Gå til innhold

Er pappa psyk? Er det ille? Hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym på dette

Moren min har bedt meg spørre fordi hun er bekymret for pappa. Håper på svar fordi hun er fortvilet og ikke vet hva hun skal gjøre. Hun lurer på om det er en sammenheng mellom hans mors schizofreni og hva hun kan gjøre.

Han er 59 år, og opptrer svært egoistisk og dårlig mot sine omgivelser/oss i perioder. Han støter ifra seg de som sier han imot ,mens de som jatter med blir godtatt. Han har oppført seg utilgivelig ovenfor moren min i alle de år, og gjort og kalt henne de styggeste ting man kan forestille seg. Han eier ikke innsikt i sin egen situasjon, det er alle andre som har feil og ikke han. Medisiner og helsevesen har han intet tro på. Han er ikke psyk, må ikke nevne ordet engang. Man må veie sine ord. Han mistolker ofte ting som blir sagt i beste mening negativt.

Moren min mener han har en slags vrangforestilling om at det han sier og gjør er riktig mens alle andre har feil. Han lever i sin egen verden og er temmelig fjern. Han synes også å tro at han har evner til å se ting som kommer til å skje. I tillegg har han sterk sosial angst og er deprimert i perioder, særlig i høytider. Når han er deprimert snakker han bare om fortid og det kan gå flere dager at han er sint og sur. Når dette er over, er han snill som et lam og veldig hjelpsom. Han lever et tilbaktrukket og usosialt liv, og klarte ikke å beholde jobber og ble ufør i ung alder bl a fordi han har et enormt sinne. Plutselig kunne han eksplodere.

Moren hans var likedan. Hun var veldig mistenksom også, men hun likte å omgås andre hun da. Hun ble på sine gamle dager tvangsinnlagt av hjemmehjelpetjenesten, og det viste seg at hun var schizofren og sterkt psykotisk. Hun var også dement, og moren min er bekymret for at han er i ferd med å bli likedan. Han glemmer mye.

Er det noen sammenheng i alt dette? Hva kan vi som pårørende gjøre? Vi kan ikke nevne våre mistanker ovenfor han, da får vi han imot oss. Jeg har også en bror som har noen av tendenser hans, men som fungerer bra i jobb (jobber alene). Han er mer sosial men tåler ikke motgang og er sykelig opptatt av det åndelige etc, noe som også sliter på resten av familien.

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

jeg syns ikke dette hørtes ut som scisofreni ihvertfall (som ikke er en diagnose mer, men delt inn i flere typer), syns mer dette høres ut som dette som før ble kalt "psykopat", altså personlighetsforstyrrelser hvor det går utover andre, han er ikke syk selv, alle andre har feil. og da er det vanskelig å få hjelp til ham, pga han ser jo ikke problemet selv.

se om du kan finne noe om personlighetsforstyrrelser på nett, og les om de ulike typene , så ser du fort hvilke beskrivelser jeg tenker på, er vel 2 typer tror jeg hvor det går på dette at han er uten feil mens alle andre ikke er gode nok osv..

så har dere noe å gå etter ihvertfall.

Gjest lygne

jeg syns ikke dette hørtes ut som scisofreni ihvertfall (som ikke er en diagnose mer, men delt inn i flere typer), syns mer dette høres ut som dette som før ble kalt "psykopat", altså personlighetsforstyrrelser hvor det går utover andre, han er ikke syk selv, alle andre har feil. og da er det vanskelig å få hjelp til ham, pga han ser jo ikke problemet selv.

se om du kan finne noe om personlighetsforstyrrelser på nett, og les om de ulike typene , så ser du fort hvilke beskrivelser jeg tenker på, er vel 2 typer tror jeg hvor det går på dette at han er uten feil mens alle andre ikke er gode nok osv..

så har dere noe å gå etter ihvertfall.

Det der høres ut som min mor, men hun er sosial hun da, selv om jeg vet hun ikke liker visse sosiale situasjoner så veldig godt. Hun har også en jobb med mennesker hun trives godt i. Jeg vet ikke, har vært innom tanken på at hun er psykopat, men jeg tror ikke dette stemmer. Hun har kanskje visse psykopatiske trekk, men for meg er det tydelig at hun også har evne til empati, men å ta selvkritikk er hun helt håpløs på. Av og til styrer hun familien under et tyranni.

Vet ikke jeg, hva gjør man med sånne? Enig i at det ikke nytter å snakke med vedkommende. Har vel egentlig gitt litt opp jeg da..

Gjest kjepphesten

Jeg, har ingen kompetanse til å stille diagnose da, men du kan jo lese litt om schizotyp personlighetsforstyrrelse. Tror den er beslektet med schizofreni på et vis og.

Ellers er det vel dessverre lite å gjøre så lenge han ikke selv er enig i å ha et problem. Hvis han er skadelig for dere, hold dere unda, flytt bort, selv om det er mye lettere sagt enn gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...