Gå til innhold

Min mamma...

Gjest Kitty Cat 82

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty Cat 82

Jeg har skrevet inn her før, men jeg har ikke fått gjort noe særlig med saken i ettertid... Mye fordi jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre og hvordan, siden jeg bor en dagsreise unna min mor. Men også fordi at når jeg er hjemme, så vil jeg at vi skal ha det koselig. Det er når jeg er hjemme at mamma faktisk klarer seg bra og kan slappe av. Derfor har jeg ikke så veldig lyst til å ta et oppgjør når jeg bare er hjemme for et par dager, slik som i påsken. Helligdager og familietradisjoner er tøft nok uten min far, som vi mistet i fjor. Og spesielt siden vi også mistet mormor og farmor, alt i løpet av ett år...

Jeg er redd for at min mor er alkoholiker. Hun bruker alkohol for å få "roe ned nervene" slik at hun kanskje får sove om natten.

Hun våkner alltid i 3-4 tiden om morgenen, uten å få sove mer. Det skal også sies at hun ikke klarer å sove i sengen på soverommet, men ligger på sofaen på stua, gjerne med TV en på uten lyd.

Da hun skulle komme på besøk til oss, så roet hun seg ikke ned før hun var sikker på at jeg hadde en flaske vin i huset som hun kunne få når hun kom. Og mens hun var hos oss, var hun flere ganger på polet, og kjøpte seg halvflasker som hun hadde i væska. Min samboer sa at han kunne kjenne alkohollukt i huset på dagtid, men ikke se noen flaske. Og jeg "tok henne på fersken" på kjøkkenet der hun snek ned i væska for å ta en slurk av vinflaska. Jeg sa ingenting... Det burde jeg kanskje ha gjort, men jeg skulle ha min mastereksamen dagen etter, og følte at jeg hadde nok med å konsentrere meg om mine egne nerver der og da. Men jeg ble så utrolig skuffet og lei meg, og jeg har tenkt mye i ettertid.

Og så glemmer hun så mye... Spesielt når jeg har mistanke om at hun har drukket. Det kan jo være en sammenheng der, men jeg føler at hun forteller de samme historiene om og om igjen. Og spør meg om det samme mange ganger.

Et eksempel... Vi gav henne en ting hun ønsket seg i gave, og i tillegg så gav vi henne en pose med "hjemmelagede" polkagriser fra Kremmerhuset. Hun ble kjempeglad og sa at denne skulle hun spare på og kose seg med senere. Dagen etter så finner hun posen, og lurer på hvor hun har denne fra, og husker ingenting om det hun sa dagen før...

Jeg forstår ikke hva det er som skjer! Hun blir stadig vekk syk, og det er stadig noe som går galt i huset, og det er stadig noe som skal ordnes slik at hun må ta seg fri fra jobb. Hun jobber 80%, men likevel... Jeg er redd for at min mor har blitt alt for raskt gammel (hun er 57 år...) og at hun skal ha fått begynnende alzheimers og at hun skal ødelegge seg selv med depresjon og nerver og alkoholproblemer slik at jeg mister henne også.

Jeg er redd for at tankene mine har vært borti at det kanskje hadde vært enklere, så kan jeg takle alt på en gang i stedet for å gå og bekymre meg... Jeg vil at mine fremtidige barn skal ha en bestemor! Men en sunn og frisk bestemor, som kan ta seg av barnebarna sine. Og så vil jeg ha en mor igjen... Jeg føler at jeg har mistet henne allerede...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274683-min-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest salma hayek

Har du tatt opp med moren din det med alkoholen? Ikke ta det opp på en anklagende måte, men spør hva som ligger bak og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe. Kanskje du skal be henne ta seg en tur til legen. Igjen på en støttende måte. Fortell henne at du er bekymret og at det sliter på deg å se henne slik. Si at dere skjønner at hun drikker og at det ikke er bra for henne at hun skulker jobben. Det viser jo hvilken vei det bærer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274683-min-mamma/#findComment-2221313
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...