Gå til innhold

Noen som vil ansette meg?

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll

Jeg føler meg bedre og er såå motivert for å komme tilbake i arbeidslivet. Legen vil søke yrkestettet attføring for meg hvis jeg ikke klarer å skaffe meg jobb, men h*n har oppfordret meg til å begynne å søke jobber på egen hånd først, og h*n vil friskmelde meg hvis jeg får jobb.

Selv om jeg føler meg veldig bra akkurat nå, så frykter jeg jo at jeg skal få tilbakefall, og at jeg ikke skal klare meg hvis jeg får en ny jobb. Jeg føler meg ikke helt trygg, og ikke 100% frisk, men jeg har et håp om at jeg skal kunne bli bedre av å komme meg i jobb. Det vil jo styrke selvtilliten om jeg får en jobb.

Jeg har hatt problemer med angst på jobbintervju tidligere, og jeg er nok litt for beskjeden. Så jeg stiller nok svakere enn andre arbeidssøkere sånn sett. Siden jeg går til behandling i gruppe og til psykolog må jeg fortsatt være sykemeldt en viss prosent. For å få litt bedre sjanse i jobbsøkingen, søker jeg stillinger med ansettelse litt frem i tid, så jeg rekker å bli ferdig med behandling, og kan begynne i 100% stilling.

Men jeg er imari redd for at det at jeg har vært uten arbeid i fire måneder skal gjøre det vanskelig for meg å få meg jobb. Kanskje arbeidsgiver vil være redd for at jeg skal bli syk igjen? Jeg har lite fravær fra tidligere, men det ble endel i høst, og fra januar har jeg vært uten jobb. (Jeg hadde et vikariat som gikk ut desember 2006 og har vært arbeidsledig og sykemeldt siden da)

Jeg har gode referanser, og har masse trening i å skrive søknader, og gå på jobbintervju, og prøver så godt jeg kan å gjøre et godt inntrykk. Likevel så må det være noe jeg gjør galt. Jeg klarer nok ikke skjule angsten.

Er livredd for å få mange avslag for jeg vet hva det gjør med selvfølelsen. Om noen har noe gode forslag til hvordan takle avslag uten å la seg knekke, så setter jeg pris på det også

Hva tror dere? Må jeg forvente at det skal bli vanskelig å få meg jobb, eller tror dere jeg kan ha en sjanse?

Hva skal jeg si på et evt intervju? Jeg kan vel ikke verken si at jeg har sosial angst/ depresjon, eller at jeg er innadvendt. Da kommer jeg ikke til å få jobb! Dessuten er det gjerne slik at jeg er mest sjenert i begynnelsen, men jeg kan gjøre et godt arbeid etter hvert! Det er faktisk slik at ingen har oppdaget at jeg har hatt problemer der jeg har jobbet tidligere. Jeg lar det ikke gå utover jobben. Jeg virker alltid blid og positiv utad, selv når jeg er deprimert!

Hva tror dere? Har jeg en sjanse til å få jobb?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274612-noen-som-vil-ansette-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Kjente meg godt igjen i det du skriver, men 4 måneder? Er det mye? Jeg har vært syk i snart 4 år uten jobb og skal nå i yrkesrettet attføring. Da stiller du sterkere enn meg med din tankegang, hvis det er noen trøst. ;-)

Vet ikke hva som feiler deg men jeg har bestemt meg for å slutte å være så nærtagende, hvis en jobb går dritt, so what. Da prøver jeg neste. Det er faktiskt så enkelt, men vet jo det ikke er så enkelt oppe i hodet alltid. Det er i allefall veldig bra du er motivert for å begynne å jobbe igjen, det tyder på du er frisk, eller på vei til å bli det.

Gjest melmøll

Hei. Kjente meg godt igjen i det du skriver, men 4 måneder? Er det mye? Jeg har vært syk i snart 4 år uten jobb og skal nå i yrkesrettet attføring. Da stiller du sterkere enn meg med din tankegang, hvis det er noen trøst. ;-)

Vet ikke hva som feiler deg men jeg har bestemt meg for å slutte å være så nærtagende, hvis en jobb går dritt, so what. Da prøver jeg neste. Det er faktiskt så enkelt, men vet jo det ikke er så enkelt oppe i hodet alltid. Det er i allefall veldig bra du er motivert for å begynne å jobbe igjen, det tyder på du er frisk, eller på vei til å bli det.

Om fire måneder er mye er vel relativt. Jeg mistet jo en jobb fordi arbeidsgiveren synes jeg hadde vært så mye borte. Intil da hadde jeg vært borte totalt 16 dager. Straks jeg fortalte at jeg var deprimert var det bare å pakke sakene. ARGHH, jeg blir så sinna!!!!!!!

Nå ble jeg faktisk lit rørt av innleget ditt. Du skriver godt og jeg tror via måten du formidler deg på at du har gode sjanser for jobb!

Intuitivt tenker jeg at ditt hovedproblem er selvtiliit og din tro på at du kan klare det.

Stå på! Du virker over gjennomsnitet reflektert og det betyr at det vil gå bra.

PS Jeg har en bror som jobber innenfor print av tegneserier og bøker...han var svært forsiktig i begynnelsen fordi han stiller så høye krav til seg selv. Han har oppdaget at hen i forhold til resten er langt over gjennomsnittet i forhold til teknisk kunnskap og formsans....Han er blitt sjokkert over nivået som gjelder...

Det er lett å tro at de i arbeid mestrer så masse også kan det vise seg sat de fleste av oss sliter og bruker mye energi på å skjule sin inkompetanse også...

Bare rene assosiasjoner i forhold til det du skrev!

Om fire måneder er mye er vel relativt. Jeg mistet jo en jobb fordi arbeidsgiveren synes jeg hadde vært så mye borte. Intil da hadde jeg vært borte totalt 16 dager. Straks jeg fortalte at jeg var deprimert var det bare å pakke sakene. ARGHH, jeg blir så sinna!!!!!!!

Hei

Enig med det Rrose skriver.

Det at du ble sagt opp på grunn av sykdom har arbeidsgiveren ikke lov til.

Når du får deg ny jobb så pass på å få en skikkelig kontrakt og meld deg inn i en fagorganisasjon. Da så du veldig sterk hvis du skulle komme opp i liknende situasjoner.

Gjest melmøll

Nå ble jeg faktisk lit rørt av innleget ditt. Du skriver godt og jeg tror via måten du formidler deg på at du har gode sjanser for jobb!

Intuitivt tenker jeg at ditt hovedproblem er selvtiliit og din tro på at du kan klare det.

Stå på! Du virker over gjennomsnitet reflektert og det betyr at det vil gå bra.

PS Jeg har en bror som jobber innenfor print av tegneserier og bøker...han var svært forsiktig i begynnelsen fordi han stiller så høye krav til seg selv. Han har oppdaget at hen i forhold til resten er langt over gjennomsnittet i forhold til teknisk kunnskap og formsans....Han er blitt sjokkert over nivået som gjelder...

Det er lett å tro at de i arbeid mestrer så masse også kan det vise seg sat de fleste av oss sliter og bruker mye energi på å skjule sin inkompetanse også...

Bare rene assosiasjoner i forhold til det du skrev!

Tusen takk Rrose! :-)

Det var virkelig oppmuntrende!

Jeg får skikkelig prestasjonsangst av å lese de ønskelige kvalifikasjonene som gjerne står i stillingsannonser:

- praktisk

- løsningsorientert

- god humor.....!!!???

- fleksibel

- kreativ

- reflektert

- engasjert

- positiv

- erfaren

- voksen

- dyktig

- raus

- initsiativrik

- målrettet

- evne til å jobbe selvstendig og gode samarbeidsevner

Og sånne spørsmål som -" hva kan du tilby oss" eller "hvorfor skal vi ansette deg?" eller " dine gode og dårlige egenskaper" er kjempevanskelige! Selv om jeg forbereder meg på det på forhånd så er det skikkelig fælt.

Forrige gang jeg drev med jobbsøking var det dessuten veldig mange intervjuere som gikk over streken. De spurte hva min samboer jobber med, hvor lenge han har jobbet der, ( aner ikke hvorfor!!?) om vi hadde planer om å få barn, om jeg hadde mye ansvar hjemme, om vi eier eller leier og masse sånt. Det føltes mer som et avhør enn et intervju. Det er så vanskelig å sette grenser for man er i ganske sårbar situasjon som arbeissøker.

Annonse

Gjest melmøll

Hei

Enig med det Rrose skriver.

Det at du ble sagt opp på grunn av sykdom har arbeidsgiveren ikke lov til.

Når du får deg ny jobb så pass på å få en skikkelig kontrakt og meld deg inn i en fagorganisasjon. Da så du veldig sterk hvis du skulle komme opp i liknende situasjoner.

Jeg ble ikke akkurat oppsagt. Jeg hadde en skriftelig kontrakt som utløp i desember, men hadde en muntlig avtale som ble bekreftet to ganger, men trukket tilbake, da arbeidsgiver fikk greie på at jeg var syk. Muntlig avtale er også bindende, men jeg hadde jo ikke så mye jeg skulle ha sagt. Ellers så er jeg alltid nøye på å få kontrakt _før_ jeg begynner i ny stilling.

Gjest melmøll

Jeg ble ikke akkurat oppsagt. Jeg hadde en skriftelig kontrakt som utløp i desember, men hadde en muntlig avtale som ble bekreftet to ganger, men trukket tilbake, da arbeidsgiver fikk greie på at jeg var syk. Muntlig avtale er også bindende, men jeg hadde jo ikke så mye jeg skulle ha sagt. Ellers så er jeg alltid nøye på å få kontrakt _før_ jeg begynner i ny stilling.

Glemte å si at den muntlige avtalen gikk på at jeg skulle få forlenget vikariatet

Kjempeflott at du er motivart og klar til å begynne jobb igjen :-)

Har bare lyst å spørre deg om noe... Er du nødt til å jobbe 100%? Det var setningen om at du søker jobb frem i tid for å da være ferdigbehandlet (sånn ca det du skrev...) Jeg synes det høres litt risky ut.. Hva med 80%, sånn at du har litt tid til å kjenne etter, og da ha mulighet til oppfølgingssamt med psykolog om det blir nødvendig?

Gjest melmøll

Kjempeflott at du er motivart og klar til å begynne jobb igjen :-)

Har bare lyst å spørre deg om noe... Er du nødt til å jobbe 100%? Det var setningen om at du søker jobb frem i tid for å da være ferdigbehandlet (sånn ca det du skrev...) Jeg synes det høres litt risky ut.. Hva med 80%, sånn at du har litt tid til å kjenne etter, og da ha mulighet til oppfølgingssamt med psykolog om det blir nødvendig?

Det er begrenset med 80% stillinger som utlyses, de aller aller fleste er 100%. Og det er nok ikke lett å få en 100% stilling og være 20% sykemeldt i ny jobb!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...