Lillemus Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Man MÅ ikke slå sammen to familier på slike dager. Jeg skal ha barna på 17. mai med alt det innebærer av barnetog og faenskap i byen, samt skoleopplegg etterpå. Storebror skal gå med skolen sin og venter at jeg står et eller annet sted på Karl Johan og vinker. Jeg hater sånne settinger, men menger meg med gode naboer, smiler og er blid siden jeg ser at ungene elsker det. Men neste år rømmer jeg landet, tror jeg. "Man MÅ ikke slå sammen to familier på slike dager. ;)" Men det er jo det som er den koselige delen! ) Vi har fått en slags tradisjon på at vi er hos eksen etter toget, de stiller med mat (hamburgere, pølser og masse godt til) og is med div. tilbehør til dessert. Er det fint vær sitter vi ute på terrassen og vi jabber og skravler og ser på bilder og koser oss vilt! Tantene til ungene (søstrene mine) har også vært med, håper de blir med i år også og nå håper jeg kjæresten min roter seg med for første gang også - det blir saker det! Det er alt styret og trengselen med 30.000 mennesker i midtbyen jeg kan styre meg for, selv om det på sitt vis har sin sjarm det og... 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Ja, hadde det ikke vært møteplikt, for foreldre og barn, da hadde ingen sett oss der. Da jeg selv var barn likte jeg absolutt ikke de store fellessamlingene med lek, konkurranser, køståing osv. Det eneste jeg likte 17. mai var å gå i tog, de gangene det var vår tur til å gå så nære korpset at vi hørte det godt. Jeg likte heller ikke juletrefester. Bare kav og mas. Derimot har jeg alltid likt mindre samlinger med familie og/eller gode venner. Vi er ikke like, og mange, mange barn (og voksne) opplever den krampaktige fellesfeiringa 17.mai som plagsom. Oij merkelig! Hører ikke annet på jobb enn at barn gleder seg til 17 mai! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 jeg syns pollenallergi er god grunn, jada det finnes medisiner å ta, men ingen av mine lærere har spurt hvorfor jeg ikke kom, de spurte første året, eller de antok det var derfor pga jeg snufset mye på skolen osv, måtte tørke øynene osv i timen så de skjønte vel sammenhengen. Men så møtte vel knapthalve klassen opp på ungdomsskolen uansett, er noe annet når 20 kommer og 2 ikke gjør det vil jeg tro. Og når/om jeg får barn selv, og de vil i tog, greit for meg, gidder de ikke, neivel da finner vi på noe bedre. Det er og blir et fritt land, noe vi delvis feirer denne dagen (vet det ikke er frigjøringsdagen, men egen grunnlov er jo viktig i et fritt land det og). jeg vil heller kose meg med deler av familien enn 20 000 fremmede. Og besøke familien kan jeg egentlig gjøre når som helst, syns det er trist at mange mener slike høytider er god grunn å besøk folk, de kan da vel komme når som helst? Problemet i min familie og mange andre familier er jo at ofte kan ikke alle være i samme rom samtidig uten bråk, så det er mye lettere og koseligere for meg å besøke "en og en" "når som helst" enn når alle sammen blir "tvunget" til å kose seg sammen pga en høytid. Her har vi pollenallergi i huset, men det har aldri vært noe problem for å være med å feire 17 mai! allskens unnskyldninger må jo folk ha 0 Siter
morsan Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Oij merkelig! Hører ikke annet på jobb enn at barn gleder seg til 17 mai! Likeså! Husker dessuten godt fra min barndiom hvor mye jeg gledet meg til denne dagen, også slikt som oppmøte kl 0730 i full speiderunifrom mens det var nesten frost i lufta - man måtte jo være med på flaggheisingen må vite! :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Husk at 17mai toget for småskolen er oppmøtepliktig! Hva gjør vi egentlig på 17 mai uten tog og allting? Vi får heller ta vekk 17 mai dagen da og heller ha vanlig skoledag. Grille sammen med venner kan jeg alltids gjøre andre dager f.eks i pinsa. Føler at dere er lat når dere klager sånn på 17mai tog, hjelpe til osv.. Vi tar vekk jula samtidig dere, så slipper vi vasking,baking,julegavekjøp, pynting og ikke minst si god jul til hverandre! Vi trenger da ikke all denne gleden til barna våre og oss selv. Vi vokste vel selv opp og husker 17 mai som skrekk og gru!? æsj ble revet med og irritert jeg Barnetoget oppmøtepliktig for småskolen, hva er det for noe tull? 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Likeså! Husker dessuten godt fra min barndiom hvor mye jeg gledet meg til denne dagen, også slikt som oppmøte kl 0730 i full speiderunifrom mens det var nesten frost i lufta - man måtte jo være med på flaggheisingen må vite! :-) Nettopp! det er derfor jeg undrer meg på enkelte foreldre her, er det barna eller er det de voksne som klager på køståing, toggåing osv? tenker det er det siste jeg;) Dumme foreldre skulle skamme seg, nå har de fri den dagen å så vil de ikke feire 17 mai som barna er så glad i! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Barnetoget oppmøtepliktig for småskolen, hva er det for noe tull? Det er sant det. oppmøteplikt til barnetoget må man ha ellers så hadde dumme foreldre latt være å sende barna dit, med f.eks å late som de sovner av. Giddesløshet heter det! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Det er sant det. oppmøteplikt til barnetoget må man ha ellers så hadde dumme foreldre latt være å sende barna dit, med f.eks å late som de sovner av. Giddesløshet heter det! Tull på deg! Ungene velger sjøl om de vil gå i barnetoget eller ikke, foreldra må krysse av på en lapp som returneres til skolen. På den jeg returnerte var de 3 alternativer: 1)Ungen møter opp på skolen og går med korpset og resten av hurven til t-banen og tar den til byen 2) Ungen møter direkte på Festningsplassen 3)Ungen skal ikke gå i toget. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 "Man MÅ ikke slå sammen to familier på slike dager. ;)" Men det er jo det som er den koselige delen! ) Vi har fått en slags tradisjon på at vi er hos eksen etter toget, de stiller med mat (hamburgere, pølser og masse godt til) og is med div. tilbehør til dessert. Er det fint vær sitter vi ute på terrassen og vi jabber og skravler og ser på bilder og koser oss vilt! Tantene til ungene (søstrene mine) har også vært med, håper de blir med i år også og nå håper jeg kjæresten min roter seg med for første gang også - det blir saker det! Det er alt styret og trengselen med 30.000 mennesker i midtbyen jeg kan styre meg for, selv om det på sitt vis har sin sjarm det og... Det høres jo hyggelig ut da. Duh forresten, hvordan gikk det med badet ditt? Fant eksen noen store svære monstre bak der? 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Det høres jo hyggelig ut da. Duh forresten, hvordan gikk det med badet ditt? Fant eksen noen store svære monstre bak der? Bak badekaret var det mye snacks ja... Usj. Men jeg tror ikke det er så ille som jeg fryktet for etter at jeg la silikon rundt badekarkanten så har det ikke rent mer vann der og det virket ganske så tørt. Merkelig nok. Alikvel er jeg villig til å vedde på at de forrige eierne ikke har tittet bak badekaret siden våtromstesten i 2002! Sånn så det ut... 0 Siter
morsan Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Nettopp! det er derfor jeg undrer meg på enkelte foreldre her, er det barna eller er det de voksne som klager på køståing, toggåing osv? tenker det er det siste jeg;) Dumme foreldre skulle skamme seg, nå har de fri den dagen å så vil de ikke feire 17 mai som barna er så glad i! Men alle som klager er vel ikek foreldre heller... Jeg må innrømme at jeg var i en slags "mellomfase" i livet der 17. mai bare var sånn passe. Ofte skulle jeg ha eksamen like etterpå, slik at det var mer aktuelt å sove lenge og heller ta en uformell grilling i hagen fremfor å stå opp tidlig og se på toget. Pluss at jeg ikke følte meg skikkelig "innflytta" der jeg bodde - var jo bare student, og var egentlig ikke så veldig interessert i nærmiljøet mitt, som var et annet enn der jeg hadde vokst opp og hadde tradisjoner knyttet til. Jeg flyttet inn i nåværende bolig like før barnet ble født, og jeg har knyttet meg ekstremt mye mer til lokalmiljøet nå enn det jeg gjorde på forrige bosted, og både tilknytningen til stedet + det å ha barn, kjenne folk i nærmiljøet etc har gjort veldig mye for å få tilbake de gode følelsene for nasjonaldagen.:-) Men når det er sagt var jeg aldri _negativ_ til 17. mai, da, bare litt "lunken" noen år. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Bak badekaret var det mye snacks ja... Usj. Men jeg tror ikke det er så ille som jeg fryktet for etter at jeg la silikon rundt badekarkanten så har det ikke rent mer vann der og det virket ganske så tørt. Merkelig nok. Alikvel er jeg villig til å vedde på at de forrige eierne ikke har tittet bak badekaret siden våtromstesten i 2002! Sånn så det ut... Æsj, så heslig! Men godt at det ikke var mer humbug bak der enn skitt... 0 Siter
Sofline Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Tull på deg! Ungene velger sjøl om de vil gå i barnetoget eller ikke, foreldra må krysse av på en lapp som returneres til skolen. På den jeg returnerte var de 3 alternativer: 1)Ungen møter opp på skolen og går med korpset og resten av hurven til t-banen og tar den til byen 2) Ungen møter direkte på Festningsplassen 3)Ungen skal ikke gå i toget. Jeg antar det er forskjell fra skole til skole. På skolen til kusinene mine er det oppmøteplikt. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Men alle som klager er vel ikek foreldre heller... Jeg må innrømme at jeg var i en slags "mellomfase" i livet der 17. mai bare var sånn passe. Ofte skulle jeg ha eksamen like etterpå, slik at det var mer aktuelt å sove lenge og heller ta en uformell grilling i hagen fremfor å stå opp tidlig og se på toget. Pluss at jeg ikke følte meg skikkelig "innflytta" der jeg bodde - var jo bare student, og var egentlig ikke så veldig interessert i nærmiljøet mitt, som var et annet enn der jeg hadde vokst opp og hadde tradisjoner knyttet til. Jeg flyttet inn i nåværende bolig like før barnet ble født, og jeg har knyttet meg ekstremt mye mer til lokalmiljøet nå enn det jeg gjorde på forrige bosted, og både tilknytningen til stedet + det å ha barn, kjenne folk i nærmiljøet etc har gjort veldig mye for å få tilbake de gode følelsene for nasjonaldagen.:-) Men når det er sagt var jeg aldri _negativ_ til 17. mai, da, bare litt "lunken" noen år. Tenker ikke så mye på ungdommene jeg i forhold til 17 mai for de bruker vel dagen på å sove lenge etter 16 mai fæst;) Det er de stakkars små som skal få innprentet i ørene at 17 mai ikke er noe fra foreldrene sine. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg antar det er forskjell fra skole til skole. På skolen til kusinene mine er det oppmøteplikt. I Oslo? Ingen av skolene jeg gikk på her hadde det, og ingen av skolene i nærheten her har det ihvertfall. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 I Oslo? Ingen av skolene jeg gikk på her hadde det, og ingen av skolene i nærheten her har det ihvertfall. Vet ikke hvordan det er nå, for jeg bor ikke i oslo mer. Men den gang jeg gikk på barneskolen var det oppmøteplikt for å være med i 17. mai toget, dette var i oslo. Ettersom jeg spilte i skolekorpset et annet sted i oslo I(vi flyttet, men jeg fortsatte i skolekorpset), så måtte det søkes om at jeg fikk slippe å være med skolen i toget. Fikk jo så klart alltid fri, men måtte levere lapp fra korpset om å få 'fri' den dagen. Men dette er jo lenge siden, så hvordan det er nå vet jeg ikke. Heller ikke hvordan det er på skolen her, datteren min har alltid villet være med i toget, men det er noen år siden, for toget her er til og med for 7. klassene. Uansett, å tvinge barn som ikke vil gå i tog til å skulle være med, hører jo ingen steds hjemme. Det må jo være frivillig. Kommer iallefall ikke til å tvinge gutten min, om han ikke skulle ville være med når han går på skolen. 0 Siter
Sofline Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 I Oslo? Ingen av skolene jeg gikk på her hadde det, og ingen av skolene i nærheten her har det ihvertfall. Nei, men jeg regner ikke med at alle dolerne er fra Oslo. :-) Mulig det er kommunen som bestemmer. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Her i huset så liker vi 17. mai alle sammen. Både liten og stor. Til og med datterne min på 17 ser fram til 17. mai. Og gutten min på 5 ser også fram til den dagen. Har jo også vært med å arrangere 17. mai på skolen to ganger også. Syntes det var trivelig også jeg, men så klart mye å gjøre. Men derfor er det jo greit at det går på omgang. Til høsten skal minstemann begynne på skolen, så da er det ikke så lenge før vi skal være med å arrangere på skolen igjen. Nå har vi vært på skolen der i mange år uten at vi har vært innblandet i arrangementet, og da er det snart vår tur igjen. Fra jeg var 8 år til jeg var 30 så gikk jeg i 17 mai toget. Først flaggheising og spilling i distriktet, så tog i byen, og litt på ettermiddagen igjen. Nei, her i huset ser vi fram til 17. mai, da skal vi gå i tog, så være med på arrangementet på skolen, før vi skal grille med venner her hjemme på ettermiddagen. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 1. mai 2007 Skrevet 1. mai 2007 Jeg synes 17, mai er en av årets aller fineste dager! Så jeg blir absolutt ikke med på noen kampanje for å avskaffe den dagen, nei! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.