Gå til innhold

Vranglås

Anbefalte innlegg

Gjest problemstillinger

Jeg er en 25 år gammel mann som har den egenskapen at jeg av og til går i "vranglås" når jeg blir møtt med enkelte problemstillinger. Dette gjør seg spesielt gjeldende ved skoleprosjekter og lignende av en viss dimensjon - det hele utvikler seg til å bli en gordisk knute som jeg ikke vet hverken foran eller bak på, hvilket gjerne medfører en følelse av håpløshet og dertil hørende mørksinn. Det ordner seg på samme måte som Aleksander den Store ordnet det i lignelsen: jeg tar sverdet og kapper hele knuten i to - noe som for så vidt får jobben gjort, men er grisete og slettes ikke det beste jeg vet jeg kan prestere. Nå har jeg en ganske god selvinnsikt, og ganske mange av mine små særtrekk kan jeg i det minste se en forklaring på (om enn ikke en løsning), men akkurat dette her er totalt uforståelig for meg. Hvorfor lar jeg problemene bli så store, uoversiktlige og uoverkommelige? Eller kanskje jeg bygger dem opp slik? Noen formening?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274843-vrangl%C3%A5s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

selv har jeg den vanen at jeg setter opp en oversikt, hva trengs å gjøres når, dette "lærte" jeg meg vel på ung.skolen, hadde en del venner med adhd og lærevansker, der jeg selv ikke har noen problem. satt opp lister til dem, de så ikke detaljene selv de så en svær oppgave de ikke orket å gjøre så mye med/trodde de ville klare. Når de fikk mange små oppgaver å forholde seg til, så klarte de det mye bedre. merker at jeg begynte å gjøre dette selv også på videregående, fikk et ark med masse "ord", som jeg satte opp i et system. tok gjerne en "ting" hver dag.

f eks ved prosjekter så måtte jeg jo har forside, forord, del 1 av oppgavene og de "overskriftene", som trengtes der,f eks jeg gikk hotell og næring, skrive om sløying av fisk eller lignene, måtte ha med punkter som hygiene, oppdeling av fisk, alt dette skrev jeg som stikkord, og tok da en ting om gangen. slik ble "store" prosjekter til mange små overskrifter

kanskje det er dette du ahr problemer med? at du ser et prosjekt, ikke overskrifter? Del opp ting til hva som trengs å gjøres. gjør EN ting samtidig, ting som hører sammen kan du alltids lage en overskrift som passer til begge? System i denne knuten tror jeg kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274843-vrangl%C3%A5s/#findComment-2222167
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...