Gå til innhold

NHD: Lamictal resten av livet, eller trappe ned?

Anbefalte innlegg

Du har flere ganger skrevet hvor lang tid man bør bruke medikamenter mot depresjon, avhengig av hvor lenge man har slitt med depresjon.

Jeg begynte hos psykolog første gang da jeg var 16-17, antakelig med en mild depresjon, men ingen diagnose som jeg ble gjort kjent med. Da jeg var 18 begynte jeg på Zoloft, uten effekt. Så gikk jeg over på Cipralex etter en stund uten medisiner, men heller ikke der noen effekt. Deretter var jeg innom Efexor (store bivirkninger) og Surmontil (ingen effekt), og deretter Efexor igjen, som jeg heller ikke da tålte. Da jeg var 20 år var depresjonen blitt enda verre, og jeg hadde to innleggelser, på den siste begynte jeg med Fontex og Lamictal. Da tok det et par måneder, og så var jeg helt symptomfri, og ble utskrevet. Hadde oppfølging av psykiatrien en stund, men har siden oppstarten på de to medikamentene vært helt frisk.

Etter ett år som frisk sluttet jeg med Fontex. Jeg går nå bare på Lamictal, og har snart stått på det i tre år (er nå 23 år). Jeg er stabil nå, har ingen flere ups&downs enn de fleste rundt meg, føler jeg.

Tror du det er trygt for meg å trappe ned på Lamictal etterhvert? Jeg har ikke tenkt å gjøre det på egen hånd, jeg vil gjøre det i samråd med lege, men jeg tenkte jeg skulle høre med deg om du har noen synspunkter på hvorvidt det kan anses som forsvarlig, eller om jeg er en av dem som må gå på medisiner resten av livet.

Håper du tar deg tid til å svare meg!

Fortsetter under...

Hvis jeg var deg, ville jeg trappet ned, i samråd med lege. Det er viktig at du får se/kjenne hvordan det er å gå uten medisiner. Da kan skje en av to ting: Enten oppdager du at du ikke trenger det. Eller så oppdager du at du trenger det. I siste tilfelle er det jo bare å begynne med det igjen.

Gjest Lammi

Jeg tror du skal ha Lamictal hele livet (eller til det en gang dukker opp noe enda bedre).

Ok..Jaja, får satse på at det dukket opp et synonympreparat som ikke har solbærsmak og er oppløselige, da! :) Jeg har hørt det finnes i Sverige, men jeg gidder ikke gjøre noe "ekstra" for å få tak i det, venter heller til det kommer til apotekene i Norge.

Takk for svar!

Gjest Lammi

Hvis jeg var deg, ville jeg trappet ned, i samråd med lege. Det er viktig at du får se/kjenne hvordan det er å gå uten medisiner. Da kan skje en av to ting: Enten oppdager du at du ikke trenger det. Eller så oppdager du at du trenger det. I siste tilfelle er det jo bare å begynne med det igjen.

Joda, skjønner hvordan du tenker, og det var på dette grunnlaget jeg sluttet med Fontex. Men jeg hører på hva NHD sier (i alle fall inntil videre), tror jeg.

Jeg vet ikke om du kjenner til Lamictal, men det er ikke "bare" å trappe ned og så trappe opp igjen. Man kan ikke trappe opp særlig fort, man må bruke omtrent 2 mnd, såvidt jeg kan huske, selv om man vet hvilken dose man skal opp i. Så om jeg får en nedtur igjen, så må jeg bruke 2 mnd på opptrapping, og deretter litt tid på å vente på effekt. Så det er litt vanskeligere enn ned/opptrapping på SSRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...