Gå til innhold

Sol

Gjest Helene Harefrøken

Anbefalte innlegg

Gjest Helene Harefrøken
Skrevet

Hva er mest skadelig(sunt?) av å sole seg i vanlig sol eller litt solarium?

Tenker på hvor lett det er å bli brent i den skarpe vårsola.Lettere å kontrollere med LITT solarium.Eller er solarium mest skadelig uansett?

Skrevet

Jeg tror naturlig sol er sunnest. Selv har jeg aldri blitt brent i vårsola, og jeg blir lett brent.

Skrevet

Vil tro at vanlig sol er best. Du smører deg med solkrem for å hindre de farligste strålene i å skade deg. Bruker man solkrem i solarium nå? (har ikke brukt solarium på noen år, men da brukte vi ikke noe beskyttelse)

Skrevet

Vil tro at vanlig sol er best. Du smører deg med solkrem for å hindre de farligste strålene i å skade deg. Bruker man solkrem i solarium nå? (har ikke brukt solarium på noen år, men da brukte vi ikke noe beskyttelse)

På solariumet "mitt" (dvs. det som ligger vegg i vegg -jeg har aldri brukt det), er jeg ganske sikker på at det står råd om å bruke minst faktor 15.

Gjest Cezalion
Skrevet

Det har da alltid vært anbefalt å bruke solkrem, uansett om det er utendørs eller i solarium.

Skrevet

På solariumet "mitt" (dvs. det som ligger vegg i vegg -jeg har aldri brukt det), er jeg ganske sikker på at det står råd om å bruke minst faktor 15.

Det er helt sikkert det beste. Jeg var rundt 20 da jeg brukte solarium endel, og da var det ingen slike anbefalinger.

Gjest hadde om dette på skolen!
Skrevet

solarium er verst, i sola er det både blått lys og lilla lys. Det lilla lyset er det som gir skade, mens det blåe lyset motvirker skaden fra det lilla lyset (såfremt en ikke overdriver selvfølgelig). I solarium har du kun det lilla lyset. Det skader dna i hudcellene, og har en celle fått den skaden, bytter dna plass. Da blir cellen kjempeforvirret, og begynner dele seg ukontrollert. Da blir de andre cellene forvirret igjen og deler seg og deler seg og slik er det i gang og du har kreft.

Ved den alvorligste formen for hudkreft, malingt melanom (føflekkreft), kan ikke dagens cellegifter og stråling kurere deg om du får en spredning, og forventet levetid er kort.

Så hold deg mest mulig unna solarium. Og bruk solkrem om vårsolen vil brenne deg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...