Gjest Helene Harefrøken Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Hva er mest skadelig(sunt?) av å sole seg i vanlig sol eller litt solarium? Tenker på hvor lett det er å bli brent i den skarpe vårsola.Lettere å kontrollere med LITT solarium.Eller er solarium mest skadelig uansett? 0 Siter
Sofline Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Jeg tror naturlig sol er sunnest. Selv har jeg aldri blitt brent i vårsola, og jeg blir lett brent. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Vil tro at vanlig sol er best. Du smører deg med solkrem for å hindre de farligste strålene i å skade deg. Bruker man solkrem i solarium nå? (har ikke brukt solarium på noen år, men da brukte vi ikke noe beskyttelse) 0 Siter
Sofline Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Vil tro at vanlig sol er best. Du smører deg med solkrem for å hindre de farligste strålene i å skade deg. Bruker man solkrem i solarium nå? (har ikke brukt solarium på noen år, men da brukte vi ikke noe beskyttelse) På solariumet "mitt" (dvs. det som ligger vegg i vegg -jeg har aldri brukt det), er jeg ganske sikker på at det står råd om å bruke minst faktor 15. 0 Siter
Gjest Cezalion Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 Vil tro at vanlig sol er best. Du smører deg med solkrem for å hindre de farligste strålene i å skade deg. Bruker man solkrem i solarium nå? (har ikke brukt solarium på noen år, men da brukte vi ikke noe beskyttelse) Det har da alltid vært anbefalt å bruke solkrem, uansett om det er utendørs eller i solarium. 0 Siter
pekkaline Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 På solariumet "mitt" (dvs. det som ligger vegg i vegg -jeg har aldri brukt det), er jeg ganske sikker på at det står råd om å bruke minst faktor 15. Det er helt sikkert det beste. Jeg var rundt 20 da jeg brukte solarium endel, og da var det ingen slike anbefalinger. 0 Siter
Gjest hadde om dette på skolen! Skrevet 29. april 2007 Skrevet 29. april 2007 solarium er verst, i sola er det både blått lys og lilla lys. Det lilla lyset er det som gir skade, mens det blåe lyset motvirker skaden fra det lilla lyset (såfremt en ikke overdriver selvfølgelig). I solarium har du kun det lilla lyset. Det skader dna i hudcellene, og har en celle fått den skaden, bytter dna plass. Da blir cellen kjempeforvirret, og begynner dele seg ukontrollert. Da blir de andre cellene forvirret igjen og deler seg og deler seg og slik er det i gang og du har kreft. Ved den alvorligste formen for hudkreft, malingt melanom (føflekkreft), kan ikke dagens cellegifter og stråling kurere deg om du får en spredning, og forventet levetid er kort. Så hold deg mest mulig unna solarium. Og bruk solkrem om vårsolen vil brenne deg. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.