Gå til innhold

Trenger hjelp: "skatt på hus"

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Huset mitt er lignet for mye, det er tett opptil et annet hus som er svært mye mer verdt enn mitt.

Jeg leste i VG skattehjelp hvordan reglene var for utregning på dette, noe som 20 prosent av husets reelle verdi. Men jeg finner ikke dette igjen.

Noen som kan hjelpe med link til akkurat dette eller som vet hvordan dette er?

Har surret rundt på alt som heter skatteinfo og hjelp til dette på nett nå men klarer altså ikke finne igjen akkurat dette med husets likningsverdi.

Takker for hjelp.

Skrevet

Hei

Det skal være innenfor 30% av markedsverdi. Er det høyere så må du skrive et brev til likningskontoret og vedlegge en ny takst som dok.

Sjekk først om det har noen hensikt å lage spetakkel. Boligformuen vedrører jo bare eventuell formuesskatt. Har du gjeld slik at netto formue er mindre enn 200.000 så spiller det jo

ingen rolle hva slags verdi den har fått.

Skrevet

Side 24 og 25 i rettledningen.

"Etablerte likningsverdier som overstiger 30 prosent av markedsverdien, skal settes ned når skattyter krever det

og har dokumentert markedsverdien. Likningsverdien skal i slike tilfeller settes til maksimalt 30 prosent av dokumentert markedsverdi."

Gjest Pontiac
Skrevet

Hei

Det skal være innenfor 30% av markedsverdi. Er det høyere så må du skrive et brev til likningskontoret og vedlegge en ny takst som dok.

Sjekk først om det har noen hensikt å lage spetakkel. Boligformuen vedrører jo bare eventuell formuesskatt. Har du gjeld slik at netto formue er mindre enn 200.000 så spiller det jo

ingen rolle hva slags verdi den har fått.

Takk.

Det har ingen ting for seg egentlig å forandre denne da jeg har større lån på boligen.

Men jeg synes det er greit å ha det i orden slik at jeg ikke kommer i den situasjonen om et år eller fem at jeg da plutselig vil ha den ned pga. et eller annet :)

Gjest Pontiac
Skrevet

Side 24 og 25 i rettledningen.

"Etablerte likningsverdier som overstiger 30 prosent av markedsverdien, skal settes ned når skattyter krever det

og har dokumentert markedsverdien. Likningsverdien skal i slike tilfeller settes til maksimalt 30 prosent av dokumentert markedsverdi."

Tusen takk.

Har endelig fått ordnet det slik at jeg har skrevet en søknad om dette :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...