Gå til innhold

Oppkast ved kondisjonstrening

Gjest Rower

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann i begynnelsen av 20-årene som er i god fysisk form. Jeg trener styrke 3 ganger i uken og variert kondisjonstrening 3-4 ganger i uken og har ikke symptomer på overtrening. For ca. et år siden begynte jeg med roing. Jeg ror hovedsaklig 2000 meter-regattaer, som er en kort og intensiv distanse. Ved roing innendørs på romaskin med moderat til høy intensitet (over terskel), og enkelte ganger når jeg er ute og løper, får jeg brekninger underveis. Jeg kaster ofte opp øyeblikkelig etter at økten er over. Dette skjer hyppig, er flaut, begrenser resultatene mine og er definitivt ikke bra for tannhygienen. Brekningene inntreffer før jeg virkelig føler at jeg er sliten i kropp og pust forøvrig. Det føles som det begynner øverst i halsen, akkurat som når man stikker noe i halsen for å fremkalle oppkast når man har fått i seg noe som ikke er bra. Jeg har et normalt, sunt kosthold, drikker et par liter vann og spiser jevnt gjennom hele dagen men holder meg unna mat et par timer før trening. Da jeg var liten ble jeg ofte tungpustet ved fysisk aktivitet ("snørte seg til i halsen"), men det ble fastslått at det ikke var astma og det forsvant med årene. Hvorfor skjer dette? Er det normalt? Hva kan jeg gjøre for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Jeg har opplevd noe liknende hos ivrige utøvere som har en noe dårlig "lukkemekanisme" fra magesekk til spiserør. Når man presser seg blir det økt trykk i magesekken og matinnhold presses opp. Snakk med legen din om evt. å få utført en rtg. undersøkelse av nettopp magesekk og spiserør.

Noen har da glede av å prøve f-eks. Prepulcid som letter tømmingen av mageinnhold til tolvfingertarm osv. slik at mageinnholdet reduseres.

Lykke til, artig å høre hva man finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...