Gå til innhold

Hvordan er det?

Gjest Det lurer jeg på nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer om man ikke får jobb etter endt utdannelse? Man har jo ikke krav på dagpenger?

Skrevet

Jo, man har krav på dagpenger etter en karanten på -hvis jeg ikke husker helt galt- fire uker.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Meld deg som arbeidsledig hos NAV så får du dagpenger etterhvert.

Skrevet

Meld deg som arbeidsledig hos NAV så får du dagpenger etterhvert.

Men det står jo:

"Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 94 338 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 188 676 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene".

Og det har jeg ikke. Bortsett fra lån og stipend.

Skrevet

Men det står jo:

"Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 94 338 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 188 676 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene".

Lån og stipend reknes ikke som inntekt og det gis derfor ikke dagpenger på grunnlag av det.

Du kommer ikke til å få dagpenger men du må melde deg i nav som arbeidssøker.

Du kommer til å få sosialstønad frem til du finner deg en jobb.

Skrevet

Lån og stipend reknes ikke som inntekt og det gis derfor ikke dagpenger på grunnlag av det.

Sosialstønad? Grøss, da tar jeg heller jobb på McDonalds e.l i mellomtiden.

Skrevet

Det stemmer ikke. Studenter som er ferdige med utdannelsen sin skal straks melde seg hos NAV, så får de dagpenger etter en viss tid. Det er særregler for studenter.

Skrevet

Det stemmer ikke. Studenter som er ferdige med utdannelsen sin skal straks melde seg hos NAV, så får de dagpenger etter en viss tid. Det er særregler for studenter.

hæ? er det sant? akkurat det tror ikke jeg og hvor i alle verden står det hen i dagpengeinformasjons bøkene?

Skrevet

Sosialstønad? Grøss, da tar jeg heller jobb på McDonalds e.l i mellomtiden.

Sånn er livet stort sett for alle som ikke har jobb.

Gjest undrende nå
Skrevet

Er dette nye regler? Jeg fikk i alle fall ingenting da jeg gikk arbeidsledig.

Skrevet

Men det står jo:

Det er særregler for nyutdannede. Du har krav på dagpenger. Hvis man ikke har det lenger er det i hvert fall noe som nylig har blitt endret.

Det var et spørsmål om dette på dol for en god stund siden, og da fant jeg et sted på Aetats sider hvor det stod, men jeg finner det ikke igjen på NAV.

Skrevet

hæ? er det sant? akkurat det tror ikke jeg og hvor i alle verden står det hen i dagpengeinformasjons bøkene?

Jeg fant en link om det fra Aetat en annen gang noen spurte om det samme her på dol, men jeg finner ikke det samme igjen på NAV sine sider.

Skrevet

Det er særregler for nyutdannede. Du har krav på dagpenger. Hvis man ikke har det lenger er det i hvert fall noe som nylig har blitt endret.

Det var et spørsmål om dette på dol for en god stund siden, og da fant jeg et sted på Aetats sider hvor det stod, men jeg finner det ikke igjen på NAV.

Den regelen er ihvertfall ikke gammel! så hvis den er ny så er det rart den ikke finnes på nav sine rettledninger.

Men vedkommende som spør her må jo til nav for åmelde seg ledig så da får hun også høre om hun får dagpenger.

Skrevet

Sånn er livet stort sett for alle som ikke har jobb.

Vi er mange som klarer å leve på under dagpengesatsen uten å måtte gå på sosialen av den grunn. :-)

Skrevet

Den regelen er ihvertfall ikke gammel! så hvis den er ny så er det rart den ikke finnes på nav sine rettledninger.

Men vedkommende som spør her må jo til nav for åmelde seg ledig så da får hun også høre om hun får dagpenger.

Den regelen var der i hvert fall da jeg kom inn i utdannelsessystemet og det var spørsmål om hva man gjorde som nyutdannet uten jobb.

Skrevet

Er dette nye regler? Jeg fikk i alle fall ingenting da jeg gikk arbeidsledig.

Det var i alle fall det jeg fikk vite da jeg var under utdannelse og det var spørsmål om hva man gjorde som nyutdannet uten jobb. Jeg kan også huske å ha lest om det på Aetats hjemmesider den gang det het det. Men det er mulig det er endret nå, for nå finner jeg ingenting om det.

Skrevet

Vi er mange som klarer å leve på under dagpengesatsen uten å måtte gå på sosialen av den grunn. :-)

Hva mener du med det?

Hvor i alle dager skaffer du penger hen da, altså uten jobb, foreldre, barnetrygd?

Lovlige penger det er snakk om :)

Skrevet

Hva mener du med det?

Hvor i alle dager skaffer du penger hen da, altså uten jobb, foreldre, barnetrygd?

Lovlige penger det er snakk om :)

Jeg har ikke sagt noe om at jeg lever stort uten å jobbe. Men jeg har i mange perioder levd for rundt 6000 kr i måneden -uten større problemer- for å spare penger.

Skrevet

Det var i alle fall det jeg fikk vite da jeg var under utdannelse og det var spørsmål om hva man gjorde som nyutdannet uten jobb. Jeg kan også huske å ha lest om det på Aetats hjemmesider den gang det het det. Men det er mulig det er endret nå, for nå finner jeg ingenting om det.

Her har du utdrag fra nav sine regler for retten til dagpenger.

På denne lista står ikke studenter.

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 94 338 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 188 676 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

Permittert helt eller delvis

Etablerer egen virksomhet

Arbeidsløs grunnet konkurs

EØS-borger med visse vilkår

Nydimittert vernepliktig

Skrevet

Her har du utdrag fra nav sine regler for retten til dagpenger.

På denne lista står ikke studenter.

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 94 338 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 188 676 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

Permittert helt eller delvis

Etablerer egen virksomhet

Arbeidsløs grunnet konkurs

EØS-borger med visse vilkår

Nydimittert vernepliktig

Som sagt, jeg finner ingenting om det nå. Men jeg VET at det var sånn før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...