Gå til innhold

Bil kausjonist

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeldsidiot
Skrevet

Har vært så dum å vært medlåner på et billån som nå ikke er betalt og jeg har fått inkasso fra lånefirmaet. Eieren av bilen svarer ikke på henvendelser.

Hvordan bør jeg gå fram?

- Kan jeg be biltilsynet avskilte bilene

- Kan jeg betale lånet også gå til privatsak mot eieren?

- Hvordan blir det med årsavgiften dersom jeg betaler lånet? Jeg har jo ikke bilen og vil ikke ha den heller. Skiller biltilsynet på eier og lånetaker?

Er det noen som har vært i en slik situasjon og har noen råd å komme med?

Vet dette er utrolig dumt av meg, så trenger ikke svar som påpeker det. Vil bare advare andre mot å skrive under UANSETT hvem det er og hvor godt forhold dere er. Når det kommer til penger kan man ikke stole på noen....

Skrevet

Ta kontakt med långiver, finn ut hvor mye som gjenstår osv.

Ta så kontakt med bileier/låntaker hør hvorfor han ikke betaler og om hvordan det ligger an fremover.

Så har du forskjellige muligheter:

Du vil ha meldig av låntaker hver måned når avdrag er betalt. Da kan du med en gang følge opp om ikke meldingen kommer til forfall.

Bil selges og lån innfris, evnt rest må dekkes av deg og du må kreve det av låntaker.

Lån refinansieres f.eks inn i huslån og du stykes som kausjonist.

Du overtar lån og må kreve pengene fra låntaker.(ofte vanskelig om du ikke har andre gode kort på hånd)

Uansett grip fatt i situasjonen og gjør noe med det med en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...