Gå til innhold

Anemi hos tenåringer

Gjest anemi

Anbefalte innlegg

Vår datter på snart 17 år er ei aktiv friidrettsjente. Hun trener 5-7 ganger i uka. I det siste har hun vært ekstra trøtt og sliten. Hun var hos legen i september og fikk da målt verdien av jernlagrene (ferritin) til rundt 9/10. I forrige uke var hun nede i 1. Hun er ganske fortvilet. Føler seg kraftløs, naturlig nok og veldig trøtt. Hun forsøker å fortsette langturene, men intervall øktene må hun stå over. Hun har begynt på jerntabletter (av den kraftige sorten). Er dette nok til å kunne få opp verdiene til normalt nivå eller må det kraftigere skyts til? Jeg bør vel legge til at hun ikke har kraftige blødninger, de er vel heller fraværende. Har heller ikke vært gjennom operasjoner. Har et sunt forhold til mat og er nokså bevisst på hva hun spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lyspæra65

Hvordan er mensen? Det er jo ofte den som gjør at jenter i tenårene får anemi, det var det som gjorde utslag hos meg (fikk den som 11åring.. er jo klart at kroppen ikke er klar for det da). Har hun nettopp fått det eller hvordan er det? Hun kan jo prøve å gå på p-piller for å la vær og få blødning, det sparer jo litt på blod/jern det. (går selv på p-piller nå både for prevensjon og pga jeg tror jeg begynner å få litt anemi igjen, og syns det er deilig å slippe "å bruke opp" det jeg da har i kroppen)

Mange unge jenter får det også for seg at vegetarinere er kule, og dropper kjøtt osv. Spiser hun nok rødt kjøtt, nok leverpostei med mye jern i osv?

Og jeg ville virkelig anbefalt henne å høre på kroppen nå, og IKKE stikke på disse langturene selv om jeg forstår hun vil. Det er ikke et nederlag å måtte bare ta halvparten av den turen hun vil, ev halvere antall turer/treningsøkter på en uke, bare for å samle litt krefter. Om hun ikke klarer å gi seg med treningen, selv om kroppen sier nei, så er jeg litt fristet til å spørre om hun har andre problemer? Kan det være spiseforstyrrelse med mye trening og lite mat, da synker fort det som er vitaminer og mineraler om man ikke får i seg nok næring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er mensen? Det er jo ofte den som gjør at jenter i tenårene får anemi, det var det som gjorde utslag hos meg (fikk den som 11åring.. er jo klart at kroppen ikke er klar for det da). Har hun nettopp fått det eller hvordan er det? Hun kan jo prøve å gå på p-piller for å la vær og få blødning, det sparer jo litt på blod/jern det. (går selv på p-piller nå både for prevensjon og pga jeg tror jeg begynner å få litt anemi igjen, og syns det er deilig å slippe "å bruke opp" det jeg da har i kroppen)

Mange unge jenter får det også for seg at vegetarinere er kule, og dropper kjøtt osv. Spiser hun nok rødt kjøtt, nok leverpostei med mye jern i osv?

Og jeg ville virkelig anbefalt henne å høre på kroppen nå, og IKKE stikke på disse langturene selv om jeg forstår hun vil. Det er ikke et nederlag å måtte bare ta halvparten av den turen hun vil, ev halvere antall turer/treningsøkter på en uke, bare for å samle litt krefter. Om hun ikke klarer å gi seg med treningen, selv om kroppen sier nei, så er jeg litt fristet til å spørre om hun har andre problemer? Kan det være spiseforstyrrelse med mye trening og lite mat, da synker fort det som er vitaminer og mineraler om man ikke får i seg nok næring..

Det med mensen er nok en vanlig årsak, men som jeg skrev tidligere er det kun minimale blødninger her. Når det gjelder kosthold så er hun bevisst på å spise fullverdig kost. Hun har god appetitt og forsyner seg godt. Hun har har en naturlig slank kropp og kan ikke se noen tegn til spiseforstyrrelser. Som du sier, det er viktig med hvile og lytte til kroppens signaler. Men lurer jo veldig på hva som kan være årsaken til denne veldig lave verdigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Vi har erfaring for at 10-20 % av jenter som trener mye og hardt i perioder har lave jernlagre. Dette til tross for bra spising og moderate menstruasjonsblødninger.

Når jernlagrene nærmest er tomme (ferritin på 1 ???) må det være noe spesielt. Det kan f. eks. være dårlig oppsuging av jern i tarmene. Det bør tas spesielle prøver f. eks. for å utelykke coeliaci.

Inntil videre bør treningen begrenses til roligere turer og ikke for lange. Lykke til. !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...