Gå til innhold

Å studere-skrive oppgave

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaLovindaCarlson
Skrevet

Sitter her med en stor masteroppgave som skal være ferdig om to måneder. Sliter litt med motivasjonen og har tendens til å gjøre andre ting i stedet. Trenger tips til hvordan jeg skal få satt meg ned. Hva gjør dere for å motivere dere? Blir helt gal av at sola skinner. Vil helst være ute. :(

Skrevet

Kan du ikke sitte ute å skrive stikkord eller kladde? Så kan du skrive på data en kveld/morgen eller når det blir stygt vær!

Gjest lyspæra65
Skrevet

For det første, bruk pc/bærbar. Jeg har gjort mange oppgaver (på ungdomsskole og vgs dog) på pcen, samtidig som jeg har snakka med folk på msn og hørt på musikk. Da har jeg "gjort noe gøy" samtidig som jeg har jobbet litt. Og greid å skrive bra.

Mange mener at fullstending konsentrasjon om oppgaven og ingen forstyrrelser som musikk er eneste måten å jobbe på, dette er faktisk bevist at er feil, mange mennesker bør heller sette på musikk for da jobber de bedre.

Så om du ikke takler den måten å jobbe på, prøv å gjøre mest mulig samtidig :-P. Og da må du ikke gå et annet sted for å "gjøre noe gøy". Det du bør gjøre er likevel å rydde i kontaktlista på msn, om du har, utrolig mange har flere hundre kontakter der! kan ikke forstå hvorfor! Slett og blokk de du ikke snakker med ofte, slik at noen du snakket med sist for et år siden plutselig sier hei mitt i oppgaven.

Hold deg til de du faktisk vet hvem er og bryr deg med å svare, og så er det greit å sette seg som opptatt, da velger du selv hvem du skal svare, bare lukk vinduet til de du ikke gidder å skrive med.

Og når det gjelder oppgaven er den viktig og, jeg har ingen anelse hva du har lov å skrive om å ikke, men hva med å skrive om du alltid har vært intressert i og kan mye om? Ev noe du faktisk vil lære mer om, så blir det gøy å jobbe?

Skrevet

Hva om du sier til deg selv at du skal jobbe 4 timer på morgenen. Begynn kl. 08 og jobb til kl. 12. Så kan du ta deg fri med god samvittighet resten av dagen.

Da har du jobbet godt og intensivt i 4 timer. Får du lyst til å jobbe mer senere den dagen, så er jo det greit, men du må ikke.

Men hver dag fra 8-12 så jobber du.

Du skal se du får gjort kjempemye. Og så vet du at mesteparten av dagen har du faktisk fri til å nyte solen :)

hare1365380455
Skrevet

Sitte på lesesal/bibliotek.

Sett deg små mål, som at du skal lese de kapitlene eller så mange sider en dag. Slapp av og gjør noe annet om kvelden...

Skrevet

Leseplan/skriveplan er et "must" for meg for at jeg skal få gjort noe. Det aller herligste er å ligge foran planen, eller å kunne ta seg fri resten av dagen fordi jeg har gjort det jeg skal.

*slite litt med det samme som deg for tiden*

Gjest AnnaLovindaCarlson
Skrevet

Leseplan/skriveplan er et "must" for meg for at jeg skal få gjort noe. Det aller herligste er å ligge foran planen, eller å kunne ta seg fri resten av dagen fordi jeg har gjort det jeg skal.

*slite litt med det samme som deg for tiden*

Ja, det tror jeg nesten at jeg må gjøre. Viktig å ha en plan, tror jeg. :)

Gjest AnnaLovindaCarlson
Skrevet

Hva om du sier til deg selv at du skal jobbe 4 timer på morgenen. Begynn kl. 08 og jobb til kl. 12. Så kan du ta deg fri med god samvittighet resten av dagen.

Da har du jobbet godt og intensivt i 4 timer. Får du lyst til å jobbe mer senere den dagen, så er jo det greit, men du må ikke.

Du skal se du får gjort kjempemye. Og så vet du at mesteparten av dagen har du faktisk fri til å nyte solen :)

Tusen takk, jubalong. Det var et veldig godt tips.Tror jeg går for det. :) Får mye fritid på den måten.

Skrevet

For det første, bruk pc/bærbar. Jeg har gjort mange oppgaver (på ungdomsskole og vgs dog) på pcen, samtidig som jeg har snakka med folk på msn og hørt på musikk. Da har jeg "gjort noe gøy" samtidig som jeg har jobbet litt. Og greid å skrive bra.

Mange mener at fullstending konsentrasjon om oppgaven og ingen forstyrrelser som musikk er eneste måten å jobbe på, dette er faktisk bevist at er feil, mange mennesker bør heller sette på musikk for da jobber de bedre.

Så om du ikke takler den måten å jobbe på, prøv å gjøre mest mulig samtidig :-P. Og da må du ikke gå et annet sted for å "gjøre noe gøy". Det du bør gjøre er likevel å rydde i kontaktlista på msn, om du har, utrolig mange har flere hundre kontakter der! kan ikke forstå hvorfor! Slett og blokk de du ikke snakker med ofte, slik at noen du snakket med sist for et år siden plutselig sier hei mitt i oppgaven.

Hold deg til de du faktisk vet hvem er og bryr deg med å svare, og så er det greit å sette seg som opptatt, da velger du selv hvem du skal svare, bare lukk vinduet til de du ikke gidder å skrive med.

Og når det gjelder oppgaven er den viktig og, jeg har ingen anelse hva du har lov å skrive om å ikke, men hva med å skrive om du alltid har vært intressert i og kan mye om? Ev noe du faktisk vil lære mer om, så blir det gøy å jobbe?

Er det virkelig noen som har over 100 stk på kontaktlista si??? :-o Må jo være totalt ensom og venneløs når jeg kun har 4 stk der...

jubalong70
Skrevet

Tusen takk, jubalong. Det var et veldig godt tips.Tror jeg går for det. :) Får mye fritid på den måten.

Ja, ikke sant! Det kan jo virke som om 4 timer om dagen er lite. Men om man virkelig jobber effektivt de timene, så får man gjerne gjort mer enn ved 8 timer ueffektiv jobbing.

Det er også mye lettere å motivere seg til å gjøre en skikkelig innsats når man vet man ikke må sitte pal hele dagen.

Dette kommer til å gå kjempebra :)

Ble bare litt nysgjerrig; hva skriver du om?

Skrevet

Er det virkelig noen som har over 100 stk på kontaktlista si??? :-o Må jo være totalt ensom og venneløs når jeg kun har 4 stk der...

Det er bedre å ha 4 gode venner enn 100 overflatisk bekjente. :o)

Husker jeg lo godt en gang jeg leste om et kjendisbryllup hvor de skulle ha 400 av sine nærmeste venner på middag... _Ingen_ har 400 _nære_ venner, det er bare ikke mulig.

Skrevet

Husker jeg lo godt en gang jeg leste om et kjendisbryllup hvor de skulle ha 400 av sine nærmeste venner på middag... _Ingen_ har 400 _nære_ venner, det er bare ikke mulig.

Hehe, ja du har rett. Og vet jo at om de 4 er logget på samtidig, så sliter jeg skikkelig med 4 samtaler samtidig ;-)

Gjest pærebrus875
Skrevet

jeg har typen,bror min, en kompis og søstera hans jeg er blitt god venn med også, en jeg har kjent i mange år som jeg møtte via sånn chatteside på nett, ei venninne fra skolen som iblant logger på, ei venninne til, og ei venninne av typen som jeg har på msn min også. Så jeg er også venneløs :). Gidder bare ikke å ha hav med folk der, disse har jeg der pga da kan jeg snakke med dem, hvorfor skal jeg ha folk ejg ikke bryr meg om?

Blir jeg kjent med nye har snakket med dem en stund, men føler at vi ikke har noe mer gøy å prate om, så blokker og sletter jeg. Ev sletter først, og ser om personen sier noe til meg. Blir det bare et "hei..*tørrprat*" 1 måned etterpå, så blokker jeg også, gidder ikke tørrprat, vi er blitt kjent og hadde ikke mer å snakke om. Sier personen hei dagen etter, og vi finne noe mer å snakke om likevel, kan jeg gi en sjanse til.

Har fått denne vanen fra den gamle pcen min som holdt på bryte sammen hver gang noen logga på, alt hang seg i ca 5 min osv, og spesielt når personen skulle skrive hei til meg første gang... så da forsvant alle kontaktene jeg ikke orket at pcen hang seg for :). Nå har jeg god pc, men likevel, gidder ikke å se at noen logger på hele jævla tida når jeg faktisk ikke bryr meg. Man kan sjekke hvem som har seg i kontaktlista via msn, spørr om noen lurer, og det er mange der som ennå har meg i lista enda jeg blokka dem for over et år siden... slette meg snart kanskje?

Så ja det er mange som har et hav av kontakter de overhodet ikke trenger, tror de egentlig ikke har noen venner jeg, de liker bare å tro at de har 400 stk ;)

Gjest AnnaLovindaCarlson
Skrevet

Ja, ikke sant! Det kan jo virke som om 4 timer om dagen er lite. Men om man virkelig jobber effektivt de timene, så får man gjerne gjort mer enn ved 8 timer ueffektiv jobbing.

Det er også mye lettere å motivere seg til å gjøre en skikkelig innsats når man vet man ikke må sitte pal hele dagen.

Dette kommer til å gå kjempebra :)

Ble bare litt nysgjerrig; hva skriver du om?

Har sendt deg en mail på yahoo-adr, med svar på hva jeg skriver om. :)

Skrevet

Når jeg mister motivasjonen så tar jeg med meg et utkast av det jeg jobber med med meg på do (;-))

Og jeg lager meg en "lese" eller "skrive" plan. Særlig sånn som nå, når jeg holder på å lese i et "lese"fag, med pugging... må ha en struktur på det siden jeg studerer hjemme mye sammen med tre viltre unger.

Syns jubalong70 hadde et smart forslag!

Skrevet

Super-tips!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...