Gå til innhold

Hvordan er det?

Gjest Det lurer jeg på nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke sagt noe om at jeg lever stort uten å jobbe. Men jeg har i mange perioder levd for rundt 6000 kr i måneden -uten større problemer- for å spare penger.

Uten stønad, jobbinntekt eller støtte fra foreldre, så lurer jeg litt på hvordan du tjener 6000 pr måned?

Er det penger som f.eks trådstarter også kan klare å skaffe seg på lovlig vis og uten støtte fra slekt,foreldre og venner?

Skrevet

Som sagt, jeg finner ingenting om det nå. Men jeg VET at det var sånn før.

Når var før?

Skrevet

Uten stønad, jobbinntekt eller støtte fra foreldre, så lurer jeg litt på hvordan du tjener 6000 pr måned?

Er det penger som f.eks trådstarter også kan klare å skaffe seg på lovlig vis og uten støtte fra slekt,foreldre og venner?

Som sagt; jeg har i perioder levd for 6000 kr i måneden -jeg gjør det ikke lenger. Det har vært i perioder hvor jeg ikke har kunnet jobbe fullt, eller hvor jeg rett og slett har ønsket å spare til dårligere tider eller fornøyelser fordi jeg ikke syntes det var noe problem å leve for 6000 kr i måneden -jeg savnet ikke noe.

Jeg har aldri fått annet enn lønn og stipend fra Lånekassen.

Skrevet

Når var før?

Jeg husker ikke når jeg sist undersøkte det. Dessuten er jeg ikke den eneste i denne tråden som har fått den opplysningen -Silver Fairy sier det samme.

Skrevet

Som sagt; jeg har i perioder levd for 6000 kr i måneden -jeg gjør det ikke lenger. Det har vært i perioder hvor jeg ikke har kunnet jobbe fullt, eller hvor jeg rett og slett har ønsket å spare til dårligere tider eller fornøyelser fordi jeg ikke syntes det var noe problem å leve for 6000 kr i måneden -jeg savnet ikke noe.

Jeg har aldri fått annet enn lønn og stipend fra Lånekassen.

ok så du hadde jobb ja, da er jo saken enkel.

Trådstarter har ikke jobb og har heller ikke jobbet så hun har ikke noen rett på penger verken fra jobb eller nav så hennes løsning blir sosialen eller å leve på andre.

Sånn er livet så får vi håpe hun klarer å finne en jobb mens hun venter på den rette jobben hun vil ha :)

Skrevet

ok så du hadde jobb ja, da er jo saken enkel.

Trådstarter har ikke jobb og har heller ikke jobbet så hun har ikke noen rett på penger verken fra jobb eller nav så hennes løsning blir sosialen eller å leve på andre.

Sånn er livet så får vi håpe hun klarer å finne en jobb mens hun venter på den rette jobben hun vil ha :)

Det største problemet er vel at det skal svært mye til før man får sosialstønad. "Ut med alt av verdi og bruk de kronene du har på konto først."

Skrevet

Det største problemet er vel at det skal svært mye til før man får sosialstønad. "Ut med alt av verdi og bruk de kronene du har på konto først."

Uten en eneste krone i inntekt så tror jeg ikke det blir noen vanskelig sak å få sosialstønad nei. Hvis hun ikke har mange tusen på sparekonto.Heller ikke lurt å bo hjemme hos mor og far for de sjekker opp mot inntekta til foreldrene og hvis de tjener "for mye" så må de brødfø barna selv om de er over 18 år.

Skrevet

Uten en eneste krone i inntekt så tror jeg ikke det blir noen vanskelig sak å få sosialstønad nei. Hvis hun ikke har mange tusen på sparekonto.Heller ikke lurt å bo hjemme hos mor og far for de sjekker opp mot inntekta til foreldrene og hvis de tjener "for mye" så må de brødfø barna selv om de er over 18 år.

Eier man ingenting er det som oftest ikke noe problem, men har man for eksempel 10 000 kr på sparekontoen som er tenkt brukt på ferie, blir det vanskelig før de er brukt på brød og husleie.

Skrevet

Eier man ingenting er det som oftest ikke noe problem, men har man for eksempel 10 000 kr på sparekontoen som er tenkt brukt på ferie, blir det vanskelig før de er brukt på brød og husleie.

Det er sant.

Derfor kan man være litt lur og endre navn på kontoen en stund.

*hysj hysj* dette var ingen oppfordring ;)

Gjest Tacomix
Skrevet

Dette fant jeg på Nav sine sider:

Student

Det kan ta noe tid fra studiet er avsluttet til du kommer i jobb. Hvis du er i denne situasjonen, bør du melde deg som arbeidssøker ved NAV.

Dette kan NAV hjelpe deg med

NAV har veiledning på internett hvor du finner programmer som kan hjelpe deg med å reflektere rundt hvilke jobber som passer deg best.

NAV kan hjelpe deg med å finne fast eller midlertidig jobb. Ta kontakt med nærmeste NAV lokal. Du kan også bruke nav.no for å finne ledige stillinger. NAV lokalt har PC-er der du kan foreta stillingssøk og skrive jobbsøknader.

Du kan "fryse" renten på studielånet ditt hvis du er arbeidsledig. For mer informasjon om dette, kontakt Lånekassen.

Student og dagpenger

Som en hovedregel er det ikke lov å studere og motta dagpenger samtidig.

Dette kan du gjøre selv:

Registrere deg som arbeidssøker på nav.no.

Relatert informasjon

Veiledning på internett

Registrering arbeidssøker

Dagpenger under arbeidsløshet

Lånekassen

Skrevet

Som sagt, jeg finner ingenting om det nå. Men jeg VET at det var sånn før.

Når jeg var ferdig som student fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger, da måtte jeg gå på sosialen om jeg trengte penger. Som førte til at jeg levde på mor og far noen måneder... ikke mye "slå ut håret" i de månedene nei.

Skrevet

Det er særregler for nyutdannede. Du har krav på dagpenger. Hvis man ikke har det lenger er det i hvert fall noe som nylig har blitt endret.

Det var et spørsmål om dette på dol for en god stund siden, og da fant jeg et sted på Aetats sider hvor det stod, men jeg finner det ikke igjen på NAV.

Det har ikke eksistert noe sånt de siste 10 årene iallefall.

Om utdannelsen var et attføringsprosjekt vil man fortsatt få utbetalinger i opptil 6 mnd etter endt utdannelse, men de fleste utdannelser er jo ikke det.

Dersom man har tjent nok under studiene til å oppfylle de vanlige kravene som nevnt i de andre innleggene, vil man kunne få dagpenger.

Ellers er det lagt opp til at man skal ut i jobb eller NAV-kurs, leve av foreldre, leve av oppspart studielån/sparepenger eller kontakte sosialkontoret.

Skrevet

Meld deg som arbeidsledig hos NAV så får du dagpenger etterhvert.

Dette stemmer ikke, da må enten utdannelsen ha vært et attføringsløp eller personen må ha tjent over minimumssummen nevnt i andre innlegg her.

Skrevet

Jo, man har krav på dagpenger etter en karanten på -hvis jeg ikke husker helt galt- fire uker.

Karantenetid gjelder om du selv er skyldig i at du har blitt oppsagt, eller at du har sagt opp selv. Hjelper deg ingenting om du har studert uten å tjene penger på'si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...