Gå til innhold

Sentralfyring (olje) er det klimaskadelig?

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker bedring av klima
Skrevet

Jeg har alltid foretrukket oljefyrte leiligheter, for det gir en varm god varme og så er det billigere enn strøm. Har alltid bodd i blokk med sentralfyr, der en fast månedlig sum går til dekning av varme og varmtvann.

Men nå som jeg har lært så mye om co2-utslipp og skadene det får for atmosfæren/jorda, så er det vel slik at olje slett ikke er så heldig likevel? Er det andre her som har tenkt over dette?

Det ville selvsagt ikke hjelpe om jeg skrudde av mine radiatorer om vinteren og brukte elektriske løse ovner. For det første ville jeg likevel måtte betale til sameiet for oljefyringen, og for det andre så står oljefyringen på uansett om enkelte ikke bruker den...

Skrevet

Ja, oljefyring er skadelig for klimaet. Men det hjelper ikke mye om du fyrer med strøm i stedet. Norge kjøper nemlig en del strøm fra utlandet, og den lages sjelden på en miljøvennlig måte. Det beste er å spare på strømmen også så Norge kanskje kan slippe å kjøpe strøm fra utlandet, eller enda bedre: selge miljøvennlig strøm.

Og så lenge oljefyret fyrer selv om ingen bruker det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...