Gå til innhold

Kaffegjester vanlig i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig med kaffegjester i konfirmasjon? (ref tråden nedenfor)

Har aldri hørt om det, men kanskje det er fordi vi har hatt forholdsvis liten familie (ca 25 personer totalt i selskapet da vi i min generasjon ble konformert), samt at flere av gjestene hadde reist et stykke for å delta?

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om det før. Men det er kanskje en god idé hvis man har en stor familie, men har vært i mange venners barn konfirmasjoner som da også "må" bes, men man ikke ønsker 60 gjester til middag.

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om det før. Men det er kanskje en god idé hvis man har en stor familie, men har vært i mange venners barn konfirmasjoner som da også "må" bes, men man ikke ønsker 60 gjester til middag.

Ja, helt enig i det du skriver.

Men jeg har heller aldri vært vant med at foreldrenes venner blir invitert i verken dåp, konfirmasjon eller bryllup! ;-)

Skrevet

Det har hendt noen har kommet til kaffe når jeg har vært i konfirmasjon, i våre tilfeller hadde de vært i en annen konfirmasjon først.

Et år var jeg i tre konfirmasjoner, midag, kaffe og kvelds! Ellers har jeg aldri vært invitert i mer enn en.

Skrevet

Det har hendt noen har kommet til kaffe når jeg har vært i konfirmasjon, i våre tilfeller hadde de vært i en annen konfirmasjon først.

Et år var jeg i tre konfirmasjoner, midag, kaffe og kvelds! Ellers har jeg aldri vært invitert i mer enn en.

Jeg har ikke vært i konfirmasjoner til andre enn søsken og søskenbarn, og det begynner å bli noen år siden siste gang! ;-)

Men neste år er første tantebarn konfirmant! *sukk* Hvor ble alle årene av??? ;-)

Skrevet

Jeg har ikke vært i konfirmasjoner til andre enn søsken og søskenbarn, og det begynner å bli noen år siden siste gang! ;-)

Men neste år er første tantebarn konfirmant! *sukk* Hvor ble alle årene av??? ;-)

Jeg skal til tantebarn nr 4 på søndag. Synes nettopp han var til dåpen, men jeg vet jo at han sikkert er godt over 1,80!

Skrevet

Ja, helt enig i det du skriver.

Men jeg har heller aldri vært vant med at foreldrenes venner blir invitert i verken dåp, konfirmasjon eller bryllup! ;-)

Ikke jeg heller, men jeg vet om noen som har blitt bedt i venners barn konfirmasjon. Som oftest når det har vært når de har hatt små familier. Men jeg antar at det kan bli et dillemma hvis man da føler seg forpliktet til å be igjen, og man selv har en stor familie. Så er kaffegjester jo et alternativ.

Skrevet

Ja, her jeg kommer fra er det veldig vanlig.

Middag er forbeholdt nærmeste familie og eventuelt langveisfarende folk. Venner, foreldres nære venner osv blir buden til kaffe. De gangene jeg har vært budt i mine søskenbarns konfirmasjoner, etter at jeg ble voksen, har også vært til kaffe.

Med stor familie ville det blitt usannsynlig kostbart å ha middag til alle gjestene!

Skrevet

Ja, her jeg kommer fra er det veldig vanlig.

Middag er forbeholdt nærmeste familie og eventuelt langveisfarende folk. Venner, foreldres nære venner osv blir buden til kaffe. De gangene jeg har vært budt i mine søskenbarns konfirmasjoner, etter at jeg ble voksen, har også vært til kaffe.

Med stor familie ville det blitt usannsynlig kostbart å ha middag til alle gjestene!

Ja, har man stor familie skjønner jeg veøldig godt behovet for å ha kaffegjester.

Men jeg kan bare ikke hjelpe for at jeg synes det er rart å invitere venner (mine venner ble konformert selv den dagen), og i særdeleshet _foreldrenes_ venner. Jeg synes det er kjemperart!

Skrevet

Jeg er vant med at den nærmeste familie kommer til selskap på konfirmasjonsdagen, og så kan venner og naboer komme på etterpålag dagen etter eller noe. (For å få spist opp kakene :))

Skrevet

Jeg er vant med at den nærmeste familie kommer til selskap på konfirmasjonsdagen, og så kan venner og naboer komme på etterpålag dagen etter eller noe. (For å få spist opp kakene :))

Ja den varianten har jeg hørt om! :-)

Men det er jo alltid noe ekstra "uformelt" med slike etterpålag (og takk og pris for det! *S*)

Gjest konfen
Skrevet

Ja, i vår familie og omgangskrets er det helt vanlig med kaffegjester til konfirmasjon. Det har det vært så langt tilbake jeg kan huske, og jeg er 49.

Til kaffen er det vanlig å be naboer man har mye kontakt med, familievenner som ikke er nære nok til også å bli bedt i middagen, og konfirmantens venner som ikke selv er konfirmanter samme dag. Her vi bor er det 2 kirkelige konfirmasjonsdager og 2 borgerlige. Noen venner er jo yngre eller eldre enn konfirmanten også.

Jeg har alltid likt denne skikken. Når man kommer til kaffen er den mer formelle delen av konfirmasjonen over. Ungdommen samler seg. I vår datters konfirmasjon i fjor gikk t.o.m. ungdommen ned til stranda, et steinkast unna, og badet. Det var en svært vellykket konfirmasjonsdag på alle måter.

Skrevet

Ja, i vår familie og omgangskrets er det helt vanlig med kaffegjester til konfirmasjon. Det har det vært så langt tilbake jeg kan huske, og jeg er 49.

Til kaffen er det vanlig å be naboer man har mye kontakt med, familievenner som ikke er nære nok til også å bli bedt i middagen, og konfirmantens venner som ikke selv er konfirmanter samme dag. Her vi bor er det 2 kirkelige konfirmasjonsdager og 2 borgerlige. Noen venner er jo yngre eller eldre enn konfirmanten også.

Jeg har alltid likt denne skikken. Når man kommer til kaffen er den mer formelle delen av konfirmasjonen over. Ungdommen samler seg. I vår datters konfirmasjon i fjor gikk t.o.m. ungdommen ned til stranda, et steinkast unna, og badet. Det var en svært vellykket konfirmasjonsdag på alle måter.

Så hyggelig at dere var fornøyde med konfirmasjonsdagen! :-)

Skrevet

Ja, har man stor familie skjønner jeg veøldig godt behovet for å ha kaffegjester.

Men jeg kan bare ikke hjelpe for at jeg synes det er rart å invitere venner (mine venner ble konformert selv den dagen), og i særdeleshet _foreldrenes_ venner. Jeg synes det er kjemperart!

Ehhh... jeg hadde mange venner som ble konfirmert på annen dato enn meg, og jeg hadde venner som ikke var i samme årskull (!?) Vi var en gjeng som var sammensveiset, så mine nærmeste venninner, 3 stk + kjæresten kom selvfølgelig,(men kun til kaffe da)

I tillegg, når jeg sier mine foreldres venner, tenker jeg på nære venner, så som faddere til mine søsken osv. Og de nærmeste naboer.

Jeg er fra en mindre bygd, der naboene kjente hverandre OG hadde mye omgang...

Gjest Cezalion
Skrevet

Her er det helt vanlig.

Middag for nærmeste familie. For oss med forholdsvis liten familie, kom besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn til middag. God naboer, foreldres venner med barn/venner (ikke omgangsvenner) av konfirmanten, eldre/yngre (altså de som ikke hadde konfirmasjon samme dag) gode venner av konfirmanten og andre, ikke så nære slektninger kom til kaffe etter middagen.

Skrevet

Ja den varianten har jeg hørt om! :-)

Men det er jo alltid noe ekstra "uformelt" med slike etterpålag (og takk og pris for det! *S*)

Ja, det er kjempekoselig. Nesten som et "kaffeslaberas".

Skrevet

Ehhh... jeg hadde mange venner som ble konfirmert på annen dato enn meg, og jeg hadde venner som ikke var i samme årskull (!?) Vi var en gjeng som var sammensveiset, så mine nærmeste venninner, 3 stk + kjæresten kom selvfølgelig,(men kun til kaffe da)

I tillegg, når jeg sier mine foreldres venner, tenker jeg på nære venner, så som faddere til mine søsken osv. Og de nærmeste naboer.

Jeg er fra en mindre bygd, der naboene kjente hverandre OG hadde mye omgang...

Vi hadde kun onkler & tanter som faddere i min slekt, så der var det to fluer i en smekk;-)

Og selv om man var omgangsvenner med naboene (lite sted der jeg kommer fra også), så var det ikke vanlig å invitere dem i konfirmasjonen lell. Men så lenge man tar skikken dit man kommer, så er jo alt bra! :-)

Skrevet

Etterpålag er også vanlig der jeg kommer fra.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. I brylluper er det vanlig, men ikke i konfirmasjoner, ikke hos oss i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...