenke deg å fortsette der du er utplassert, kan du høre om de har mulighet for å tilby deg en stilling. På denne måten finner både du og bedriften ut om du passer inn hos dem.

Gjest melmøll
Skrevet

Om du er inne i NAV-systemet kan du be om å bli utplassert i en bedrift du kunne tenke deg å jobbe i. Lønnen din kommer fremdeles fra NAV, og du kan selv velge hvor mye du skal jobbe. (F.eks begynne med 50% og øke etterhvert.) NAV har litt kjennskap til hvem som kan ha noe ledig sånn at de prøver å plassere deg et sted der det er videre muligheter. Om du finner ut at du kunne tenke deg å fortsette der du er utplassert, kan du høre om de har mulighet for å tilby deg en stilling. På denne måten finner både du og bedriften ut om du passer inn hos dem.

Høres veldig fint ut. Men er ikke det et tilbud for de som går på yrkesrettet attføring?

Skrevet

Høres veldig fint ut. Men er ikke det et tilbud for de som går på yrkesrettet attføring?

Det finnes _også_ under yrkesrettet attføring.

I tillegg er det et tilbud til arbeidsledige som kan trenge noe ekstra hjelp for å komme i gang igjen.

Gjest skeptisk med grunn
Skrevet

Jeg ville vært ekstremt skeptisk til å ansette en som er sykemeldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...