Gå til innhold

Svømming som trening.

Gjest Lotus78

Anbefalte innlegg

Gjest Lotus78

Jeg har nå i den siste tiden begynt å svømme 3-4 ganger i uka 1-1,5 timer hver gang. Jeg svømmer med 20 minutters intervaller og 1-2min pause/utstrekning i vannet mellom intervallene. Jeg blir sliten etter en treningsøkt, men jeg blir ikke anpusten. Jeg kan svømme til krampa tar meg, det skjer etter 30 min har jeg erfart, derfor stopper jeg før og strekker ut. Jeg svømmer ikke fort, det er derfor pulsen ikke går opp, men gradvis blir jo formen bedre likevel. Spørsmålet mitt er, må pulsen opp for at jeg skal forbrenne kalorier eller holder det med at jeg blir i stadig bedre form og brenner kalorier av den grunn. Jeg er sliten etter en treningsøkt, men pusten er rolig. Jeg må lære meg å svømme fortere, men det blir bare kaving og vann i nese/hals, tror det er bedre å øke tempoet gradvis. Jeg bruker ca. 1min og 30 sek på 50 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei!

Knallbra at du svømmer så mye - du bruker jo nesten hele kroppen med denne treningsformen og det er veldig bra!

Energiforbruket henger sammen med hvor stort 'fysisk arbeid' du utfører. i denne sammenhenge betyr det at jo fortere du svømmer, jo mer energi bruker du pr minutt uavhengig av hvor høy eller lav puls du har. Det er faktisk så enkelt så fokuser heller på at du etterhvert klarer å øke farten og dermed energiforbruket, mer enn at pulsen skal øke.

Når formen (og teknikken) blir enda bedre vil farten din øke og energiforbruket bli desto større!

Dette er bra og blir enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...